kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
وزیر بهداشت:

پارازیت سرطان‌زا نیست

وزیر بهداشت که اخیراً به اظهارات سازمان محیط زیست در رابطه با کیفیت بنزین‌های تولید داخل واکنش نشان داده بود، در رابطه با جنجال‌آفرینی‌های این سازمان درمورد پارازیت‌ها نیز تصریح کرد: مستندات علمی برای سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها وجود ندارد.

سرویس اجتماعی-

دکتر هاشمی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت و در پاسخ به این سوال که که اخیرا ادعا شده پارازیت‌ها عامل سرطان است، گفت: برای این موضوع مستندات علمی وجود ندارد که بدانیم باعث سرطان می‌شود یا خیر اما آن چیزی که مشخص است، این است که پارازیت خوب نیست و برای سلامت انسان مضر است.
قاضی‌زاده هاشمی خاطر نشان کرد: برای این نوع پارازیت‌ها باید بررسی کارشناسانه صورت بگیرد و اکنون نمی‌شود واضح اعلام نظر کرد که 100 درصد پارازیت‌ها آسیب‌رسان هستند و یا اینکه مقدار آن چقدر است.
وزیر بهداشت در واکنش به شایعاتی مبنی بر سونامی سرطان، گفت: این خبر اشتباه است و آخرین آماری که از مراکز بین‌المللی اعلام شده، نشان می‌دهد در طول این سال‌ها وضعیت سرطان در کشور از نظر شیوع ثابت است و رو به افزایش نیست.
وی گفت: آمار سرطان در ایران نسبت به آمریکا و اروپا 5 تا 6 برابر کمتر است و در منطقه هم آمار سرطان در ایران کمتر از دیگر کشورهاست.
این اظهارات وزیر بهداشت در حالی است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چند روز پیش با اشاره به نگرانی‌های دولت در رابطه با مشکلات مربوط به امواج پارازیت گفته بود: امیدواریم به این مسئله هرچه زودتر رسیدگی شود.
معصومه ابتکار روز دوشنبه و در ادامه تشنج آفرینی‌های پیشین خود، اظهار داشت: همه موارد باید در چارچوب و مطابق با استانداردها، ضوابط و مقررات باشد و اگر امواج و پارازیت‌ها از این سه مقوله خارج شوند مخاطره‌آمیز است و آنجاست که نگرانی‌ها به وجود می‌آید.
وی تصریح کرد: دولت نگرانی خود درخصوص امواج را اعلام کرده و امیدواریم به همه این موارد رسیدگی شود.
هر چند پرونده پارازیت که ظاهرا با یک برنامه حساب شده به همراه جوسازی رسانه‌های خارجی و دنباله‌روهای داخلی آن‌ها پیگیری می‌شود قبلاً بطور مفصل در کیهان بررسی شده است ولی اکنون با اظهارات رسمی مسئولان متعهد و دلسوز کشور، مشت جریانی که برای بحران آفرینی به قیمت بر هم زدن آرامش جامعه برنامه‌ریزی کرده بود برای عموم مردم باز شده است. به همین منظور بررسی اظهارات عجیب و بدون عقبه علمی از سوی مسئولان خاص زوایای پنهان این جنجال رسانه‌ای را آشکارتر می‌کند.
واکنش مجلس
 به‌ادعاهای ابتکاری محیط زیست
گفتنی است؛ رئیس سازمان محیط زیست چندی پیش از بررسی موضوع مقابله با پارازیت‌ها در هیئت وزیران خبر داده و با یادآوری تشکیل کمیته‌ای در وزارت ارتباطات برای بررسی موضوع پارازیت‌، گفته بود: در این رابطه جلساتی با مسئولان و کارشناسان در ارتباط با امواج و پارازیت‌ها داشته‌ایم و همچنان پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.
ابتکار با بیان اینکه بررسی موضوع امواج و پارازیت‌ها در وزارت ارتباطات با ابهاماتی چون چگونگی اندازه‌گیری، منابع، آثار و عوارض آن و بحث ابعاد مختلف موضوع همراه است، افزود: تا زمانی که ابهامات این موضوع مشخص نشود نمی‌توان گامی در راستای مقابله با پارازیت‌ها برداشت.
جریان‌سازی مجدد معصومه ابتکار در موضوع امواج الکترومغناطیس در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این ادعای بی‌سند و مدرک وی درخصوص «ارتباط امواج پارازیت و سقط و سرطان و نازایی و ناباروری» با واکنش شدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رسانه‌ها، متخصصین و وزارت بهداشت در دوره دکتر وحیددستجردی و دکتر قاضی‌زاده هاشمی مواجه شده بود.
شایعات پارازیتی هیچ سندی ندارد!
وزیر بهداشت دولت یازدهم در بهمن 1392 نیز در همین رابطه گفته بود: شایعات درخصوص پارازیت و تأثیر آنها برسلامت مردم خیلی زیاد است اما براساس مستندات علمی می‌گویم که بسیاری از شایعات تقریبا از نظر علمی هیچ سندیتی ندارد.
وی در توضیح سخنانش افزود: اینکه بگوییم پارازیت سبب یک سری بیماری‌ها و عوارض از جمله سقط جنین می‌شود، چیزی نیست که از نظر علمی مبنایی داشته باشد.
لازم به ذکر است پس از ادعاهای ابتکار در این خصوص مجموعه‌ای از رسانه‌های ضد انقلاب به سرکردگی بی‌بی‌سی فارسی به تشویش اذهان عمومی در این خصوص مبادرت ورزیده بودند. به همین مناسبت مجلس با دستور وزير بهداشت وقت، در سال 1391 تحقيق و بررسي وسیعی براي بررسي آثار احتمالي پارازيت‌ و امواج ماهواره‌اي بر سلامت بدن را آغاز نمود.
