مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران اعلام کرد
اسامی ۵ خودروی داخلی که با عمر کمتر از ۴ سال در معاینه فنی رد شدند
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: آمارهای مراجعات نشان داده که بیش از ۳۰درصد از خودروهای تیبا، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تستهای اولیه مردود شدند.
به گزارش ایسنا، مهدی میرزایی قمی با حضور در جلسه شورای شهر تهران بیان داشت: در سال گذشته یکمیلیون و ۹۰۲هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد انجام شده است و سالیانه ظرفیت پذیرش سهونیم میلیون خودرو را داریم؛ اما در سال قبل تنها ۳۴درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. از طرفی ۲۹درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینه فنی نمیگیرند.
میرزایی قمی افزود: از این تعداد بیش از یکمیلیون و ۱۲۲هزار تأییدیه فنی دریافت کردهاند و درنهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به ۹۷درصد از خودروها معاینه فنی گرفتند و تنها چهار درصد از خودروها معاینه فنی دریافت نکردند. وی با اشاره به آمارهای تحلیلی از مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی با بیان اینکه آمارهای مراجعات نشان داده که بیش از ۳۰درصد از خودروهای تیبا، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تستهای اولیه مردود شدند، ادامه داد: ۴۰درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه میکنند، بهگونهای که حتی تاکسیهای خودمان هم به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمیکنند و به خارج از تهران میروند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه بیش از ۳۹درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهار سال به علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شدهاند، افزود: بیشترین مردودیها مربوط به تیبا با ۳۹درصد، کوییک با ۳۸درصد، پراید با ۳۶درصد، ساینا با ۳۴درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۱درصد است.
خودروهای چینی در حد ۲۰درصد
در معاینات فنی مردودی دارند
میرزایی قمی با بیان اینکه تحلیلی که انجام دادیم در مورد خودروهای دارای سن ۴ تا ۱۰ سال بود که بیشترین مردودی در مورد خودروی ۴۰۵ با ۳۰درصد و ساینا ۴۰درصد بود، گفت: خودروهای چینی نیز زیاد تفاوتی با تولید داخل ندارند و در حد ۲۰درصد مردودی دارند.
وی بیان داشت: یک خودرو مثل تویوتا کورولا که در کلاس اکونومی است در مردودی در تست ترمز ۳دهم درصد بود، اما ساینا ۱۵درصد! کاملاً مشهود است که کیفیت تولید بر وضعیت خودرو تاثیرگذار است و نباید به هر قیمتی خودرو بدهیم چراکه تاثیر خود را در حوادث و سوانح میگذارد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در مورد تست آلایندگیها نیز گفت: درصد مردودی تست آلایندگی خودروهای خارجی کم است؛ اما خودروهای داخلی سن ۴ تا ۱۰ سال درصد مردودی بالاست و رنو ساندرو کمترین درصد مردودی را داشته است و در مورد وانتها هم باید بگویم که این نوع خودرو در تهران تردد بالایی دارد و میبینید که درصد مردودی وانتهای پیکان و آریسان کم نیست و بعد توقع داریم که شاخصهای سوانح درست شود، وقتی خودرو از پایه دارد مشکل دارد، باید فکری کنیم.