هشدار قانونی سازمان بازرسی به وزیر بهداشت درخصوص استفاده نکردن برخی پزشکان از کارتخوان
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور طی نامهای به وزیر بهداشت بر لزوم استفاده از کارتخوان در مطب پزشکان تاکید کرد و گفت: برخی پزشکان به بهانههای مختلف از بیماران وجه نقد دریافت میکنند.
به گزارش خبرگزاری میزان، ایروان مسعودی اصل طی نامهای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لزوم نصب کارتخوان در مطبها را یادآور شد و اظهار داشت: بر اساس گزارشهای مردمی واصله و بررسیهای میدانی از مطبها، بهرغم تأکیدات قانونی، کماکان برخی پزشکان جهت دریافت حق ویزیت از بیماران از دستگاههای کارتخوان استفاده نمیکنند و بیمار یا همراه وی را ملزم به پرداخت وجه به صورت نقدی، ارزهای خارجی، انتقال کارت به کارت به حساب افراد ناشناس و سایر روشهای نامتعارف مینمایند. ضمن آنکه در برخی مطبها نیز بهرغم نصب دستگاه کارتخوان، به بهانههای مختلف نظیر خرابی دستگاه کارتخوان، نبود کاغذ رسید و... از دستگاه کارتخوان استفاده نمیشود.
مسعودی اصل با یادآوری قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب سال ۱۳۹۸، آییننامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیاتهای مستقیم و قوانین بودجه سنواتی سالهای اخیر دایر بر اینکه کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و داروخانهها و دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی که پروانه کار آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر میشود، مکلف به نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان) شدهاند، با توجه به اینکه عدم نصب و استفاده از کارتخوان، علاوهبر تضییع حقوق بیماران، با استناد به مواد (۲۷۴ و ۲۷۵) قانون مالیاتهای مستقیم، مصداق جرم فرار مالیاتی محسوب میگردد، هشدار نظارتی صادر کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی در این نامه خطاب به وزیر بهداشت تصریح کرده است: به منظور جلوگیری از تضییع حقوق بیتالمال و حقوق عامه از طریق انجام بازدیدهای سرزده توسط کارشناسان مربوطه (معاونتهای درمان دانشگاههای علوم پزشکی) از مطبهای پزشکان و سایر مراکز ارائه خدمات تشخیصی و درمانی، معرفی افراد متخلف به مراجع قانونی و انجام تکالیف نظارتی ذاتی برای پیشگیری از گسترش این رویه غیرقانونی سریعاً اقدام و نتیجه به صورت مستند و مستدل به این مرجع اعلام گردد.