kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۶۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴

فعالیت اتوبوس‌های برقی جدید در ۳ خط دیگر اتوبوسرانی تهران آغاز شد

 
 
پس از فعالیت اتوبوس‌های برقی جدید در خط میدان بهارستان- میدان جمهوری، فعالیت این اتوبوس‌ها در سه خط دیگر اتوبوسرانی تهران آغاز شد. 
به گزارش پایگاه خبری شهر، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران روز شنبه در مراسم آغاز فعالیت 30 اتوبوس برقی جدید در 3 خط اتوبوسرانی تهران، گفت: باتوجه به اینکه برقی‌سازی اتوبوس‌های تهران در دستور کار ما بود، در افتتاح اولین خط تماماً برقی جمهوری-بهارستان گفتیم که ‌۱۵ خط در تهران با اولویت مرکز شهر برقی‌سازی خواهد شد. امروز به فاصله یک هفته از افتتاح خط قبلی سه خط دیگر را با اتوبوس‌های برقی فعال می‌کنیم.
احمد قیومی با اشاره به پایانه‌هایی که دیروز به صورت برقی فعال شد، افزود: پایانه کاوه در میدان انقلاب تا سپاه یکی از خطوط است که بخشی از خیابان انقلاب و خیابان طالقانی را شامل می‌شود؛ همچنین خط جمهوری تا کریمخان و خط اول خیابان فردوسی تا پایانه بیهقی برقی‌سازی خواهد شد. امیدواریم این برقی‌سازی خطوط در مرکز شهر یک گام مؤثر و عملی در حفظ محیط‌زیست و آلودگی هوا باشد.
قیومی با تاکید بر اینکه این رویداد شرایط ترافیک در مرکز شهر را بهینه می‌کند، ادامه داد: با این اتفاق اعتماد به حمل‌ونقل عمومی برمی‌گردد. هدف‌گذاری بزرگ و ویژه ما بر این است که بتوانیم‌ دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس برقی را در تهران به کارگیری کنیم. این جدا از اتوبوس‌های دیزلی قبلی است که نیاز به نوسازی دارند و در کل ناوگان اتوبوسرانی را به یک عدد مطلوب در تعداد اتوبوس برسانیم.
وی اظهارداشت: در سال آینده به‌طور کامل می‌توانیم بگوییم که اتوبوسرانی به ۶ هزار دستگاه اتوبوس می‌رسد که مطلوب است. امروز سه هزار دستگاه با بازسازی‌شده‌ها خدمات‌دهی می‌کنند در حالی‌که سه سال پیش تنها هزار دستگاه فعال بود. 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه امروز ۳۰ اتوبوس برقی به ناوگان اضافه شد، گفت: اتوبوس‌های برقی که امروز اینجاست استانداردهای بین‌المللی دارد. اتوبوس دیزلی در بهترین حالت حدود ۵۵ هزار لیتر گازوئیل در سال می‌سوزاند. در این اتوبوس‌ها در دمای زیر صفر موتور گرم‌کننده برای گرم کردن اتوبوس را روشن می‌کنند که در هر ساعت یک لیتر مصرف می‌کند. اگر در تمام سه ماه زمستان روشن هم باشد کمتر از هزار لیتر مصرف می‌کند که در مقابل ۵۵ هزار لیتر قابل قیاس نیست.
قیومی بیان داشت: به دنبال ایجاد پارکینگ‌ها و استفاده بیشتر شهروندان از حمل‌ونقل عمومی هستیم. امیدواریم در سال آینده به نتایج بهتری برسیم. تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در یکی دو ماه آینده وارد تهران خواهد شد.
 گلایه رئیس کمیسیون شورا از تحریف گفته‌هایش درباره اتوبوس برقی‌ها
 معاون شهردار تهران گفت: موضوعی که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در مصاحبه درباره اتوبوس‌های برقی جدید اعلام کرده بود با تیتری که منتشر شد، متفاوت بود که گلایه ایشان را نیز به همراه داشت.
محسن هرمزی در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتفاق بزرگی با کمک ۲۱ عضو شورا در زمینه حمل‌ونقل عمومی رقم خورد، اظهار داشت: در بخش مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی و سایر بخش‌های مرتبط به این موضوع، کارویژه‌های دقیقی تعریف شد که ثمره آن برای مردم رونمایی می‌شود.
هرمزی با بیان اینکه اتفاقاتی رقم خورد که بسیاری نمی‌خواستند این شرایط را ببینند، یادآور شد: ما روز گذشته جلسه‌ای یک ساعته با رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل داشتیم و موضوعی که ایشان در مصاحبه اعلام کرده بود با تیتری که منتشر شد، متفاوت بود و باعث شد ضدانقلاب پای کار بیاید. باید سبک زندگی برقی و حمل‌ونقل برقی را با کمک یکدیگر رواج دهیم اما مباحثی مطرح شد که گلایه رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا را نیز به همراه داشت. وی با بیان اینکه سیستم پیشران اتوبوس‌های برقی باتری برقی است، افزود: در پیشنهاد اولیه نیز اتوبوس‌ها می‌توانند دو نوع سیستم گرمایشی داشته باشند که یا ناشی از برق باتری و یا باک دیزلی است که مورد نقد قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: با یک جست‌وجوی ساده می‌توان متوجه شد که در روزهای بسیار سرد سال، گرمایش اتوبوس‌های برقی چگونه تأمین می‌شود. انتخاب اتوبوس‌ها در کمیته‌ای ۱۵ نفره انجام می‌شود. تستی که انجام شد نشان داد که سیستم گرمایشی به این شکل نیز وجود دارد که کمیته روی آن پافشاری داشت. باتری این اتوبوس‌ها حداکثر ۲۸۰ کیلومتر پیمایش دارد و اگر باتری برای گرمایش استفاده شود، مصرف باتری را افزایش و پیمایش را کاهش می‌دهد.
هرمزی بیان داشت: نمونه اولیه این اتوبوس‌ها در تهران تست شد تا مشکلات شناسایی شود. باتری اتوبوس اولیه گرمایش را تأمین می‌کرد و پیمایش آن حدود ۲۰۰ کیلومتر بود. یکی از موضوعات مهم برای ما این بود که پیمایش بیشتری با یک‌بار شارژ داشته باشیم. تأمین گرمایش آنی نیز مورد اهمیت بود و باید در لحظه گرمایش تأمین می‌شد که با باتری زمان بیشتری نیاز بود.
وی با بیان اینکه موضوع فنی به‌گونه‌ای منعکس شد که ضدانقلاب را پای کار آورد، گفت: اتفاقی که در حوزه حمل‌ونقل رخ می‌دهد یکی از یادگاری‌های ماندگار برای تهران است که توسط شورا و شهرداری در دوره ششم رقم خورده است.