kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۸۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۵

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 
 
 صندوق ذخیرۀ کارکنان دولت 
س) آیا مبالغی که تحت عنوان صندوق پس‌انداز، قانون تسرّی، صندوق تأمین آتیه و... از حقوق و مزایا کسر و در پایان مدّت خدمت (هنگام بازنشستگی) یک‌جا پرداخت می‌شود، متعلّق خمس است؟
ج) اگر این مبالغ بدون اختیار از حقوق کسر می‌شود، جزء درآمد سال وصول است که اگر تا سر سال خمسی در مئونه مصرف نشود، خمس دارد؛ امّا اگر با توافق کسر می‌شود و قابل دریافت است، باید در پایان هر سالِ خمسی، خمس آن پرداخت شود و اگر قابل دریافت نیست، پس از دریافت باید بلافاصله خمس مقداری که قبلاً سال بر آن گذشته است، پرداخت شود و مقداری که مربوط به سال اخیر است و هنوز سال خمسی بر آن نگذشته است، جزء درآمد سال وصول است.
 
عدم مراجعه مشتری 
برای تحویل جنس
س) مشتری جنسی را سفارش می‌دهد و بیعانه هم می‌دهد و سازنده می‌گوید پنج روز دیگر سفارش شما آماده است، اما مشتری برای تحویل هیچ‌وقت مراجعه نمی‌کند، وظیفه سازنده نسبت به فروش جنس ساخته شده و بیعانه چیست؟
ج) اگر معامله با مشتری تمام شده است، در صورت مأیوس‌شدن از آمدن مشتری، سازنده می‌تواند جنس مذکور را بفروشد و حق خودش را بردارد و باقیمانده آن را از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد و بنابر احتیاط مستحب از مرجع یا وکیل او اجازه بگیرد.
 
موقوفات مسجد
س) از آنجا که درخصوص وسائلی از قبیل فرش، سماور و... که به مسجد داده شده و متولی شک می‌کند که اینها را وقف بر مسجد کرده‌اند یا هدیه داده‎اند، باید به قدر متیقن که استفاده درخصوص همان مسجد است اکتفا شود و در غیر آن، محل اشکال است. حال سؤال این است که عمل به احتیاط، در مواردی برخلاف احتیاط است، مثل وسیله‌ای که مسجد از آن بی‌نیاز می‌شود؛ زیرا اگر بخواهیم آن را وقف شده به حساب‌آوریم و به مسجد دیگری بدهیم خلاف احتیاط می‌شود چون محتمل است از املاک مختص مسجد باشد و انتقال آن به مسجد دیگر مجاز نباشد. 
ج) در هر صورت بنابر ظاهر حال باید از اموال وقف‌شده همان مسجد محسوب شود.
 
طلای منقوش به اسماء متبرکه
س) حکم خرید و فروش طلایی که روی آن آیه قرآن یا اسماء و اوصاف الهی و یا اسماء معصومین‌(ع) نوشته شده، چیست؟
ج) نوشتن و قالب‌ریزی آیات قرآنی و اسماء جلاله و امثال آن بر روی طلا و جواهرات اشکال ندارد و خرید ‌و‌ فروش آنها اشکالی ندارد. ولی کسی که می‌خواهد استفاده کند، واجب است که احکام شرعی آنها را رعایت نماید و از بی‌احترامی و نجس‌کردن و مسّ بدون وضوی آنها خودداری کند. 
 
جزء سوره نبودن 
«بسم الله الرحمن الرحیم»
س) آیا « بسم الله الرحمن الرحیم» جزء سوره محسوب می‌شود؟َ
ج) « بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سوره‌های قرآن کریم، جزء سوره محسوب نمی‌شود مگر در سوره حمد که جزء آن است؛ اما در هر صورت قرائت آن در نماز واجب در ابتدای همه سوره‌ها به جز سوره برائة، 
واجب است.