kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
رودنی شکسپیر در مصاحبه اختصاصی با کیهان:

آمریکا توافق هم بکند به آن پایبند نخواهد بود


*«پروفسور رودنی شکسپیر» فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج انگلیس، اقتصاددان، استاد دانشگاه، مؤلف کتاب‌ها و رساله‌های علمی- دانشگاهی در زمینه اقتصاد و... است. وی نخستین کتاب اقتصادی خود را در سال 1976 منتشر کرد. «شکسپیر» مؤلف چندین رساله معتبر و مطرح در زمینه تئوری اقتصادهای دوگانه و از منتقدین هر دو نوع نظام کاپیتالیستی و سوسیالیستی به شمار می‌رود. وی همچنین رساله‌ای با عنوان «هفت قدم تا عدالت» دارد که در سال 2003 منتشر شد. وی در حال حاضر در دانشگاه «تریساکتی» اندونزی (شهر جاکارتا) مشغول تدریس اقتصاد اسلامی و اقتصادهای دوگانه و مباحث مربوط به امور مالی است. شکسپیر از منتقدین پروپا قرص سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکاست و یکی از مهم‌ترین دلایل بحران اقتصادی این کشور را مربوط به همین سیاست‌ها می‌داند. سیاست‌های ضدصهیونیستی و ضدامپریالیستی این استاد انگلیسی نیز زبان‌زد خاص و عام است.
مذاکرات هسته‌ای، انتخابات اخیر کنگره و بحران اقتصادی غرب، موضوعاتی هستند که کیهان طی یک مصاحبه اختصاصی با این نظریه‌پرداز، به آنها پرداخته است. متن کامل این مصاحبه ایمیلی از نظرتان می‌گذرد.
کیهان:  آقای شکسپیر به نظر شما علت طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 چیست؟
شکسپیر: تنها ساعاتی قبل از 24 نوامبر(3 آذر) بسیاری از مردم  منتظر توافق ایران و 1+5 هستند. اگرچه من مطمئن هستم که آمریکا تنها تظاهر  به مذاکره براساس حسن نیت می‌کند؛ اما در عمل به دلیل اینکه توسط صهیونیسم کنترل می‌شود هر گونه توافقی را حتی در صورت رسیدن به آن بر هم خواهد زد.
ایران، ترکیه و برزیل در اعلامیه (می 2010)تهران همان چیزی را که اوباما می‌گفت نوشتند و به سرعت روی آن توافق شد که اورانیوم ایران به روسیه فرستاده، تبدیل به سوخت شده و به ایران بازگردانده شود اما اوباما همین توافقی را نیز که خود خواهان آن بود را رد کرد.آمریکا به راحتی خواهان از بین بردن هر کشوری (مثل ایران) است که مخالف توسعه طلبی بی‌حد و حصر اسرائیل است. آمریکا مطالبات و خواسته‌های خود را  از ایران بیشتر و بیشتر  خواهد کرد چرا که واقعا نمی‌خواهد با ایران به توافق منصفانه برسد.آمریکا می‌خواهد ایران را درهم شکسته، تضعیف کند و تحت کنترل و استیلای خود درآورد  تنها به این دلیل که آمریکا در همه مواقع و زمان‌ها تنها منافع اسرائیل را حفظ می‌کند. هر کشوری مثل ایران که با توسعه طلبی اسرائیل و مرزهای تاریخی آن از نیل تا فرات مخالفت کند باید خورده شود. اسرائیلی‌ها توسط صهیونیست‌های مسیحی آمریکا حمایت می‌شوند. آنها خواهان ایجاد دولت تاریخی و آرمانی یهود هستند و  همچنین می‌خواهند معبد یهود را در مسجد القصی برپا کنند. بنابراین اگر توافقی صورت گیرد (که من شک دارم) نباید انتظار داشت که آمریکا اخلاقا در عمل به آن متعهد باشد. شما هرگز نباید از یاد ببرید که دولت آمریکا توسط صهیونیست‌ها کنترل می‌شود.
کیهان: پیش‌بینی شما از نتایج مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب چیست؟
 شکسپیر: به نظر من توافقی بین ایران و 1+5 صورت نخواهد گرفت اما حتی اگر این توافق انجام شود آمریکا به سرعت آن را نقض خواهد کرد.
کیهان: به نظر شما پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات اخیر کنگره چه تاثیری بر سیاست خارجی اوباما به خصوص در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند داشته باشد؟
 شکسپیر: اوباما فرصت بسیار کمی دارد تا قبل از اعمال محدودیت‌های تحمیلی از جانب کنگره کاری را انجام دهد اما همان‌طور که گفتم او توسط صهیونیست‌ها کنترل می‌شود من انتظار ندارم توافق منصفانه‌ای بین ایران و غرب انجام شود.
 کیهان: سوال بعدی من درباره بحران اقتصادی است که غرب را فراگرفته است برداشت شما از وضعیت فعلی اقتصاد جهانی چیست؟ آیا این اقتصاد به سمت رشد می‌رود یا رکود؟
 شکسپیر: مرحله بعدی فروپاشی اقتصاد سرمایه‌داری است که به زودی همه را غافلگیر خواهد کرد. سیاست مداران هیچ ایده‌ای برای مواجه شدن با این وضعیت را ندارند. تنها راه برون رفت از بحران اقتصاد دوگانه (2) است. موج تازه بحران بزرگ اقتصادی به زودی از راه می‌رسد و کشورهای غربی برای خروج از این وضعیت بحرانی به جنگ متوسل خواهند شد.
 کیهان: کارنامه اقتصادی دولت اوباما در 6 سال گذشته را در عمل به وعده‌های خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 شکسپیر: اوباما هیچ تغییری را انجام نداد.  نباید فراموش کنیم که دولت او وضعیت را بدتر کرد بیکاری در آمریکا در دوره اوباما به 23 درصد رسید (که برای جوانان و گروه‌های قومی و نژادی این رقم به دو برابر می‌رسد) شکاف‌های طبقاتی عمیق‌تر شده و به فاجعه رسیده است. درآمد طبقه متوسط کاهش یافته است. شک نکنید آمریکا به زودی فروخواهد پاشید.