kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳

اخبار ویژه

 
 
 
 
مشکل شما کارنامه است نه قلنبه سلنبه حرف زدن
عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت و معاون وزیر خارجه در دولت خاتمی گفت: با تصمیم‌های بزرگ می‌توان تغییر کرد.
محسن امین‌زاده در نشست گروه آموزش مشترک احزاب اصلاح‌‎طلب گفته است: «سفارتخانه‎های روسیه و آمریکا هرکدام هزار تا کارمند دارد، سفارتخانه چین هم همین‌طور. به همدیگر بد و بیراه می‌گویند، همدیگر را تهدید می‌کنند، قهر می‌کنند و رئیس‌جمهور می‌آید کلی تلاش می‌کند با تعرفه‌های جدید روابط اقتصادی را ببندد، تحریم‌های اعلام‌ نشده را انجام می‌دهند و روابط آنها به مشکل هم می‌خورد اما با همه اینها، روابط را تعطیل نمی‌کنند. سیاست خارجی جزوی از قدرت ملی کشور است.» 
وی افزود:«ما تجربه‌های خیلی روشنی در سیاست خارجی داشتیم، در پایان جنگ ایران و عراق، قطعنامه 598 به همان اندازه اهمیت داشت که مقاومت رزمنده‌های ما در جبهه اهمیت داشت. تازه اگر بهتر عمل کرده بودیم می‌توانستیم قطعنامه بهتری هم داشته باشیم اما همانی که داشتیم پایان‌دهنده بود، در واقع دیپلماسی، پایان‌دهنده تهدیدها و سازنده فرصت‎ها است.
امین‌زاده گفت: ایران باید اقتدار اقتصادی پیدا کند و اقتدار اقتصادی ایران با خودکفایی امکان ندارد. این رویای عجیب و غریبی است که هیچ پایه و اساسی ندارد. کاسبان تحریم، کاسبان واقعی هستند و اقتصاد ایران در اختیار کسانی قرار گرفته است که از قاچاق منتفع می‌شوند، از قاچاقچی‌گری منتفع می‌شوند، از تجارت پنهان منتفع می‌شوند، از تحریم ایران منتفع می‌شوند.
معاون اسبق وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از اسنپ‌بک از طرف اروپایی‎ها گفت:«نه ماه فرصتی که برای اروپایی‌ها هست، اروپایی‌ها حتماً به فرصت اسنپ‌بک توجه می‌کنند وگرنه دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس می‌توانند تمام تحریم‌ها را برگردانند و پرونده ما را در شورای امنیت فعال کنند. آنها حتماً به این نکته توجه دارند و سعی می‌کنند ایران را به شرایطی که آنها انتظار دارند نزدیک کنند.»
وی در ادامه افزود: «اگر ما کار خودمان را درست انجام دهیم ترامپ ممکن است چه بلایی سر ما بیاورد؟ معتقدم که ترامپ هنری بیشتر از بایدن برای ما ندارد. اگر گره خوردیم تقصیر خودمان است، دیپلماسی یک صحنه بسیار پرفراز و نشیب و پرتحرک است. حتماً می‌شود راهی پیدا کرد و با آمریکا تفاهمی کرد، بدون اینکه تحقیر بشویم، اما باید آن راه را پیدا کرد و این نیاز به دیپلماسی پیچیده‌ای دارد. 
امین‌زاده در بخش دیگری در واکنش به این موضوع که «ممکن است افرادی بیایند و از امروز تصمیم بگیرند که متفاوت بیاندیشند و ارتباط‌‌شان را با جهان درست کنند»، گفت: «بستگی به این دارد که حکومت این کار را انجام می‌دهد یا خیر؛ البته ما باید آرزو کنیم که حکومت تصمیم بگیرد چنین روالی را داشته باشد اما خیلی از جاهای دنیا، با تصمیمات بزرگ تغییر کرده است.»
