کد خبر: ۳۰۱۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵

آخرین وضعیت حق پخش مسابقات ورزشی در صداوسیما (اخبار ادبی و هنری)

 
 
رئیس سازمان صداوسیما با حضور در یک برنامه رادیویی با اشاره به آماده شدن پیش‌نویس آیین‌نامه حق پخش مسابقات ورزشی، توضیحاتی را در این زمینه ارائه داده است.
پیمان جبلی رئیس رسانه ملی پیش‌تر درخصوص پیشنهاد صداوسیما درباره این آیین‌نامه چنین گفته بود: «پیشنهاد سازمان صداوسیما درباره حق پخش مسابقات داخلی این بود که همان‌طور که دولت، حق پخش برنامه‌ها و مسابقات ورزشی خارجی را به ما پرداخت می‌کند و ما هم به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهیم، همین کار را برای برنامه‌ها و مسابقات داخلی انجام دهیم.»
رئیس صداوسیما روز- یکشنبه- ۱۸ آذر‌ماه در اظهاراتی در برنامه «بام تهران»، درباره حق پخش مسابقات تلویزیونی با اعلام اینکه پیش‌نویس آیین‌نامه حق پخش تلویزیونی آماده شده، یادآور شده است که احتمالاً پیش‌نویس این هفته در کمیسیون تخصصی مربوطه در دولت مطرح خواهد شد. به گفته جبلی این اتفاق با همکاری وزارت ورزش و سازمان برنامه و بودجه پیش می‌رود و ابراز امیدواری کرده که موضوع حق پخش به صورت مفصل‌تری توضیح داده شود.
رئیس صداوسیما در صحبت‌هایش به رویکرد حق پخش مسابقات در دنیا هم اشاره کرده و گفته است، هیچ جای دنیا این‌طور نیست که شما مسابقات جام جهانی یا المپیک را در خانه‌ خود به صورت رایگان تماشا کنید. اما در ایران، به‌ وسیله صداوسیمای جمهوری اسلامی با بهترین تصویر و با بهترین کیفیت می‌توانید بازی‌های المپیک و جام جهانی را رایگان ببینید، بدون اینکه یک ریال پرداخت کنید. این اولین تفاوتی است که بین صداوسیمای جمهوری اسلامی با بقیه تلویزیون‌های دنیا وجود دارد. آن‌طور که جبلی اظهار کرده، بر اساس قانون در پخش رویدادهای ورزشی، صداوسیما موظف است که رویدادهای بزرگ را پوشش دهد و رایگان در اختیار مردم بگذارد. او می‌گوید: «هیچ‌کس در ایران برای استفاده از برنامه‌های صداوسیما پول نمی‌دهد، مانند تلویزیون‌های کابلی که در دنیا وجود دارند. بنابراین، از ابتدا باید مفهوم حق پخش را درست بفهمیم تا بتوانیم درباره آن به درستی قضاوت کنیم. ما رایگان پخش می‌کنیم و رایگان هم تولید می‌کنیم. رایگان تولید کردن به این معناست که پولی نمی‌گیریم تا برنامه‌ای تولید کنیم؛ بلکه در بعضی از رشته‌های ورزشی و حوزه‌ها به آنها کمک می‌کنیم مثل ورزش‌های بسکتبال یا والیبال که برای تبلیغ و تقویت اینها، مسابقات را پخش می‌کنیم و خود پخش کردن این رویدادها یعنی هزینه کردن برای آن ورزش.»