نگاهی به فیلم امیلیا پرز(هالیوود زیر ذرهبین)
فاطمه قاسمآبادی
چند ماه قبل در مورد فیلمهای مورد توجه اسکار امسال، گمانهزنیهای بسیار زیادی میشد، اما در بین فیلمهای منتخب، فیلم «امیلیا پرز» جزو مورد توجهترین فیلمها در رشتههای مختلف بود.
این ماجرا ادامه داشت تا اینکه با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و بیان عقاید کلاسیکش در مورد وجود تنها دو جنس و رد کردن هویت تراجنسیتیها، حاشیههای زیادی برای فیلم امیلیا پرز که موضوع اصلیاش در مورد زندگی مردی خلافکار بود که جنسیتش را تغییر میدهد،
ایجاد شد.
یک مرتبه به صورت کاملا هدفمند، حملات رسانهای در آمریکا به فیلم امیلیا پرز شروع شد و بعد از مدتی حاشیههای فیلم و بازیگر نقش اولش به قدری زیاد شد که حتی حضور او در مراسم اسکار هم زیر سؤال رفت و در نهایت هم بر خلاف پیشبینیها، امیلیا پرز نتوانست(به غیر از دو جایزه اسکار آن هم نه در رشتههای مورد توجه)، جوایز امسال آکادمی را طبق پیشبینیها دِرو کند.
فیلم «امیلیا پرز» ساخته «ژاک اودیار» محصول سال 2024 کشور فرانسه است.
داستان تغییر هویت یا جنسیت؟
داستان فیلم امیلیا پرز، با معرفی «ریتا مورا کاسترو»، وکیل رنگینپوستی شروع میشود که علیرغم مسلط بودن به قانون، هرگز در رشتهاش مورد توجه نبوده است.
او حقوق کمی میگیرد و از وضعیت زندگی و شغلیاش راضی نیست و اکثرا مشغول دور زدن عدالت برای لقمهای نان است.
وضعیت به همین منوال است تا اینکه یک روز ریتا، با تماسی ناشناس و پیشنهادی وسوسهانگیز روبهرو میشود. در محل قرار او میفهمد که موکل احتمالیاش، سرکرده یک کارتل بزرگ قاچاق است با نام مستعار «مانیتاس».
مانیتاس از ریتا میخواهد تا در ازای یک پول هنگفت، شرایط را برای عمل تغییر جنسیت او فراهم کند، بدون اینکه کسی به این راز پی ببرد.
ریتا با وجود تمام سختیها شرایط را برای مانتیاس فراهم میکند و بعد کاری میکند تا در رسانهها مرگ مانتیاس، واقعی به نظر برسد و همسر و دو فرزندش فکر کنند او مرده است.
حدود 4 سال بعد از عملهای جراحی تغییر جنسیت، مانتیاس که دیگر تبدیل شده به «امیلیا پرز»، دوباره با ریتا تماس بر قرار میکند و از او کمک میخواهد تا بتواند خانوادهاش را ملاقات کند... .
معیارهای کلاسیک هالیوود
فیلم امیلیا پرز، با وجود اینکه ساخته یک نویسنده و کارگردان فرانسوی است ولی کاملا حال و هوای فیلمهای هالیوودی را دارد.
ماجرای فیلم در مکزیک اتفاق میافتد ولی عملا هیچ کدام از بازیگران نقش اصلیاش مکزیکی نیستند و نشانی از فرهنگ و دغدغههای مردم این کشور را در خود ندارد.
امیلیا پرز به عنوان یک نماینده خارجی در اسکار، مانند فیلمها و تولیدات هم رده خودش به سبک هالیوود پسند، مکزیک را کشوری ناامید و مردمش را خسته با زندگیهای بر باد رفته، توصیف میکند که فساد از تمام اعضای دولت، به قوه قضائیه آن رسیده است و هیچ راه نجاتی هم وجود ندارد.
در چنین شرایطی، بازیگر نقش ریتا که مجبور است برای گذران زندگی به هم نوعانش خیانت کند، برای تغییر جنسیت یک جنایتکار همدستش میشود و با این کار عملا زندگی جدیدی برای مانتیاس به وجود میآورد و روی تمام قتلها و جنایتهای گذشته او سرپوش میگذارد.
جالب است که ریتا شخصیتی است که تقریبا در تمام طول فیلم، بقیه را به خاطر عملکردشان زیر سؤال میبرد ولی خودش در جایگاه یک وکیل زن، هم ضد زنان عمل میکند و هم ضد قانون.
به صورت کلی میتوان گفت فیلم امیلیا پرز، یک موزیکال قابل قبول و سرگرمکننده است که به سبک هالیوودی، روی مسئلهای مانند تغییر جنسیت دست گذاشته است و سازنده در آن سعی کرده به شکل کاملا سطحی، مسئله تغییر جنسیت را به تصویر بکشد.
تبلیغ تراجنسیتی به شکل انحراف جنسی
در حال حاضر بیشتر از یک دهه است که در کشورهای غربی، بیهویتی جنسی تبلیغ میشود. البته اگر بخواهیم تاریخ را مدنظر قرار بدهیم، همجنسگرایی بیشتر از چهار دهه است که به صورت رسمی در غرب و به خصوص در آمریکا، تبلیغ میشود ولی مسئله آشفتگی جنسی و پذیرش آن، قدمت کمتری دارد.
