ترامپ ماشه را چکاند! جنگ تعرفهها رسماً شروع شد
سرویس خارجی-
دیروز مرحله اول جنگ تجاری ترامپ رسماً علیه کشورهای کانادا، مکزیک و چین آغاز شد. به گفته کارشناسان این جنگ جدای از تلاطم در بازارهای جهانی در نهایت به ضرر مردم آمریکا تمام خواهد شد.
همانطور که گفته شده بود، دیروز جنگ تجاری ترامپ علیه جهان رسماً کلید خورد. او پیش از این وعده داده بود که تعرفههای گستردهای را علیه کانادا، مکزیک، چین، هند، برزیل و اتحادیه اروپا وضع خواهد کرد و اگر «بریکس» هم دلار را کنار بگذارد، مشمول تعرفههای صد درصدی خواهد شد. ترامپ این را هم گفته که این تعرفهها در وهله اول در جهت تضمین همکاری بیشتر این کشورها برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مورد استفاده در تولید «فنتانیل» به آمریکا
وضع میشود. با این حال او جنبه دیگر وضع این تعرفهها را «تقویت تولید داخلی» و «افزایش درآمد دولت فدرال» دانسته است.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این تعرفهها باعث تلاطم گسترده در بازارهای جهانی و همچنین افزایش تورم در داخل آمریکا و در نهایت به ضرر کارگران آمریکایی تمام خواهد شد.
به گفته کارشناسان هدف از این «جنگ تجاری»، و نقض مقررات «اقتصاد بازار آزاد»، حمایت از تولیدکنندگان داخلی آمریکا، بهویژه در صنایعی مانند فولاد، آلومینیوم و تولید خودرو است. در حالی که تعرفهها ممکن است تسکین کوتاهمدتی برای صنایع آمریکایی فراهم کنند، اقتصاددانان در مورد اقدامات تلافیجویانه احتمالی از سوی شرکای تجاری نیز هشدار میدهند که میتواند زنجیرههای تأمین جهانی را مختل کرده و قیمت مصرفکننده آمریکایی را افزایش دهد. اما نکته مهم این جنگ تعرفهای این است که، دوستان و متحدان سنتی آمریکا مثل کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا هم از آن در امان نیستند.
هیج فرصتی وجود ندارد
دیروز شنبه مرحله اول این جنگ تجاری رسماً آغاز شد. روز جمعه ترامپ، برنامههای خود برای اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای مکزیک و کانادا و ۱۰ درصدی بر واردات چین را اعلام و تاکید کرد که هیچ اقدامی از سوی این کشورها نمیتواند مانع از اجرای آن شود. ترامپ در پاسخ به این سؤال که «آیا در مقطع فعلی، سه شریک تجاری بزرگ آمریکا میتوانند فرصتی برای به تاخیر انداختن تعرفهها داشته باشند؟» گفت: «در حال حاضر هیچ فرصتی وجود ندارد.» ترامپ به احتمال استثناء قائل شدن برای نفت کانادا اشاره کرد و گفت: «نرخ تعرفه نفت ۱۰ درصد در مقایسه با نرخ ۲۵ درصدی برای سایر کالاهای کانادا خواهد بود.» به گزارش یورونیوز، کانادا و مکزیک بزرگترین صادر کنندگان نفت به آمریکا هستند. مقصد 75 درصد کل صادرات کانادا نیز به آمریکاست. بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا این کشور در ماه اکتبر(مهر) روزانه تقریبا ۴.۶ میلیون بشکه نفت از کانادا و ۵۶۳ هزار بشکه از مکزیک وارد کرده است. در نتیجه انتظار میرود که وضع تعرفههای جدید مصرفکنندگان آمریکایی را با افزایش ناگهانی قیمتها مواجه کند و منجر به آسیب به صنایع انرژی، خودروسازی، چوب و کشاورزی شود. این درحالی است که ترامپ مکررا در کارزارهای انتخاباتی خود با انتقاد شدید از سیاستهای دولت بایدن، وعده داده بود که تورم را مهار خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رسانههای آمریکایی ترامپ همچنین وعده وضع تعرفههای بیشتر را داد و اعلام کرد تعرفههای بیشتری ازجمله بر کالاهای اروپایی، فولاد، آلومینیوم، مس، دارو و نیمهرساناها در راه است او گفت: «ما بر فولاد و آلومینیوم و در نهایت مس، تعرفه اعمال خواهیم کرد؛ البته اعمال تعرفه بر مس کمی بیشتر طول میکشد.»
تلافی میکنیم!