اظهارات آقای امین زاده از جهات مختلف مغلوط و مخدوش است. نخست این که روابط میان ایران و آمریکا، از سوی آمریکا قطع شد. دوم؛ سفارت آمریکا در ایران با وجود حمایت از رژیم فاسد و سفاک پهلوی و پناه دادن به شاه متواری، حتی پس از انقلاب هم فعال بود اما تداوم شرارت‌ها و تلاش برای براندازی و کودتا موجب واکنش طبیعی ملت ایران به ویژه دانشجویان خط امام شد. پس از آن نیز چند نوبت تلاش جریان خوشبین به آمریکا برای کاهش تنش و ایجاد توافق، به گردن‌کشی و عهدشکنی و کلاهبرداری آمریکا در دولت‌های‌ هاشمی و خاتمی و روحانی انجامیده است.
سوم؛ قبول قطعنامه از سوی ایران، حمل بر ضعف در طرف ایرانی و سپس هجوم دوباره ارتش صدام شد. صدام تنها زمانی برای توافق جدی شد که از موضع قدرت افتاد و به توافق با ایران نیاز پیدا کرد. این موضوع با ماجرای دشمنی فزاینده و جاری آمریکا ماهیتاً متفاوت است.
چهارم؛ رویکرد دولت‌های خوشبین به غرب بر خلاف ادعای آقای امین زاده، اهمیت دادن به اقتصاد نبوده است. به ویژه در دولت روحانی، همه ظرفیت‌های درونی و بین‌المللی معطل هشت سال التماس از غرب ماند و به منفی شدن رشد اقتصادی انجامید.
پنجم؛ تمسخر ادبیات خودکفایی موجب تبدیل شدن به وارد‌کننده گندم و ایجاد ناترازی‌های بزرگ در موضوعاتی نظیر تأمین بنزین شد.
ششم؛ غربگرایان، خسارات دنباله‌دار توافق مُرده برجام را به اسم تغییر بزرگ در سیاست خارجی بزک کردند و موجب مصائب بسیار شدند اما با این وجود، چنان در این‌باره حرف می‌زنند که آنها نبوده‌اند در طول دو دهه گذشته نسخه تجدیدنظر در سیاست خارجی و اعتماد به آمریکا و اروپا را پیچیده و هر بار ضمن سنگ روی یخ شدن، تهدیدات امنیتی و نظامی و اقتصادی را به بار آورده‌اند! هنر همین طیف در وزارت خارجه دولت خاتمی، کمک به اشغال افغانستان و سپس دریافت اتهام محور شرارت از آمریکا و تهدید شدن به تهدید اتمی بود! همچنین در دولت روحانی با شعار برداشتن تحریم‌ها، شمار تحریم‌ها بیش از دو برابر شد! بنابراین مشکل این طیف، کارنامه سیاه و خلاف رویکرد ادعایی و آرزواندیشانه
آنهاست.
 
 
مصلحت‌شناسی نویسنده التقاطی به روش اسلام‌شناسی کارتر!
یکی از گردانندگان روزنامه زنجیره‌ای هم میهن، ضمن تحریف و مصادره به مطلوب نظر حضرت امام درباره مصلحت حکومتی مدعی شد حامیان الزام قانونی حجاب، خلاف منطق مصلحت‌سنجانه امام رفتار می‌کنند!
«الف- ز» که سابقه همکاری با گروهک ملی مذهبی دارد، نوشته است: مرحوم آیت‌الله خمینی معتقد بود که «حکومت دینی» بنا به «مصلحت» می‌تواند نماز و روزه و حج و بالاتر از آنها را «تعطیل» کند! تعیین مصلحت هم با کارشناسان و متخصصان هر حوزه است.با این راهی که مرحوم آقای خمینی گشود، تکلیف لوایحی چون «حجاب و عفاف» روشن است. تصویب و ابلاغ این لایحه خلاف بیّن «فقه‌المصلحۀ» آیت‌الله خمینی و در واقع نوعی انتقام‌گیری از نظرات اوست. به نظرم گروهی که مرحوم آقای خمینی در زمان حیاتش آنان را تحویل نمی‌گرفت و تعابیر بسیار تندی علیه نوع قرائت آنان از اسلام به کار می‌برد، با پافشاری بر برخی ظواهر شرعیِ مغایر مصلحتِ جامعه، در درجۀ اول قصدشان این است که راه فقهی گشوده شده توسط بنیانگذار نظام را مسدود کنند و در درجۀ دوم با بی‌اعتبار کردن دولت پزشکیان و فلج کردن آن، برای قبضۀ دستگاه اجرائی توسط خود زمینه‌سازی کنند. بنابراین، اصلِ داستان سیاسی است و انتساب آن به دغدغۀ دینی، با توجه به ادعای حامیان لایحه از فقه آیت‌الله خمینی، ادعایی گزاف است!».
