اجرای طرح «سوختگیری در مسیر» از خرداد به منظور مقابله با قاچاق
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از پیادهسازی طرح سوختگیری در مسیر برای ناوگان ۵۰ تن به بالای برونشهری از ابتدای خرداد در کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدصادق عظیمیفر، با بیان اینکه پیشگیری از قاچاق سوخت یکی از مواردی است که به نظارت دقیق و مؤثر نیاز دارد، اظهار کرد: آمارهای رسمی نشان میدهد بخش عمده قاچاق در حوزه مصرف رخ میدهد که از جمله علل آن نبود نظارت کافی متولیان مصرف بر تطابق عملکرد مصرفکنندگان با سهمیههای سوخت است. همچنین بررسیها نشان میدهد بخش عمده قاچاق سوخت در حوزه حملونقل اتفاق میافتد.
وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه گازوئیل در سال ۱۴۰۳ حدود
۱۲۴ میلیون لیتر در کشور بود که نیمی از این مقدار در بخش حملونقل مصرف شده، افزود: با استفاده از سه پایگاه داده شامل دوربینهای بینجادهای، سامانه هوشمند سوخت و سامانههای صدور بارنامههای راهداری و شهرداریها، توانستهایم مسیر و نحوه مصرف سوخت ناوگان دیزلی را بررسی کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: بر اساس تحلیل آماری این خودروها، تاکنون تقریباً ۳۰ درصد انحراف در نحوه تخصیص سوخت شناسایی شده و بر اساس این دادهها برآورد میکنیم حدود ۵۰ درصد قاچاق سوخت در بخش حملونقل انجام میشود.
عظیمیفر با تأکید بر اینکه برای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت باید بدانیم منشأ اصلی انحراف آن کجاست، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برنامههای متعددی برای پیشگیری دارد اما بیشتر این برنامهها به دلیل بوروکراسی یا نبود زیرساختهای کافی به نتیجه مطلوب نرسیده است.
طرح «سوختگیری در مسیر»
او با بیان اینکه طرحهای «سپهتن» و «سیپاد» یکی از مواردی است که اوایل دهه ۹۰ مطرح شد، ادامه داد: این طرحها با هدف کاهش مداخله انسانی و تخصیص سهمیه سوخت براساس عملکرد واقعی خودروها طراحی شده بود. همچنین تصمیم گرفته شد در این طرحها مصرف و سوختگیری براساس مسیر ثبتشده در بارنامهها انجام شود که در مجموعههای وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها موانعی برای اجرای این طرح مانند مشکلات مالی و عدم بازگشت سرمایه به سرمایهگذار بیان شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی افزود: این در حالی است که تمام زیرساختهای لازم برای اجرای طرحهای هوشمند تخصیص سوخت به مصرفکنندگان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران وجود دارد اما چالشهای اجرای طرحهای سیپاد و سپهتن در سازمانهای دیگر مطرح است.
عظیمی فر با اشاره به اینکه طرح سوختگیری در مسیر ازجمله طرحهایی است که در دو سال اخیر مطرح شده است، ادامه داد: این طرح یکی از تکالیف ابلاغی در قانون برنامه هفتم پیشرفت است. امیدواریم از ابتدای خرداد امسال طرح سوختگیری در مسیر برای ناوگان ۵۰ تن به بالای برونشهری از سوی سازمان راهداری پیادهسازی شود تا از بخش عمده قاچاق سوخت در کشور پیشگیری به عمل آید.