اسلامی در حیاط دولت مطرح کرد
امیدواریم آژانس رفتار حرفهای داشته باشد و از نفوذپذیری جریان صهیونیستی بکاهد
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم آژانس رفتار حرفهای داشته باشد و از نفوذپذیری جریان صهیونیستی بکاهد.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: امروز معاون آژانس بینالمللی بر اساس بیانیه اسفند ۱۴۰۱ در ارتباط با اماکن باقیمانده به تهران آمده است. وی افزود: امیدواریم آژانس رفتار حرفهای داشته باشد و از نفوذپذیری جریان صهیونیستی بکاهد و بتوانیم گامی در جهت حل و فصل دو مکان باقیمانده برداریم و این قول گروسی است. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: صنعت هستهای ما کاملا صلحآمیز است و تمام ظرفیتهای ما تحت نظارت آژانس است و هیچ عدم شفافیت وجود ندارد. لجن پراکنی منافقین، ضدانقلاب و صهیونیستها همیشه تا امروز بوده و تلاش کردند با این دروغها مشغولیتی برای این سیستمها ایجاد کنند و تکراری است که هر از گاهی اسم مکانی شنیده میشود و بعد از بررسی مشخص میشود که واقعیت ندارد. اسلامی تاکید کرد: گرفتن غنیسازی یعنی صنعت ما را گرفتهاند و خط قرمز ماست و در این زمینه شفافیت داریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر توقف غنیسازی بر صنایع داخلی اظهار کرد: اولین آسیب توقف غنیسازی به حوزه بهداشت و درمان وارد میشود، زیرا حدود یک میلیون نفر سالانه از رادیوداروها استفاده میکنند. بدون تولید سوخت ۲۰ درصد برای راکتور تهران، تولید رادیودارو متوقف خواهد شد. در مرحله بعد، سایر سامانهها و دستگاههای پرتوزایی، شتابدهندهها و تارگتهای مورد نیاز برای تولید مواد غذایی و دارویی نیز دچار مشکل میشوند. راکتورهای تحقیقاتی که برای تولید انواع ایزوتوپها، از جمله مواد اولیه رادیوداروها و ابزار دقیق، به غنیسازی وابستهاند نیز تحت تأثیر قرار میگیرند و کارشان متوقف میشود که این موضوع محرومیت جامعه از خدمات گستردهای را به همراه دارد که مستقیماً به این فناوری وابسته است.
علاوه بر این، توقف غنیسازی، دانشگاهها، تحقیقات علوم پایه، تولید نرمافزارها و محاسبات نوترونیک را دچار اختلال میکند.