همین چند روز پیش بود که دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به دنبال مشخص شدن پاک بودن بنزین تولید داخل، در انتقادی از سازمان محیط زیست گفت: «این سازمان به جای اینکه به کارهای اصلی خود بپردازد، وارد کارهای حاشیه‌ای می‌شود، سلامت مردم را به بازی می‌گیرد و موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود.»
علاوه بر این، عضو ارشد کمیسیون بهداشت مجلس نیز اخیراً به سیاسی‌کاری سازمان محیط زیست واکنش نشان داده است.
دکتر مرندی درباره بیماری‌زا بودن پارازیت‌ها گفته بود: «کمیسیون بهداشت چندین جلسه با حضور نمایندگان و کارشناسان وزارت بهداشت، بهداشت محیط با تخصص اشعه، مخابرات و صدا و سیما برگزار کرد و همه به اتفاق به این نتیجه رسیدند که این پارازیت‌ها سرطانزا نیست ولی متاسفانه «تبلیغات سیاسی» با مباحث فنی ترکیب و سخنانی با هدفی خاص ایراد می‌شود. گاهی فردی می‌خواهد با دولتی مبارزه کند و سیاسی‌کاری کند و این مباحث را تکرار می‌کند ولی تأکید می‌کنم آنچه در کمیسیون بهداشت با مشارکت همه ارگان‌ها به دست آمد، آن بود که «پارازیت‌ها سرطانزا نیست.»
جالب توجه است که علی‌رغم میدان داری تک نفره معصومه ابتکار در این پرونده توام با تشویش جدی اذهان عمومی و با وجود درخواست‌های مکرر نمایندگان مجلس و رسانه‌ها، متاسفانه قوه قضائیه از ورود جدی به این ماجرا حتی پس از اتمام قضیه، خودداری کرد.
شکایت از ۸۰ پزشک به دلیل زیرمیزی
وزیر بهداشت گفت: طبق آمار نظام پزشکی که در روز گذشته اعلام شد، ۸۰ مورد شکایت از پزشکان در رابطه با بحث تعرفه‌ای و دریافت‌های غیرمتعارف صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سیدحسن هاشمی در حاشیه اجلاس معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: در حوزه تعرفه و دریافت غیرمتعارف، شکایت از 80 پزشک در سامانه 1690 ثبت شده است.
وزیر بهداشت افزود: به‌طور کلی حدود 2 تا 3 هزار تماس در روز با این سامانه گرفته شده است که عمده آنها به منظور کسب راهنمایی یا اعلام وجود اشکالات در مراکز درمانی بوده است.
وی در رابطه با کاهش قیمت داروهای وارداتی نیز خاطر نشان کرد: برای مصرف اکثر داروهای وارداتی یک فراخوان و مناقصه برگزار شد که در برخی از داروها 26/5 درصد، در برخی دیگر 15 درصد و گاهی تا 80 درصد قیمت داروها پایین آمد که این کاهش در نیمه دوم سال خود را نشان می‌دهد.
هاشمی گفت: بنابراین از این ماه تا پایان سال قیمت داروهای خارجی کاهش پیدا خواهد کرد که دلیل آن شفافیت خرید در مناقصه‌ای داخلی و بین‌المللی در قالب فراخوان بوده است.
ویزیت پزشکان فقط یک نرخ دارد
رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نیز با اعلام اینکه در 10 روز اخیر تعداد شکایات قابل رسیدگی مربوط به خدمات تعرفه‌ای و بستری براساس مستندات در سامانه 1690 کمتر از 100 مورد بوده است، گفت: ویزیت پزشکان، فقط یک نرخ دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا زالی روز چهارشنبه در دهمین همایش سالانه انجمن پزشکان عفونی کودکان ایران و ششمین بزرگداشت دکتر احمد سیادتی، افزود: این آمار از پانزدهم آبان ماه که طرح‌های نظارتی در قالب استفاده از سامانه 1690 برای رسیدگی به تخلفات در حوزه تعرفه‌های پزشکی و زیرمیزی به دست آمده است، افتخاری دیگر برای جامعه پزشکی به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: در واقع تعداد شکایات رسیدگی شده کمتر از انگشتان دست است، چرا که این آمار نشان می‌دهد پزشکان ما با برنامه روشن ملی گام برمی‌دارند.
همچنین رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در حاشیه این همایش، به خبرنگاران گفت: اکنون ویزیت تمامی پزشکان در مراحل مختلف ارائه خدمت به بیمار فقط یک نرخ دارد اما لازم است که یک نوع طبقه‌بندی ویزیت در کشور وجود داشته باشد.وی افزود: اکنون نرخ ویزیت پزشکان برای کودکان، افراد مسن، بیماران عفونی و بیمارانی که شرایط خوبی ندارند طبقه‌بندی نشده و فقط بحث زمان معاینه لحاظ شده است که باید در این زمینه طبقه‌بندی ویزیت صورت گیرد. زالی با بیان اینکه ویزیت پزشکی در ایران نسبت به تمام مناطق پیرامون کشور پایین‌ترین نرخ است، افزود: ویزیت پزشکان ما به نرخ واقعی نیز نزدیک نشده و در نظام تعرفه‌گذاری باید طبقه‌بندی ویزیت را لحاظ کنیم تا ویزیت ساده، تخصصی، جامع و مشاوره نظیر دیگر کشورها در ایران نیز نرخ‌های متفاوتی داشته باشد.