کد خبر: ۳۰۹۰۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۲

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 
 
استفاده از آلات موسیقی مشترک 
برای مقاصد حلال
س) آلات موسیقی که دانش‌آموزان مدارس عضو گروه‌های سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده می‌کنند چه حکمی دارند؟ 
ج) آن دسته از آلات موسیقی که در نظر عرف از آلات مشترک قابل استفاده برای کارهای حلال محسوب می‌شوند، جایز است به ‌طور غیر لهوی برای مقاصد حلال به‌ کار گرفته شوند ولی آلاتی که عرفاً از آلات مخصوص لهو محسوب می‌شوند جایز نیست مورد استفاده قرار گیرند.
خرید و فروش ظروف طلا و نقره 
برای خوردن و آشامیدن
س) ساخت و خرید و فروش ظروف طلا و نقره که به عنوان ظرف خوردن و آشامیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، چه حکمی دارد؟
ج) خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره حرام است. ولی استفاده­‌های دیگر غیر از خوردن و آشامیدن حرام نیست و اگر به قصد استفاده برای خوردن و آشامیدن ساخته یا خرید و فروش شود، جایز نیست.
خرید و فروش ظروف طلا برای دکوراسیون
س) ساخت و خرید و فروش ظروف طلا برای استفاده در دکوراسیون منزل و کارهای تزئینی دیگر چه حکمی دارد؟
ج) اشکال ندارد.
معامله طلا و نقره به صورت نسیه
س) آیا خرید و فروش طلا به صورت نسیه‌ای اشکال دارد؟
ج) نقدی بودن یا نسیه بودن قیمت کالا، وابسته به توافق دو طرف است، بله در معاملۀ طلا در برابر طلا، به صورت نسیه و یا گرفتن اضافه در برابر آن، جایز نیست. 
 زمان مالک شدن در معامله نسیه
س) در فروش نسیه‎‎ طلا یا نقره، چه زمانی طلا یا نقره به مِلک مشتری منتقل می‌شود، آیا زمان دریافت طلا از فروشنده، یا بعد از پرداخت کامل وجه؟
ج) نسیه یکی از انواع معاملات است که اگر شرایط لازم برای صحت معامله را دارا باشد، از لحظه معامله، کالا به مِلک مشتری منتقل می‌شود و قیمت کالا در مدت مشخص شده پرداخت می‌گردد. 
شیوه وضو گرفتن با دست زخمی 
س) در اعضای وضو زخمی است که خونش بند آمده و روی آن باز است، برای وضو چه وظیفه‌ای دارم؟
ج) اگر روی زخم سله بسته و دیگر خون نباشد باید به طور معمول وضو بگیرید اما اگر روی زخم، خون است و شستن برای آن مضر است، اطراف آن را به قصد وضو بشویید و احتیاط آن است که پارچه پاکی روی زخم بگذارید و دست تَر روی آن بکشید.
نفرین کردن در نماز 
س) آیا دعا علیه مؤمن (نفرین) در نماز، نماز را باطل می‌کند؟
ج) نفرین کردن مؤمن در نماز اگر مستحق آن نباشد، حرام بوده و بنا‌بر احتیاط واجب موجب بطلان نماز است؛ البته اگر جهل به موضوع داشته مانند اینکه شخصی را کافر و ظالم می‌دانست و نفرین کرد و پس از مدتی معلوم شد او مسلمان و مؤمن بوده، نمازش باطل نیست.