این ادبیات آمیخته با بی‌سوادی و بی‌صداقتی در حالی است که حضرت امام(ره) درباره اهمیت حجاب فرمود: «باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش‌های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است – چه برای زن و چه برای مرد- برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی با دستهای فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند، زنده بشود. (صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۸۵)
امام خمینی، بانی الزام قانونی و اداری حجاب بلافاصله پس از پیروزی انقلاب بود، در حالی که کسانی، اما و اگر می‌آوردند. در این باره، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ 1396/12/17، ضمن بازخوانی واقعیت یادآور شدند: «امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه‌ منکرات، امام همین‌جور محکم ایستاد. ما در شورای انقلاب جلسات مشترکی با دولت داشتیم، کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرف‌نظر کنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند. امام قرص‌ومحکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی».
ایشان همچنین ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ گفتند: «امام کسی نبود که به خاطر رودربایستی با این و با آن و با ‌این حرفها، از حکم خدا منصرف بشود... آن روزی که امام، مسئله‌ حجاب را مطرح کردند - یک الزام که زنها در محیط اجتماعی ‌باید حجاب داشته باشند- خیلی‌ها مخالف بودند، حتّی افراد نزدیک به خود امام. یکی از نزدیکان امام آن روز آمد پیش من ‌می‌گفت که آقا! این چه حرفی است که آقا دارند می‌زنند؟ این چه حرفی است که امام دارند می‌زنند؟ و شماها مثلاً بروید به امام ‌بگویید منصرف بشوند، که البتّه عقیده‌ ‌خود ما هم عقیده‌ امام بود؛ یعنی خیلی‌ها مخالف بودند، [امّا] نظر امام این بود و به ‌طور قاطع مسئله‌ حجاب را مطرح کردند که حرف درستی هم بود».‌
هنگامی که در آستانه پیروزی انقلاب، خبرنگار (سلطنت‌طلب) در پاریس سؤال کرد: «چون مرا به عنوان یک زن پذیرفته‌اید این نشان‌دهنده این است که نهضت ما یک نهضت مترقی است. فکر می‌کنید به نظر شما آیا زنان ما باید حتماً حجاب داشته باشند یا نه؟»، حضرت امام به روشنی پاسخ داد:
 «اینکه من شما را پذیرفته‌ام، من شما را نپذیرفته‌ام. شما آمده‌اید این‌جا و من نمی‌دانستم که شما می‌خواهید بیایید این‌جا و این هم دلیل بر این نیست که اسلام مترقی است که به مجرد اینکه شما آمدید اینجا، اسلام مترقی است. مترقی به کمالات انسانی و نفسانی است و با اثر بودن افراد در ملت و مملکت است نه اینکه سینما بروند و دانس بروند و اینها ترقیاتی است که برای شما درست کرده‌اند و شما را به عقب رانده و باید بعداً جبران کنیم. شماها آزادید در کارهای صحیح؛ در دانشگاه بروید و هر کاری را که صحیح است بکنید و هم ملت در این زمینه‌ها آزادند، اما اگر بخواهند کاری خلاف عفت بکنند و یا مضر به حال ملت و خلاف ملیت بکنند، جلوگیری می‌شود و این دلیل بر مترقی بودن است.». (صحیفه امام، جلد ۵، صفحه ۵۲۰-۵۲۱)
حضرت امام همچنین درباره ضرورت حکم حجاب می‌فرماید: «اصل حکم حجاب از ضروریات است و منکر آن، حکم منکر ضروری را دارد، و منکر ضروری محکوم به کفر است، مگر اینکه معلوم باشد که منکر خدا یا رسول نیست (صحیفه امام خمینی جلد۳، صفحه۲۵۳)