شاید بتوان گفت برای اولین بار با حمایت رسانهای بسیار بالا، «بروس جِنِر» قهرمان ورزشی آمریکایی و پدر خانوده خانواده مشهور «کارداشیان»ها با وجود سه ازدواج و داشتن 6 فرزند، عنوان کرد که یک زن است در جسم یک
مرد...
او در مصاحبهای جنجالی بیان کرد که هنوز هم با دوست دخترش زندگی میکند و با وجود عملهای زیبایی، تا به حال عملی برای تغییر جنسیت انجام نداده و زن شدن را مسئلهای روحی توصیف کرد!
بعد از این مصاحبه و تبلیغات گسترده در مورد بیهویتی جنسی، کم کم پای مردان زن نما و زنان مرد نما، به ورزش، سینما و تلویزیون و... با عنوان تراجنسیتیها باز شد.
البته که در دنیای واقعی هستند کسانی که از زمان تولد با جنسیت خود، هم جسمی و هم روحی، مشکل دارند ولی مُد جدید که در آن، تغییر جنسیت ربطی به تمایلات جنسی ندارد، در این بین واقعا نوبر است و یک انحراف آشکار.
در فیلم امیلیا پرز هم مخاطبین میبینند که مانیتاس، از ابتدا عنوان میکند از کودکی دوست داشته زن باشد ولی شرایط زندگی در محلههای فقیر باعث شد تا او از این فکر دست بکشد ولی جالب است که همین فرد به عنوان مردی که فکر میکند زن است، از هیچ دختری در طول عمرش نگذشته و به شدت عیاش بوده است! در ادامه هم مانیتاس بعد از مثلا تغییر جنسیت، همچنان به زنان تمایل دارد و پای هیچ مردی به زندگیاش باز نمیشود! شاید بیان این نکته لازم باشد که بازیگر نقش امیلیا پرز یا(کارلا سوفیا گاسکون) در زندگی واقعیاش مانند نقشش مردی بوده که از 19 سالگی با همسر فعلیاش در ارتباط بوده و دختری از این ازدواج دارد و حتی حالا هم با وجود اینکه سالها است مثلا تغییر جنسیت داده، باز هم با زنش زندگی میکند!!!
در قسمتهایی از فیلم امیلیا پرز که ریتا با دکتر مکالمه میکند، دکتر عنوان میکند که با وجود پیشرفت علم و تواناییاش در تغییر یک سری مسائل مربوط به جسم، در نهایت یک زن همیشه یک زن است و یک مرد هم همیشه مرد باقی میماند و مسئله تغییر جنسیت، به هیچ وجه با چند عمل جراحی تمام
نمیشود...
چند سال پیش مصاحبه با زنی که بعد از تولد سه فرزندش تغییر جنسیت داده بود، در فضای مجازی به شدت ترند شد. این زن عنوان میکرد که از کارش پشیمان است و هرگز با وجود استفاده از داروهای قوی هورمونی و عملهای جراحی متعدد، نتوانسته احساس کند که به خواستهاش رسیده و واقعا تبدیل به یک مرد شده است.
این مسئله نشان میدهد که فضای مجازی و رسانهها تا چه حد روی مسئله تراجنسیتیها تاثیر گذاشتهاند و در واقع بسیاری از این تغییر جنسیتها ریشه در انحرافات روح و روان و تاثیر جو حاکم بر ذهن مخاطبین دارد، تا نیازی درونی و مشکلی جسمانی.
اروپا مقابل آمریکا
فیلم امیلیا پرز، تقریبا در بیشتر جشنوارههای اروپایی، با استقبال بینظیری مواجه شد و بیشترین جوایز را نصیب خود کرد.
در حال حاضر هم حتی با وجود بیمهری آکادمی اسکار نسبت به این فیلم، هنوز موفقیتهای امیلیا پرز در اروپا ادامه دارد و این به نوعی جنگ پنهان اروپا با سیاستهای جدید آمریکا است.
جالب است که تا قبل از روی کار آمدن دولت جمهوریخواه، امیلیا پرز تنها یک فیلم موفق با موضوعی مد روز بود ولی بعد از انتخابات، توئیتهای قدیمی بازیگر نقش امیلیا پرز در ضدیت با مسلمانان و سیاه پوستان دست به دست شد و نفرت پراکنیهای او باعث واکنش مخاطبین علیهاش شد.
به خاطر فشارهای رسانهای و تیم تولید، سوفیا گاسکون در نهایت آن توئیتها را حذف و عذرخواهی کرد و حساب شبکه ایکس خود را روز بعد از عذرخواهیاش غیرفعال کرد تا شاید جنجالها بخوابد...
به غیر از حاشیههای مربوط به هنرپیشه نقش اول، فیلم امیلیا پرز مورد اعتراض مکزیکیها قرار گرفت و مردم این کشور روایت فیلم در مورد خانوادههای داغدار و قربانی قاچاق را نپسندیدند.
تمام این حاشیهها دست به دست هم داد تا فیلمی که قرار بود پیشتاز باشد، در نهایت تنها در دو رشته بهترین بازیگر مکمل زن و بهترین ترانه توانست اسکار بگیرد و تقریبا تمام جوایزی که منتقدین حدس میزدند این فیلم برنده شود، به رقیبش فیلم «آئورا» رسید!
فیلم امیلیا پرز با توجه به بودجه 25 میلیون یورویی خود، تنها 15 میلیون یورو در گیشه فروخت و این مسئله نشان میدهد، مخاطبین به اندازه منتقدین غربی، فیلم و روایتش را از این مرد زننما نپسندیدند.