کد خبر: ۳۱۱۱۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۵
پس از برق، نوبت اینترنت شد

 شبکه‌های مخابراتی اسپانیا به طور کامل از دسترس خارج شد


 
 سرویس خارجی-
کمتر از چهار هفته پس از قطعی گسترده برق که اسپانیا و پرتغال را خاموش کرد، این‌بار شبکه‌های مخابراتی اسپانیا از دسترس خارج شد.
خاموشی بی‌سابقه روز دوشنبه ۲۸‌‌ آوریل (۸ اردیبهشت) بخش‌های بزرگی از اسپانیا، پرتغال و بخش‌هایی از فرانسه را فلج کرد و باعث شد تا در بخش‌های بزرگی از این کشورها وضعیت اضطراری اعلام شود. به نوشته «یورونیوز» این اختلال بزرگ باعث توقف قطارها، قطع خدمات تلفن، خاموشی چراغ‌های راهنمایی و توقف کار دستگاه‌های خودپرداز برای میلیون‌ها نفر در سراسر شبه‌جزیره ایبری شد. در حالی که بیش از ۵۰ میلیون نفر در اسپانیا و پرتغال و بخش‌هایی از فرانسه تحت تأثیر این قطعی قرار گرفتند، هنوز مقامات علت اصلی این حادثه را به درستی بیان نکرده‌اند. در نتیجه این خاموشی‌ها بسیاری از مناطق پُرجمعیت شهری تحت تأثیر قرار گرفتند. در اسپانیا شهرهای بزرگی مانند مادرید و بارسلونا و در پرتغال نیز دو شهر بزرگ لیسبون و پورتو با قطعی برق مواجه شدند. حالا خبر می‌رسد که قطعی سراسر شبکه‌های مخابراتی در اسپانیا، دسترسی به تلفن و خدمات اینترنتی در این کشور را مختل کرد. تارنمای «داون‌دیتکتور/DownDetector» که وضعیت شبکه‌ها و خدمات اینترنتی را به طور زنده ارائه می‌کند، از قطع شدن شبکه چندین شرکت مخابراتی اسپانیا از جمله مووی‌استار از ساعت ۵ بامداد دیروز خبر داده است. براساس داده‌های DownDetector کاربران قادر به برقراری تماس، دریافت پیامک و استفاده از اینترنت موبایل نیستند. همچنین، به نوشته روزنامه «مترو» انگلیس، قطعی شبکه‌های مخابراتی عمده بخش‌های اسپانیا را تحت‌الشعاع قرار داد و گزارش‌های گسترده‌ قطعی نیز از شهرهای بزرگ همچون مادرید، بارسلونا، والنسیا، سویل، مالاگا، موریکا و بیلبائو دریافت شده است. به گزارش «مهر» به نقل از «رویترز»، کاربران نیز از قطع‌شدن کامل آنتن موبایل، خاموشی و اختلال و قطعی اینترنت خبر داده‌اند. همچنین چندین خط اورژانس این کشور نیز از دسترس خارج شد و مقامات را مجبور به اعلام شماره‌های تماس جایگزین کرد.