ساخت شهربازی هوشمند برای اولینبار توسط یک شرکت دانشبنیان ایرانی
یک شرکت دانشبنیان فعال در حوزه طراحی و ساخت رباتهای تعاملی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برای نخستینبار در کشور موفق به ساخت یک شهربازی رباتیکی تعاملی شده است.
به گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری، امروزه ایجاد سرگرمی و تفریح سالم و سازنده برای کودکان به یکی از موضوعات مهم و اساسی هر جامعهای تبدیل شده است. طراحی و ساخت اسباببازی و شهربازی به عنوان یکی از ارکان اساسی این سرگرمی محسوب میشوند که البته مانند دیگر موضوعات مرتبط به کودکان با غفلت و عدم توجه همراه شده است. طبق تحقیقات انجامشده اسباببازیهایی با تلفیق آموزش زمینه را برای شکوفایی استعدادهای کودکان و بروز خلاقیت و شناسایی علایق آنها فراهم میکند.
شرکتهای دانشبنیان کشور در کنار ایجاد نوآوریهایی که در صنایع و حوزههای متفاوت داشتهاند به این حوزه هم ورود کرده و کشور را در جهت توسعه و پیشرفت صنعت بازی و شهربازی مدرن و هوشمند یک گام به جلو بردهاند.
در این رابطه یک شرکت دانشبنیان فعال در زمینه طراحی رباتهای تعاملی که به عنوان سفیر علمی ایران و نماد عرصه تکنولوژی و رباتیک کشور شناخته میشود، توانسته است با مشارکت جمعی از کارشناسان نخبه در زمینه رباتیک با گرایشهای الکترونیک، مکانیک و کامپیوتر فعالیت خود را آغاز و محصولاتی در زمینه بازی و شهربازی رباتیک طراحی و تولید کند.
این شهربازی علاوهبر ایجاد سرگرمی برای کودکان، تلاش کرده که با استفاده از هوش مصنوعی، سبک جدیدی را در تفریح و آموزش کودکان با استفاده از تکنولوژی به وجود آورد.
صفری، از کارشناسان این مجموعه دانشبنیان درباره چگونگی شکلگیری این شرکت گفت: حدود هشت سال است که در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت خود را از دانشگاه امیرکبیر آغاز کردیم و بنیانگذاران مجموعه، دانشجویان این دانشگاه بودهاند.
از ربات انساننما تا شهربازی تعاملی
وی با اعلام اینکه اولین محصولی که در این مجموعه طراحی شد، ربات انساننما تحت عنوان ربات سامی بوده، درباره دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد: بعد از ساخت ربات سامی، شرکت فعالیت خود را در زمینه طراحی بازیهای هوشمند و تعاملی آغاز کرد و این فعالیت منجر به ایجاد اولین شهربازی رباتیکی کشور شد و تاکنون شعب متعددی از این شهربازی طراحی و راهاندازی شده است.
این فعال حوزه دانشبنیان افزود: در زمان همهگیری کرونا نیز ساخت یک اسباببازی هوشمند را آغاز کردیم که در زمان حاضر تولید شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. این اسباببازی با استفاده از هوش مصنوعی در قالب بازیهای خاص و متنوع، به کودکان آموزشهایی نظیر آموزش حروف الفبای فارسی و انگلیسی، ریاضیات و اعمال مختلف آن و همچنین بازیهایی برای تقویت حافظه ارائه میدهد.
وی ادامه داد: این بازی هوشمند که نهائی شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است و صرفاً دو نمونه مشابه در آمریکا و هند دارد، جزو بازیهای اپلیکیشن پایه است و تیم تحقیق و توسعه این شرکت دائماً در حال بهروزرسانی و توسعه بازیهای اسباببازی هوشمند است.
برتری شهربازی روبوکیدز
در مقایسه با نمونههای مشابه
صفری همچنین درباره ویژگیهای منحصربهفرد شهربازی رباتیکی تعاملی روبوکیدز تصریح کرد: بازیهایی که در این شهربازی استفاده میشود کاملاً به صورت تعاملی است. بازیهای مرسومی را که در دیگر شهربازیها مشاهده میکنید، در این شهربازی نمیبینید. در این شهربازی علومی مانند هوش مصنوعی، مکانیک و الکترونیک در کنار تکنولوژیهای نوین به کار گرفته شده است. بازیها به نوعی، ترکیب دنیای دیجیتال و فیزیکیاند. برای مثال در بسیاری از شهربازیها بازی صخرهنوردی وجود دارد که به شکلهای مختلف و به صورت فیزیکی انجام میشود.
