کد خبر: ۳۱۱۱۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۵

محاصره اسرائیل کامل شد یمن: از این پس بندر حیفا را هم می‌زنیم

 
 
سرویس خارجی-
یمن اعلام کرد که «بندر حیفا را هم در بانک هدف قرار داده است و محاصره بندر حیفا پس از محاصره موفقیت‌آمیز بندر ام‌الرشراش(ايلات) که به لطف خدا فعالیت آن را متوقف شده است، صورت می‌گیرد.»
ارتش یمن از همان نخستین روزهای جنگ غزه در
۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، به‌طور رسمی و علنی وارد میدان حمایت از فلسطین شد. تنها چند روز پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» توسط حماس، یمن با اعلام موضع قاطع در حمایت از محور مقاومت، از جنگی بی‌سابقه در جبهه‌ای نو خبر داد. نخستین جلوه عینی این ورود، عملیات‌های موشکی و پهپادی به‌سوی سرزمین‌های اشغالی و ایجاد ناامنی در کریدورهای دریایی حیاتی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ بود. از اواخر اکتبر ۲۰۲۳ (اوایل آبان ۱۴۰۲)، یمنی‌ها با استقرار سامانه‌های موشکی در سواحل تحت کنترل خود و حمله به کشتی‌هایی که با اسرائیل در ارتباط بودند، عملاً یک محاصره دریایی مؤثر علیه اسرائیل برقرار کردند؛ به‌ویژه در منطقه استراتژیک باب‌المندب که گلوگاه انتقال کالا به بندر ایلات اسرائیل است. در ادامه، با گسترش عملیات و افزایش دقت پهپادهای یمنی، صنعا اعلام کرد که تمام پروازها به سمت فرودگاه بن‌گوریون در تیررس مستقیم آنهاست. در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲)، ارتش یمن برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی به شرکت‌های هواپیمایی هشدار داد که از عبور از حریم هوائی فلسطین اشغالی پرهیز کنند. این تهدیدها با شلیک پهپادها و موشک‌هایی به سرزمین‌های اشغالی رنگ واقعیت به خود گرفت. سپس، در اردیبهشت ۱۴۰۳ (می ۲۰۲۴)، یمنی‌ها با انتشار پیام‌هایی از طریق رسانه‌های رسمی، اعلام کرده‌اند که مرحله جدیدی از تحریم هوائی را دنبال می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها پروازها به مقصد بن‌گوریون، بلکه هرگونه عبور هوائی از آسمان اسرائیل را ممنوع خواهند کرد. مقاومت یمن عملاً با اراده و فناوری بومی، مرزهای جغرافیایی را پشت‌سر گذاشته و رژیمی را که زمانی آسمان و دریا را در کنترل خود می‌دانست، در محاصره قرار داده است؛ محاصره‌ای از دل صنعا تا قلب تل‌آویو.
باز هم محاصره!
حالا در ادامه مسیر تکاملی محاصره‌هایی که توسط یمن اعمال می‌شود، «یحيى سريع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، اعلام کرده است: «ما با توکل به خدا تصمیم گرفته‌ایم که با اجرای دستورات رهبری، کار اعمال محاصره دریایی بندر اشغالی حیفا را آغاز کنیم. بندر حیفا در بانک هدف قرار گرفته است. محاصره بندر حیفا پس از محاصره موفقیت‌آمیز بندر ام‌الرشراش (ايلات) که به لطف خدا فعالیت آن را متوقف شده است، صورت می‌گیرد. بر این اساس، به تمامی شرکت‌هایی که کشتی‌هایشان در این بندر حضور دارند یا به سمت آن در حرکت هستند، اعلام می‌شود که از لحظه انتشار این بیانیه، بندر مذکور جزو اهداف نظامی قرار گرفته و باید محتوای این بیانیه به‌طور جدی مدنظر قرار دهند. تصمیم به اعمال محاصره بر بندر اشغالی حیفا، پاسخی به تشدید حملات وحشیانه دشمن صهيونيستی و ادامه محاصره و گرسنگی در نوار غزه است.»
محاصره بندر حیفا تصمیم انسانی و اخلاقی