اکنون با این توضیحات اجمالی، باید پرسید که چرا یک فرد بی‌اعتقاد به مکتب امام خمینی(ره)، به جای زدن حرف باطل خود، آن را به امام نسبت می‌دهد؟ این که امام فرمود: «منافقین هستند که بدتر از کفارند»، حکمت داشت. امام(ره) همچنین درباره گزافه‌گویی رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود:
«قبلا یک مقاله‌ای کسی می‌نوشت، می‌شد اسلام‌شناس؛ گاهی یک کسی یک تاریخی می‌نوشت، می‌شد اسلام‌شناس، بعد کتاب‌سوزی هم می‌کرد؛ مثل کسروی، بلکه دعوی نبوت هم می‌کرد(!) اسلام‌شناسی تقریبا رو به تورم است. خوب، صدام هم اسلام‌شناس شده! آقای (انور) سادات هم جزو اسلام‌شناس‌هاست که تشخیص می‌دهد که فلان امر موافق اسلام است، موافق اسلام نیست! اخیرا آقای کارتر هم جزو اسلام‌شناس‌هاست!... گفته است این کارهایی که در ایران، فلان می‌کند، موافق اسلام نیست! خوب معلوم شد که ما اسلام‌شناس داریم که به ابعاد اسلام‌شناسی اضافه می‌شود! فردا بگین [نخست‌وزیررژیم صهیونیستی] هم اسلام‌شناس می‌شود و یا شده! هی می‌گویند: موافق اسلام نیست». (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۵- صفحه ۱۸۸)
 
 
استقبال از ممنوعیت فضای مجازی برای افراد زیر 16 سال در آلمان و استرالیا
۷۷ درصد مردم آلمان با ممنوعیت استفاده افراد زیر ۱۶ سال از شبکه‌های اجتماعی موافق هستند. 
بر اساس نظرسنجی مؤسسه «یوگاو» که به تازگی منتشر شده، اکثریت بزرگی از آلمانی‌ها یعنی ۷۷ درصد آنها می‌گویند که از وضع قانون درخصوص منع استفاده افراد زیر ۱۶ سال از شبکه‌های اجتماعی، «کاملاً» یا «تا حدی» استقبال می‌کنند. فقط ۱۳ درصد گفتند «کاملاً» یا «تا حدی» با وضع چنین قانونی مخالف هستند.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ۸۲ درصد مردم آلمان «کاملاً» یا «تا حدی» مطمئن هستند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌نوعی برای کودکان با ضرر همراه است. برخی از آن‌ها محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی را عامل اصلی تأثیرات منفی بر کودکان معرفی کردند و گروهی دیگر، استفاده از این شبکه‌ها را اعتیادآور دانستند. تنها ۹ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، مطمئن یا تا حدی مطمئن بودند که شبکه‌های اجتماعی «به هیچ وجه» به کودکان آسیب 
نمی‌زنند.
گفتنی است اتحادیه اروپا در اسفندماه ۱۴۰۲، تحقیقات رسمی خود را در مورد نقض احتمالی قوانین این اتحادیه از سوی تیک‌تاک، به‌ویژه در زمینه محافظت از کودکان، آغاز کرد.
نظرسنجی اخیر در آلمان در حالی منتشر شده که سنای استرالیا به تازگی، طرح ممنوعیت استفاده افراد زیر ۱۶ سال از شبکه‌های اجتماعی را به تصویب رساند. این برای نخستین بار است که چنین قانونی در جهان وضع می‌شود. پس از اجرائی شدن این قانون، در صورتی که شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، فیس‌‎بوک، ایکس، اینستاگرام و اسنپ‌چت، به‌صورت نظام‌مند مانع از ایجاد حساب کاربری برای کودکان زیر ۱۶ سال نشوند، مشمول جریمه خواهند شد.
نخست‌وزیر استرالیا گفت این قانون برای مقابله با «آسیب‌های» شبکه‌های اجتماعی ضروری است، موضوعی که بسیاری از خانواده‌ها نیز آن را مورد تأیید قرار داده‌اند.