کد خبر: ۳۱۱۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۷

کاهش شانس باروری و افزایش سقط‌های ناخواسته در میان مادران سیگاری

 
 
مشاور علمی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: مصرف دخانیات در دوران بارداری خطر سقط جنین و مشکلات جنینی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود تلاش‌های فراوان برای کاهش آمار سقط جنین و حمایت از مادران باردار، همچنان عوامل متعددی جان جنین‌ها را تهدید می‌کند. در این میان، یکی از مهم‌ترین و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ترین عوامل، تأثیر مصرف دخانیات بر بارداری و سلامت جنین است.
مصرف سیگار و سایر محصولات دخانی، نه‌تنها شانس باروری را کاهش می‌دهد، بلکه حتی در صورت موفقیت در بارداری، می‌تواند منجر به سقط ناخواسته، ناهنجاری‌های جنینی و مرگ نوزادی شود، این مسئله در مادرانی که با روش‌های کمک‌باروری مانند IVF باردار شده‌اند، اهمیت و حساسیت بیشتری می‌یابد.
شریف ترکمن‌نژاد، مشاور علمی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در این‌باره گفت: مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف دخانیات، به‌ویژه در دوران بارداری، احتمال سقط جنین را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد و این خطر با افزایش دُز مصرف، شدت بیشتری پیدا می‌کند و مادران مصرف‌کننده دخانیات، حتی اگر خواهان نگه‌داشتن بارداری خود باشند، با ریسک بالای سقط مواجه‌اند.
وی افزود: نیکوتین موجود در دخانیات، چه از طریق سیگار سنتی و چه از طریق دخانیات نوین مانند ویپ، موجب تنگ‌شدن عروق خونی در جفت می‌شود و در نتیجه، اکسیژن‌رسانی و تغذیه جنین مختل می‌شود و این وضعیت می‌تواند مستقیماً منجر به سقط جنین، تأخیر در رشد داخل رحمی و در مواردی حتی مرگ نوزادی شود.
ترکمن‌نژاد با اشاره به وضعیت خاص مادرانی که با روش‌های کمک‌باروری مانند IVF باردار می‌شوند، هشدار داد: در این گروه، مصرف دخانیات خطرناک‌تر است، زیرا نیکوتین هم روی کیفیت اسپرم و هم روی تعادل هورمونی زن تأثیر می‌گذارد. به‌همین دلیل، شانس موفقیت در IVF در افراد سیگاری تقریباً به نصف کاهش می‌یابد.
مشاور علمی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: دخانیات نه‌تنها احتمال سقط را افزایش می‌دهد، بلکه زمینه‌ساز اختلالات تکاملی در جنین و بروز سندروم‌های نوزادی است. این آسیب‌ها ممکن است حتی پس از تولد کودک ادامه پیدا کنند.