کد خبر: ۳۰۹۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۳
اسماعیلی:

رسالت معلم فقط آموزش نیست پرورش و تربیت نیز هست

 
 
 
معاون راهبردی و مجلس ریاست جمهوری گفت: رسالت معلمان تنها آموزش نیست، بلکه باید خود را مسئول پرورش و تربیت نیز بدانند.
محسن اسماعیلی، معاون راهبردی و مجلس ریاست جمهوری، در آیین بزرگداشت روز معلم که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، به اهمیت و جایگاه والای معلمی اشاره کرد و گفت: همه شغل‌ها مورد نیاز هستند، اما بی‌تردید شریف‌ترین شغل در این عالم معلمی است. 
وی افزود: حتی عالی‌ترین مقامات نیز علاقه‌مندند عنوان استادی را داشته باشند و تلاش می‌کنند عضو هیئت علمی باشند. 
اسماعیلی با نقل حدیثی از امیرالمؤمنین‌(ع) تصریح کرد: شرافت علم و معلمی به گونه‌ای است که حتی کسانی که از این فضیلت برخوردار نیستند، به دنبال کسب آن هستند. 
وی ادامه داد: علم بدون معلم معنا ندارد و معلمان نقش اساسی در تربیت نسل آینده دارند. 
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تأثیر عمیق معلمان بر دانش‌آموزان و دانشجویان، گفت: ممکن است یادمان نرود که چه دانشی از کدام استاد فرا گرفته‌ایم، اما حتماً یادمان هست که چه منشی داشتند و چه نوع انسانی 
بودند. 
وی همچنین به پروژه‌ای که یونسکو به مناسبت یکصدمین سال تولد گاندی انجام داد، اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه نشان‌دهنده اهمیت تربیت معلمان وفق است. 
اسماعیلی تأکید کرد: کتاب و جزوه در وجود معلم خلاصه می‌شود و هنر معلمی غیر از هنر عالم است. اساتید و معلمان می‌توانند نقطه پیشرانی برای تحول در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور باشند. رسالت معلمان تنها آموزش نیست، بلکه باید خود را مسئول پرورش و تربیت نیز بدانند. 
وی با استناد به آثار شهید ثانی، یکی از فقیهان بزرگ تاریخ شیعه، گفت: معلم باید در اصلاح انگیزه‌ها و نیت‌های دانشجویان خود سهیم باشد و نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت آنان احساس مسئولیت کند. ما نیز باید نسبت به دانشجویان خود چنین حسی داشته باشیم و مسئولیت تربیت آنان را جدی بگیریم. 
معاون رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم توجه به جنبه‌های تربیتی در آموزش تأکید کرد و گفت: دانشجو نباید از ما خلاف ادب یا خلاف مصالح و منافع ملی ببیند. 
اسماعیلی بیان کرد که معلمان به عنوان مربیان، چه بخواهند و چه نخواهند، در روند تربیت دانشجویان نقش دارند و این مسئولیت باید جدی گرفته 
شود. 
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر فقط یک نفر از طریق ما تربیت شود، این کار دارای ارزش بالایی است. 
وی به تأثیرات طولانی‌مدت آموزش‌ها اشاره کرد و گفت: گاهی آثار تربیتی سال‌ها بعد دیده می‌شود. تمام آموزش‌ها و رساله‌هایی که در این دانشگاه دفاع می‌شود باید معطوف به حل مشکلات کشور باشد.