بقایی:
سفارت ایران در دمشق همچنان مشغول به فعالیت است
سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده مبنی بر تخلیه سفارت ایران در دمشق را تکذیب کرد و گفت که این سفارتخانه همچنان باز است و کارمندان مشغول فعالیتند.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده مبنی بر تخلیه سفارت ایران در دمشق را تکذیب کرد و گفت: خبر مربوط به تخلیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق صحت ندارد و این سفارتخانه همچنان به فعالیتهای خود ادامه میدهد. پیش از این برخی رسانهها از تخلیه سفارت ایران در دمشق در پی اوضاع جاری در سوریه و تحرکات تروریستها در این کشور خبر داده بودند. اخیرا و در پی تعرض گروههای تروریستی به سرکنسولگری ایران در حلب، کارمندان این سرکنسولگری به دمشق منتقل شدند. وحید جلالزاده معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ۱۱ آذرماه گفت که کارکنان سرکنسولگری ایران در حلب بموقع محل را ترک کردند و در حال حاضر در دمشق مستقرند. اسماعیل بقایی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۲ آذرماه در نشست خبری درباره تعرض صورت گرفته به سرکنسولگری ایران در حلب توسط تروریستها اظهار داشت: الحمدلله هیچ کدام از همکاران ما دچار مشکلی نشدند. آنچه قبلا عرض کردم مبنی بر این است که هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک و کنسولی در هر شرایطی طبق حقوق بینالملل ممنوع است. هیچ فرد، گروه یا دولتی حق ندارد که این اصل و قاعده حقوق بینالملل را زیر پا بگذارد. مواردی که به یک کنسولگری یا نمایندگی دیپلماتیک تعرضی صورت بگیرد، به یک کمیته ذیربط در سازمان ملل متحد و بخشی از کمیته حقوقی سازمان ملل منعکس میشود و قاعدتاً اشخاص یا گروههایی که چنین تعرضی را صورت بدهند، باید پاسخگو باشند.