کارشناس این شرکت دانشبنیان ادامه داد: اما در این شهربازی صخرهنوردی به این صورت است که علاوهبر جنبه فیزیکی، جنبههای مجازی بازی هم در نظر گرفته شده است. با نصب ویدئوپروژکتورها، یکسری نورهای مختلف منعکس میشود که هر کدام امتیاز خاصی دارند و کودکان تنها از طریق لمس آنها به امتیاز میرسند. در حال حاضر این شهربازی در سه شعبه در تهران و اهواز در حال فعالیت
است.
وی درباره عملکرد شرکتهای فعالِ کشور در حوزه ساخت و تولید اسباببازی و شهربازی نیز بیان کرد: شرکتهای بسیاری در حوزه اسباببازی در کشور در حال فعال هستند، اما شهربازیهای رباتیکی و بازی هوشمند فیجی هیچ نمونه داخلی ندارد و میتوان گفت حتی در خاورمیانه نیز نمونه مشابهی یافت نمیشود.
مزیتهای شهربازی روبوکیدز
صفری درخصوص مزیت شهربازی روبوکیدز نسبت به شهربازیهای دیگر افزود: بیشتر شهربازیها صرفاً به جنبه تفریحی توجه دارد. اما شهربازی روبوکیدز همواره تلاش کرده تا ابعاد علوم شناختی را نیز مورد توجه قرار دهد، تا کودکان بتوانند استعدادهای خود را پیدا کرده و رشد دهند. تلاش شرکت ما بر آموزشمحور بودن شهربازی روبوکیدز بوده است.
این فعال حوزه دانشبنیان ادامه داد: در واقع هر یک از بازیها به نحوی طراحی شدهاند که علاوهبر آموزش نکات علمی به کودکان، هوش هیجانی آنها را نیز گسترش دهند. از آنجا که بسیاری از بازیها باید به صورت گروهی و با سایر کودکان انجام شود، در نتیجه کودکان کارگروهی و همکاری با یکدیگر به خوبی میآموزند.
به گفته وی، افرادی که علاقهمند به سرمایهگذاری در این حوزه هستند میتوانند با ارسال درخواست خود، اقدام به راهاندازی یک شعبه از شهربازی روبوکیدز کنند و این شرکت تمامی مراحل، از طراحی و ساخت تا راهاندازی این شعب را انجام خواهد داد، همچنین در موضوع بازاریابی و مدیریت و آموزش کارکنان نیز به آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند بهرهبرداری خوبی از شهربازی داشته باشند.
کاهش وابستگی به واردات تجهیزات شهربازی
کارشناس ارشد این شرکت دانشبنیان، بیشترین میزان ارزبری صنعت شهربازی در کشور را مربوط به واردات تجهیزات برای ساخت شهربازیها دانست و اضافه کرد: ساخت شهربازی در کشور به این شکل است که تجهیزات در خارج از کشور خریداری میشود و در داخل استفاده میشود؛ اما ما در این شرکت تجهیزات را تولید میکنیم که در خاورمیانه بیرقیب است. به همین دلیل این تجهیزات و محصولات توان صادر شدن دارند اما در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی چنین امکانی وجود ندارد.
صفری درخصوص میزان اشتغالزایی این مجموعه دانشبنیان اضافه کرد: به صورت مستقیم ۵۵ نفر در این شرکت اشتغال دارند، اما با توجه به اینکه محل اصلی احداث این شهربازیها در مراکز و مالهای تجاری است و مطابق با آمارهای بازاریابی و فروشی که از این محصولات داریم با راهاندازی یک شعبه از این شهربازی، میزان ورودی این مراکز و مالهای تجاری بهشدت افزایش پیدا میکند که طبیعتاً سطح فروش سایر کسبوکارهای موجود در آن مرکز تجاری نیز به تناسب زیاد میشود.