بر اساس گزارش رویترز، پیشبینی میشود تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفههای جدید، بهطور بالقوه بیش از ۲.۱ تریلیون دلار تجارت سالانه آمریکا با کانادا، مکزیک و چین را مختل کند. هر سه کشور اعلام کردهاند که رویکرد تقابلی را در مقابل این جنگ اتخاذ خواهند کرد. «جاستین ترودو»، نخستوزیر کانادا اعلام کرد که این کشور «فورا با اقدامات متقابل قهرآمیز بر اعمال تعرفهها، پاسخ خواهد داد» و «کاناداییها ممکن است در روزها و هفتههای آینده، با روزهای دشواری روبهرو شوند... ما سخت در تلاش هستیم تا از اجرای این تعرفهها جلوگیری کنیم، اما اگر آمریکا به اجرای آنها ادامه دهد، کانادا آماده واکنشی قاطع و فوری خواهد بود.» «کلودیا شینبائوم»، رئیسجمهور مکزیک هم قول تلافی داده و گفته است تعرفههای ترامپ، به قیمت از بین رفتن ۴۰۰ هزار شغل در آمریکا تمام میشود و قیمتها را برای مصرفکنندگان آمریکایی افزایش میدهد. سخنگوی سفارت چین در واشنگتن هم با انتقاد از تعرفههای جدید آمریکا گفت: «در جنگ تجاری یا جنگ تعرفهای که به نفع هیچ یک از طرفین و جهان نیست، برندهای وجود ندارد.»
همه بازندهاند
به گزارش یورونیوز بررسی مؤسسه اقتصاد بینالملل «پترسون» نشان میدهد که اعمال این تعرفهها «به اقتصاد تمامی طرفهای درگیر، از جمله آمریکا، آسیب خواهد زد.» در این بررسی آمده است: «تعرفه ۲۵ درصدی برای مکزیک فاجعهبار خواهد بود. علاوهبر این، رکود اقتصادی ناشی از تعرفه میتواند انگیزه مهاجران مکزیکی برای عبور غیرقانونی از مرز به آمریکا را افزایش دهد که مستقیما در تضاد با یکی از اولویتهای اصلی دولت دونالد ترامپ است.»
«بیبیسی» هم در گزارشی با اشاره به آغاز دوباره این جنگ تعرفهها نوشته است: «مجموعهای از تعرفهها در اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ باعث جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان شد. با گذشت ۶ سال، کسبوکارهای چینی اکنون که او دوباره به کاخ سفید بازگشته است، خود را برای چالشهای پیش رو آماده میکنند...ترامپ ممکن است در نبرد پیش رو با پکن یک مکث کوتاه کرده باشد اما بسیاری معتقدند که این تقابل از راه میرسد. به سختی میتوان آمار دقیقی در مورد تعداد کسب و کارهایی که چین را ترک میکنند پیدا کرد، اما شرکتهای بزرگی مانند نایکی، آدیداس و پوما از قبل به ویتنام نقل مکان کردهاند. کسبوکارهای چینی نیز جابهجا شدهاند و در زنجیرههای تامین تغییر شکل ایجاد کردند؛ اگرچه پکن همچنان یک بازیگر کلیدی در این زمینه است.»
یک سقوط هواپیمایی دیگر
خبر دیگر از آمریکا این که در حالی که افکار عمومی این کشور هنوز از شوک برخورد هواپیمای مسافربری به یک بالگرد نظامی در شامگاه چهارشنبه و جان باختن دست کم 67 مسافر و خدمه خارج نشده است، دیروز اعلام شد این بار یک هواپیمای ترابری پزشکی«لیرجت ۵۵» آمریکا با 6 سرنشین عصر جمعه در شمال شرقی فیلادلفیا سقوط کرد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا تایید کرد که این جت حدود ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی، اندکی پس از خروج از فرودگاه فیلادلفیا سقوط کرد. پرسنل اورژانس در محل حادثه هم به انبیسی نیوز گفتند که قربانیان احتمالا ۲ پزشک، ۲ خلبان و یک بیمار با یکی از اعضای خانواده بودند. همچنین گزارش شده است که چندین نفر از ساکنان ساختمانهایی که هدف برخورد قرار گرفتند، زخمی شدهاند. بر اثر برخورد این هواپیما با چندین خانه آتشسوزی رخ داده است. علت سقوط در دست بررسی است. با توجه به اینکه این هواپیما در یک منطقه پر رفت و آمد با خانههای مسکونی و فروشگاهها در شمال شرقی شهر سقوط کرده، احتمال میرود شمار قربانیان بیش از این باشد. در ماههای اخیر، ارتش آمریکا با افزایش سوانح هوائی مواجه شده که نگرانیهایی درباره ایمنی پروازها و ضعفهای مدیریتی ایجاد کرده است. حوادثی مانند سقوط جنگندههای اف-۳۵ و اف-۲۲، برخورد هلیکوپتر بلکهاوک با هواپیمای نظامی و سقوط یک هواپیمای پزشکی که همگی طی حدود 10 روز رخ دادهاند، ناشی از مشکلاتی چون کاهش بودجه تعمیر و نگهداری، فشار زیاد بر خلبانان و نقصهای طراحی در هواپیماهای جدید عنوان شدهاند.