طبق دستورالعمل سازمان خصوصیسازی انجام میشود
آغاز واگذاری سهام تودلی ایرانخودرو
بررسی نتایج انتشار فراخوان عمومی شناسایی متقاضیان سهام ایران خودرو نشان میدهد که دو خریدار برای سهام شرکتهای تودلی این گروه اعلام آمادگی کردهاند.
به گزارش مهر، طبق برنامهریزی و دستورالعمل سازمان خصوصیسازی، بزرگترین شرکت خودروساز کشور تنها تا ۱۸ دی ماه سال جاری فرصت واگذاری سهامهای تودلی خود را داشت.
سهام تودلی به سهمهایی اطلاق میشود که یک شرکت دولتی در شرکتهای دیگر که خود نیز زیرمجموعه آن است، مالکیت دارد. این سهامها به دلیل دخالت دولت در شرکتهای مختلف، موجب ایجاد مشکلاتی در مدیریت و شفافیت شده و از این رو لازم است که به فروش برسند تا فرآیند خصوصیسازی و کاهش تصدیگری دولت تسهیل شود.
در واقع ایران خودرو و سایپا تحت مدیریت دولتی در یک دهه گذشته در روندی بسیار پیچیده و غیرشفاف به جابهجایی سهام زیرمجموعه خود پرداختند که همین مسئله، مانع اصلی خصوصیسازی شده است.
حال گروه صنعتی ایران خودرو با انتشار نامهای در کدال، نتایج انتشار فراخوان عمومی شناسایی متقاضیان سهام خود را اعلام کرده که بر اساس آن دو خریدار برای سهام شرکتهای تودلی ایرانخودرو اعلام آمادگی کردند.
در این نامه که خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس ارسال شده، آمده است: تاکنون دو متقاضی به صورت مکتوب برای خرید سهام مذکور اعلام آمادگی کرده و فرمهای مربوطه را دریافت داشتهاند؛ لیکن هنوز فرمهای تکمیل شده از آنها واصل نشده است. در صورت دریافت فرمهای تکمیل شده از متقاضیان خرید اقدامات مذکور و حسب مورد اطلاعرسانی لازم از طریق سامانه کدال انجام خواهد شد.
راه سخت خصوصیسازی در ایران!
گفتنی است از ابتدای دولت دوازدهم، به خصوص پس از ابلاغ فرآیند سه مرحلهای واگذاری سهام خودروسازان، هیچ شرکت تابعه و سهام متعلق به خودروسازی که در معرض عرضه قرار داشته، به فروش نرفته و آگهیهای عرضه این شرکتها و سهامها بلاتکلیف مانده است.
به گفته کارشناسان، مقاومت مدیران، ارزشگذاری نادرست، عدم شفافیت مالی، مشکلات ساختاری و مدیریتی، مداخله دولت و همچنین نبود خریداران استراتژیک و مقررات پیچیده و محدودکننده، از عوامل عدم فروش سهام و شرکتهای تابعه خودروسازی به حساب میآید.
حال با توجه به تاکید دولت چهاردهم مبنی بر واگذاری سهام یا مدیریت خودروسازان و تعیین ضربالاجلهای مختلف باید منتظر ماند و دید سرنوشت واگذاری خودروسازان در این دولت به کجا میرسد.
آنطور که «محمود نجفی عرب»؛ رئیس اتاق بازرگانی تهران گفته بود؛ «رئیسجمهور از وزیر صمت قول گرفته که دولت تا پایان سال جاری از موضوع خودرو خارج شود و مدیریت یا سهام شرکتها را واگذار کند و عزم را جزم کردهاند این داستان را تمام کنند.»
گفتنی است، 140 نماینده با ارسال نامهای به رئیسجمهور با واگذاری ایران خودرو به یک شرکت قطعهساز مخالفت کردند. فارغ از صحت و سقم، مطالب مطروحه در این نامه، همواره مقاومتهای جدی در برابر خصوصیسازیها در کشورمان، مخصوصاً درباره صنعت خودرو وجود دارد که اگر چه خیرخواهانه است اما به ادامه مدیریت خسارت بار دولتی، مخصوصاً در این صنعت انجامیده است. بنابراین، بهتر است دولت با برداشتن موانع و خصوصیسازی، اقتصاد را مردمی کند؛ چرا که قانون هر چقدر سختگیرانهتر باشد راه فرار از آن آسانتر است.