آن‌طور که «ایسنا» به نقل از «المسیره» نوشته است، مرکز هماهنگی عملیات انسانی در یمن نیز اعلام کرد: «محاصره دریایی بندر حیفا در اراضی اشغالی یک تصمیم انسانی و اخلاقی برای توقف تجاوز و بازگشایی گذرگاه‌ها در نوار غزه است. هر شرکتی که تصمیم منع کشتیرانی در بندر حیفا را نقض کند در لیست تحریم‌های یمن قرار داده می‌شود و ناوهایش اجازه عبور از دریای سرخ و اقیانوس آرام را نخواهند داشت. تمام کسانی که در نقض این تصمیم نقش داشته باشند شریک تجاوز و محاصره غزه خواهند بود. نیروهای مسلح یمن هر کشتی را که به سمت حیفا برود یا با آن ارتباطی داشته باشد، هدف قرار خواهند داد.» گفتنی است، این ممنوعیت در شرایطی رخ خواهد داد که نتایج اولیه ممنوعیت پروازهای اعمال‌شده توسط نیروهای صنعا علیه رژیم صهیونیستی که از ابتدای ماه جاری با حملات مکرر به فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو آغاز شده، نشان‌دهنده بروز بحران حمل‌ونقل هوائی در اسرائیل است.
استقبال فلسطینی‌ها
از طرف دیگر، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از آغاز محاصره دریایی بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی توسط ارتش یمن استقبال کرد. این نهاد فلسطینی از تصمیم شجاعانه نیروهای مسلح یمن برای تحریم دریایی بندر حیفا- محاصره جدیدی که پس از محاصره بندر ایلات و محاصره فرودگاه‌های رژیم محقق می‌شود- استقبال کرده است و این اقدام کیفی را تحولی عظیم در معادلات بازدارندگی دانست که نیروهای مسلح یمن بنا نهاده‌اند. وقتی تنها کشور عربی که پرچم حمایت از فلسطین را به دست گرفته و به میدان وارد شده، یمن است، روشن است که فلسطینی‌ها خوشحال خواهند شد و کورسوی امیدی را در افق برای خود روشن خواهند یافت.
اعتراف وزیر دفاع آمریکا
خبر دیگر آن‌که وزیر دفاع آمریکا ضمن مخالفت با تغییر حکومت یمن و اذعان به ناکامی اقدامات نظامی واشنگتن علیه یمن، تأکید کرد که فشار آمریکا بر صنعا تنها برای قطع حملات به کشتیرانی در آب‌های منطقه بوده ‌است. «پیت هگست» در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با رد ایده کشورسازی و نسخه گلوبالیستی تغییر جامعه یک کشور از طریق مداخله نظامی که در عراق و افغانستان رخ داد، گفت: «ما پیامدهای این (مداخلات) را مشاهده کرده و دیگر تکرارشان نمی‌کنیم.» او همچنین مدعی شد: «درست است که حوثی‌ها به طور کامل نابود نشده‌اند؛ ولی آمریکا نیز باید بر مسائل بسیاری تمرکز کند که چین و ایران از جمله آن‌هاست. اگر تمامی وقت و منابع خود را صرف تغییر حکومت یمن کنیم، آن زمان تمرکز ما بر منافع اصلی از دست خواهد رفت.»
در پایان گفتنی است، محاصره بندر ایلات که از آذرماه ۱۴۰۲ (دسامبر ۲۰۲۳) توسط نیروهای مقاومت یمن آغاز شد، ضربه‌ای سنگین به اقتصاد اسرائیل وارد کرد؛ طبق گزارش مرکز آمار اسرائیل، حجم واردات از مسیر دریای سرخ در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ حدود ۸۵درصد کاهش یافت و بندر ایلات عملاً به حال تعطیل درآمد، به‌طوری که روزنامه اقتصادی «گلوبس» در ژانویه ۲۰۲۴ نوشت: «ایلات به بندری متروکه تبدیل شده است». این توقف، صنایع پتروشیمی، واردات خودرو، و زنجیره تأمین سوخت را در جنوب سرزمین‌های اشغالی فلج کرد. در سطح بین‌المللی نیز، حملات یمن به کشتی‌های وابسته به رژیم اسرائیل و متحدانش باعث افزایش بیمه حمل‌ونقل دریایی تا ۵ برابر شد و هزینه انتقال کالا از آسیا به اروپا را طبق گزارش «فوربس» تا ۳۰۰درصد افزایش داد. شرکت‌هایی نظیر «مرسک»، «هاب‌لویید» و «MSC» اعلام کردند که دیگر از مسیر دریای سرخ عبور نمی‌کنند، که این موضوع، هم قیمت کالاها در اروپا را بالا برد و همزمان ارسال را به‌شدت افزایش داد. حال اگر دامنه این محاصره به بندر حیفا- به‌عنوان یکی از دو بندر اصلی تجاری رژیم آپارتاید اسرائیل- نیز کشیده شود، این کشور عملاً تمام شاهراه‌های دریایی‌اش را از دست می‌دهد و واردات و صادرات آن باید تنها از طریق بنادر مدیترانه‌ای مثل اشدود انجام شود؛ که آن هم با توجه به نزدیکی به غزه، به‌راحتی در تیررس مقاومت فلسطین 
خواهد بود. چنین وضعیتی به معنای فلج کامل اقتصاد رژیم اسرائیل و افزایش فشار مضاعف بر غرب برای توقف جنگ است.