عراقچی:
ایران همچنان برای همکاری سازنده با آژانس در چارچوب تعریفشده فنی آمادگی دارد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با رافائل گروسی تاکید کرد که ایران همچنان برای همکاری سازنده با آژانس بینالمللی انرژی اتمی در چارچوب تعریف شده فنی آمادگی و اراده دارد.
گروسی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی تلفنی با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کرد.
در این گفتوگو درخصوص آخرین وضعیت همکاریهای ایران و آژانس در قالب موافقتنامه پادمان بحث و تبادل نظر شد. عراقچی ضمن انتقاد شدید از اقدامات غیرسازنده برخی اعضای شورای حکام که منجر به ناکام ماندن تلاشهای مدیرکل در سفر اخیر وی به تهران برای پیشرفت در مسیر حل مسائل پادمانی شد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در پاسخ قاطع به این قبیل اقدامات هیچ درنگی از خود نشان نداد همچنان برای همکاری سازنده با آژانس در چارچوب تعریف شده فنی آمادگی و اراده دارد.
گروسی نیز در این گفت وگو بر عزم آژانس برای تعامل جدی با ایران تاکید و اظهار کرد که در چارچوب وظایف و اختیارات خود با سایر طرفها نیز برای ایجاد فضای مناسب در جهت حل مسائل موجود رایزنیهایی صورت داده و خواهد داد. به گزارش ایرنا، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی آبانماه گذشته در چارچوب همکاریهای فنی این نهاد بینالمللی با ایران، راهی تهران شد و با وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیسجمهور ایران دیدار کرد. وی در سخنانی در جریان آخرین نشست شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی، ملاقاتها با مقامهای ارشد ایران را سازنده توصیف و ابراز امیدواری کرد که تداوم گفتوگوها به حل وفصل مسائل پادمانی کمک کند.
جمهوری اسلامی ایران نیز که در چارچوب توافقنامههای پادمانی به طور کامل با آژانس بینالمللی انرژی اتمی همکاری میکند، تاکید دارد که مسائل باقیمانده پادمانی با رویکرد حرفهای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.
ایران و پاکستان همکاریهای دو کشور و راههای گسترش و تقویت آن را
مورد بررسی قرار دادند
محمد اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان در گفتوگوی تلفنی با عراقچی درخصوص آخرین تحولات جاری در سوریه به گفتوگو و تبادلنظر پرداخت. دو طرف در خلال این گفتوگو همچنین همکاریهای دو کشور و راههای گسترش و تقویت آن را مورد بررسی قرار دادند.