kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
آیت‌الله سیداحمد خاتمی:

برای مجلس خبرگان نباید از «اجتهاد» افراد کوتاه بیاییم

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد : از اجتهاد در خبرگان نباید کوتاه بیاییم به دلیل آنکه ستون فقرات رهبری را که برمی‌گزینیم، فقاهت است.


آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص جایگاه نهاد مجلس خبرگان در مردم سالاری دینی گفت: نهاد مجلس خبرگان رهبری از نهادهای کلیدی نظام اسلامی است. نهاد خبرگان رهبری از نهادهای کلیدی نظام است و دو وظیفه به این نهاد گذاشته شده است که یکی انتخاب رهبر به هنگام بحران و دیگر مراقبت بر آنکه رهبر واجد شرایط باقی بماند.
وی افزود: خبرگان اول رهبری، امتحان شایسته‌ای در این عرصه دادند و با انتخاب مقام معظم رهبری خط امام را تداوم بخشیدند. انتخاب مجلس خبرگان اول انتخاب شایسته‌ای بعد از ارتحال امام عظیم‌الشان بود و روز به روز هم که می‌گذرد بر حقانیت این انتخاب و شایستگی این انتخاب افزوده می‌شود.
خاتمی در خصوص محرمانه بودن کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: اصل مجلس خبرگان بر این گذاشته شده که غیرعلنی باشد و این به خاطر حساسیت مورد تحقیق است. هیچ نظامی اسرارش را در اختیار بیگانه قرار نمی‌دهد؛ مردم ما محرم هستند اما وقتی یک گزارش علنی باشد در دست نامحرمان هم قرار می‌گیرد، لذا برای حفظ مصالح همین مردم باید برخی از گزارش‌ها علنی نشود، آیا گزارش‌های شورای عالی امنیت ملی تاکنون علنی شده است؟ علنی نشده چون مربوط به اسرار نظام است، از این رو مسئله مجلس خبرگان و به ویژه موضوع رهبری، برای حفظ مصالح مردم غیرعلنی شده است. گرچه بنده که گزارش‌ها را از نزدیک شنیده‌ام دیده‌ام کاملاً قابل پخش است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ملاک مجتهد بودن برای خبرگان چیست، تاکید کرد : نظر شخصی‌ام این است که از اجتهاد در خبرگان نباید کوتاه بیاییم به دلیل آنکه ستون فقرات رهبری را که برمی‌گزینیم، فقاهت است و  فقیه است که فقیه را می‌شناسد و تشخیص می‌دهد. الان گاهی اوقات می‌گویند چرا تخصص‌های دیگر در خبرگان نیست؟ هر جا تخصص دیگر لازم باشد، مجلس خبرگان رهبری و هیأت رئیسه از تخصص‌های دیگر هم استفاده می‌کند، دقیقا مثل ریاست جمهوری.