خسارات اسرائیل به اقتصاد جهان ادامه دارد
امتناع شرکتهای بزرگ کشتیرانی از بازگشت به دریای سرخ
سومین شرکت بزرگ کشتیرانی کانتینری اعلام کرد که با توجه به آتشبس شکننده در نوار غزه قصد بازگشت به دریای سرخ را ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، گروه کشتیرانی و لجستیک فرانسوی CMA CGM، یکی از بزرگترین گروههای کشتیرانی کانتینری جهان، روز شنبه اعلام کرد که علیرغم ارزیابی خود مبنی بر اینکه منطقه پس از توافق آتشبس بین اسرائیل و فلسطین، ثبات بیشتری پیدا کرده است از حرکت در دریای سرخ خودداری خواهد کرد.
رویترز گزارش داد مدیران شرکتهای کشتیرانی همچنان در مورد بازگشت کشتیهایشان به دریای سرخ محتاط هستند؛ جایی که حوثیها از نوامبر سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰ حمله به کشتیها انجام دادهاند که باعث شده بیشتر شرکتهای کشتیرانی کشتیهای خود را از دریای سرخ به مسیرهای دیگر منحرف کنند.
غول کشتیرانی سیامای سیجیام اعلام کرد که ثبات جدید یک نشانه مثبت اما شکننده برای بخش کشتیرانی است و ایمنی همچنان یک اولویت است. در این بیانیه آمده است «با توجه به تنشها و خطرات مرتبط با کشتیهای تجاری در مناطق خاص، CMA CGM مسیرهای جایگزین را همچنان در اولویت قرار داده است که از جمله آن اتکای شدید به مسیر دماغه امید نیک در جنوب آفریقا است.»
اکونومیست نیز گزارش داده است که در طول یک سال گذشته حجم حملونقل از طریق بابالمندب و دریای سرخ دو سوم کاهش یافته و حملات دریای سرخ در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته است.
گفتنی است، جنایات رژیم صهیونیستی، موجب شد که نیروهای مسلح یمن در دفاع از ملت فلسطین، به کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی و سپس کشتیهای مرتبط با آمریکا و انگلیس حمله کنند. شورای عالی سیاسی یمن هفته گذشته با اعلام توقف حملات خود در دریای سرخ به دنبال ایجاد آتشبس در نوار غزه گفت که پایبندی رژیم صهیونیستی به اجرای توافق را زیر نظر دارند و در صورت هرگونه نقض آتشبس، به حمایت خود از فلسطین ادامه خواهد داد.