لزوم همزمانی بالا رفتن در میان مردم و پایین آمدن در میان نفس خود (حکایت خوبان)
امام سجاد(ع) در دعای خود میفرماید: «خدایا! بر محمد و خاندانش درود فرست و مرا در نظر مردم به درجهای بالا نبر، مگر آنکه به همان قدر در نفس خود خوارم گردانی، و مرا به عزتی آشکار نرسان، مگر آنکه به همان قدر نزد نفس خود ذلیلم گردانی!»(1)
همچنین از امام سجاد(ع) سؤال کردند: «چه کسی با عظمتترین انسانها است؟ حضرت فرمود: آن کس که تمام دنیا را با خودش برابر نمیکند.(2) و در ادامه دعای بیستم صحیفه سجادیه میفرماید: «الهی! بندگی مرا برای خودخالص قرار ده و از اینکه عجب عمل مرا فاسد کند، مرا در پناهت محافظت فرما.(3)
____________
1- صحیفه سجادیه، دعای 20
2- تحفالعقول، ص 200
3- همان