مدیرعامل شرکت مترو تشریح کرد
جزئیات قرارداد مترو تهران با شرکتهای ایرانی و چینی برای ساخت خطوط ۸ و ۹
مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: روز پنجشنبه قرارداد ساخت خطوط ۸ و ۹ با شرکتهای چینی منعقد شد تا عملا وارد مرحله احداث دو خط جدید دیگر بعد از خط ۱۰ باشیم.
نعمتاله فرزانپور درخصوص روند ساخت خطوط جدید مترو با بیان اینکه برای توسعه شبکه متروی پایتخت چهار خط ۸ تا ۱۱ به طول تقریبی ۱۷۰کیلومتر طراحی شده است، به ایسنا گفت: با احتساب خطوط هفتگانه فعلی، شبکهای منسجم و فراگیر برای تهران پیشبینی شده است تا خدمات حداکثری به مردم داده شود. در همین راستا روز پنجشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۳ قرارداد ساخت خطوط ۸ و ۹ با شرکتهای چینی منعقد شد تا عملا وارد مرحله احداث دو خط جدید دیگر بعد از خط ۱۰ باشیم. در خطوط ۸ و ۹ مترو طرفهای چینی از مشارکت پیمانکاران داخلی استفاده کرده و موضوع تجهیز کارگاه این خطوط آغاز شده است.
فرزانپور درباره اینکه آیا شرکتهای طرف قرارداد چینی متعهد به ساخت کامل خطوط جدید مترو هستند، عنوان کرد: شرایط تفاهم نامهها به گونهای تنظیم شده است که پیمانکار متعهد میشود که اگر به هر دلیلی بخش فاینانس پروژه حلوفصل نشود، ۵درصد از مبلغ کل قرارداد را سرمایهگذاری کند و بعد از آنکه این ۵درصد را سرمایهگذاری کرد، شهرداری تهران به طرق مختلف با پیمانکار تسویه حساب کند و به همین شیوه به صورت مکرر منابع به پروژه تزریق میشود.
وی در مورد برنامه زمانبندی افتتاح خطوط جدید شبکه مترو نیز با بیان اینکه احداث خط ۸ مترو در یک بازه زمانی ۶ساله طراحی شده و ساخت خط ۹ مترو هم در یک بازه ۷ساله دیده شده است، افزود: اگر سرمایهگذاریها و تأمین منابع مالی بموقع و درست انجام شود، احداث خطوط جدید طبق جدول زمانبندی تنظیم شده، امکانپذیر خواهد بود. در غیر این صورت به زمانهای اعلامی اضافه خواهد شد. در مجموع همان طور که شهردار تهران نیز در مراسم انعقاد قرارداد رسمی پروژههای احداث خطوط ۸ و ۹ شبکه مترو تهران عنوان کرد، ارزش قراردادهای ساخت و تجهیز این دو خط در مجموع ۴.۶میلیارد یورو بوده و با بهرهبرداری از خطوط مذکور، حلقهای یکپارچه در شبکه متروی پایتخت شکل خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: خط ۸ مترو به عنوان رینگ ارتباطی داخلی شبکه خطوط مترو عمل کرده و به طول تقریبی ۴۰کیلومتر با ۳۵ ایستگاه، از جنوبشرق تهران (در مجاورت بزرگراه شهید شوشتری) در منطقه ۱۵ آغاز شده و به شکل نعل اسبی تا شمالشرق پایتخت در منطقه ۴ امتداد مییابد. خط ۸ در مجموع ۱۳منطقه شهر را پوشش داده و دارای ۹ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط شبکه مترو است.
فرزانپور گفت: خط ۹ مترو هم ۵۲کیلومتر مسیر و ۳۸ ایستگاه را شامل میشود که از محدوده دولتآباد در جنوبشرق تهران (منطقه ۲۰) شروع و با امتداد در مسیر شمال، غرب و جنوب، در مجاورت ایستگاه مترو چیتگر (منطقه ۲۲) خاتمه مییابد. خط ۹ مترو دارای ۱۱ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط شبکه مترو بوده و ۱۰ منطقه شهر را پوشش میدهد که با بهرهبرداری از ایستگاههای این دو خط، صرفهجویی ۳۴۰میلیون لیتر سوخت احتراقی در هر سال امکانپذیر خواهد شد.