غریبآبادی:
ایران تحفظ خود را نسبت به راهکار دو دولتی در قطعنامه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد
معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی، نتایج دومین نشست فوقالعاده سازمان همکاریهای اسلامی و اتحادیه عرب را تشریح کرد.
دومین نشست فوقالعاده سازمان همکاریهای اسلامی و اتحادیه عرب روز دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ با حضور مسئولان بیش از ۵۰ کشور در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد.
این نشست دوشنبهشب ۲۱ آبان ۱۴۰۳ با انتشار بیانیهای با تاکید بر محوریت مسئله فلسطین و هشدار درباره نقض حاکمیت ایران پایان یافت.
به گزارش ایرنا، کاظم غریبآبادی معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه نیز در پی برگزاری دومین نشست فوقالعاده سازمان همکاریهای اسلامی و اتحادیه عرب، در گزارشی به تشریح نتایج این رویداد بینالمللی پرداخت.
غریبآبادی با اشاره به پیشنهاد برگزاری اجلاس فوقالعاده سازمان همکاری اسلامی از سوی وزارت امور خارجه ایران در این گزارش عنوان داشت: عربستان سعودی هفته گذشته با ارسال دعوتنامهای به عنوان سران کشورهای اسلامی و عربی، تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ آبانماه ۱۴۰۳ را به عنوان تاریخ برگزاری نشست اضطراری مشترک سران اسلامی و عربی در ریاض و در پیگیری نشست مشترک سرانی که سال گذشته به همین منظور در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار گردید، اعلام نمود.وی افزود: معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه در این نشست، ضمن اذعان به تلاشهای جمعی و فردی کشورهای عضو، اقدامات صورت گرفته را ناکافی دانست و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد اقدامات عملی موثرتری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی صورت گیرد.
غریبآبادی خاطرنشان کرد: معاون وزیر امور خارجه در نشست مشترک وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با یادآوری مصوبات اولین نشست اضطراری مشترک سران اسلامی عربی، توجه نشست فعلی به مواردی همچون برقراری فوری آتشبس در فلسطین و لبنان، بازگشایی گذرگاههای بشردوستانه در غزه، آزادی تمامی زندانیان فلسطینی، بازگشت آبرومندانه آوارگان به موطن خود و ارسال کمکهای بینالمللی برای آغاز بازسازی در غزه را خواستار شد.
معاون وزیر خارجه در ادامه تصریح کرد: همچنین با توجه به اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه مشروعیت سازمان ملل متحد از جمله پاره کردن منشور این سازمان، عنصر نامطلوب خواندن دبیرکل سازمان ملل متحد، ممنوعیت فعالیتهای آنروا در اراضی اشغالی، کشتار صدها نفر از کارکنان سازمان ملل متحد و بیاعتنایی کامل رژیم صهیونیستی به قرارهای موقت دیوان بینالمللی دادگستری و نقض مفاد منشور سازمان ملل متحد بهویژه ماده ۲ آن، تصریح کرد که اکنون زمان اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل متحد فرا رسیده است. درخواست اعمال تحریمهای کامل تسلیحاتی، اقتصادی و تجاری توسط دولتهای عضو علیه رژیم صهیونیستی و تمامی مؤسسات حامی اشغال رژیم صهیونیستی در فلسطین، اخراج رژیم از سازمان ملل و احیای کمیته آپارتاید سازمان ملل برای بررسی جنایات این رژیم، از دیگر پیشنهادات هیئت کشورمان در نشست وزرا بود. معاون حقوقی وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: هیئت نمایندگی کشورمان حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح موضوع راهحل دو دولتی در قطعنامه را نیز ثبت نمود.