kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۹۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
نبویان: 

جزایر آریانا و زرکوه طبق اسناد موثق تاریخی به ایران تعلق دارند

نایب ‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طبق اسناد موثق تاریخی، دو جزیره آریانا و زرکوه که ابتدا توسط انگلیس و سپس امارات به اشغال درآمدند، به ایران تعلق دارند. 
 
 
 
 
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نایب ‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ادعاها در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: طبق اسناد موثق تاریخی، دو جزیره آریانا و زرکوه که ابتدا توسط انگلیس و سپس امارات به اشغال درآمدند، به ایران تعلق دارند.
وی در ادامه این مطلب آورده است: نقشه دریانوردی انگلیسی‌ها در اوایل قرن بیستم که محدوده جزایر مورد ادعای امارات و به طور کلی همه کرانه‌های خلیج‌فارس را با رنگ شناسه ایران مشخص کرده، یکی از آنها است. 
 خضریان: برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه جزایر سه‌گانه ایرانی صورت گرفته است
 خبر دیگر اینکه، علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جریان سفر نظارتی روز (سه‌شنبه، ۱۵ آبان‌ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور ابراهیم عزیزی و ابوالفضل ظهره‌وند رئیس و اعضای این کمیسیون به استان هرمزگان بعد از کلنگ‌زنی طرح احداث ۱۱۰ واحد مسکونی در بوموسی به همراه وزیر راه و شهرسازی و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، گفت: از آنجایی که آغاز طرح احداث پروژه مسکونی در این جزیره با کلنگ‌زنی کلید خورد، لازم بود زیرساخت حمل‌ونقل نیز تأمین شود. 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نتیجه نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی مجلس، وزارت راه و نیروی دریایی سپاه با موضوع حمل‌ونقل بوموسی، گفت: مقرر شد در گام نخست، تعداد پروازهای این جزیره که هم اکنون تنها هفته‌ای یک بار به بندرعباس است، به هفته‌ای ۴ بار افزایش یافته و یک خط پروازی نیز به شیراز راه‌اندازی شود و در گام دوم تعداد پروازهای بندرعباس به روزانه یک پرواز افزایش یابد. 
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین بنا شد تا بندرگاه چند منظوره بوموسی به وسعت ۱۵ هکتار، حوضچه به وسعت ۱۱ هکتار، پس کرانه بندر و ساختمان مرجع دریایی به منظور ارائه خدمات بهتر و افزایش ضریب ایمنی شناورهای در حال تردد فعال شود و همچنین اسکله پهلودهی شناورها با هدف تسریع تخلیه و بارگیری انواع کالا و افزایش ایمنی شناورها که فاز اول آن افتتاح شده به صورت کامل فعال شود. 
خضریان در ادامه با بیان اینکه ظرفیت احداث ۶ پست اسکله با قابلیت پهلوگیری شناورهای حمل کالاهای عمومی به ظرفیت ۲ هزار تن و به عمق آبخور مناسب برای کاربری تجاری، مسافری و شیلاتی در بندرگاه دیده شده است، عنوان کرد: مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی در اسرع وقت دو فروند شناور مسافری تندرو را خریداری و به منظور حمل‌ونقل روزانه مسافر از مقاصد بندرعباس و بندرلنگه به بوموسی، روانه این خط دریایی کند. 
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم همچنین یادآور شد: بازنگری و ابلاغ راهکارهای توسعه اقتصاد دریامحور و طرح تفصیلی جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بر مبنای الگوی به‌روز مسکونی سازی و ایجاد بخش‌های تجاری، فرهنگی و گردشگری این جزایر نیز از دیگر موضوعاتی بود که قرار شد وزیر راه و شهرسازی آن را هرچه سریع‌تر پیگیری کند. 
خضریان در ادامه به تشکیل کارگروه مشترکی میان کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیروی دریایی سپاه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های مربوطه در حوزه مسکن، هواپیمایی، بنادر و راه با مسئولیت وی جهت ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل در شهرستان بوموسی اشاره و تصریح کرد: به لحاظ تقسیمات کشوری، شهرستان بوموسی از دو قسمت جزیره بوموسی و جزیره سیری به مرکزیت بوموسی و شهر تنب از ۴ قسمت تنب بزرگ، تنب کوچک، فارور بزرگ و فارور کوچک به مرکزیت تنب بزرگ تشکیل شده که حائز اهمیت نظامی و سیاسی بوده و ساماندهی حمل‌ونقل میان این جزایر نیز در دستور کار قرار دارد. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه بر اساس برنامه هفتم پیشرفت تأمین زیرساخت‌های جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک از اولویت‌های کشور است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه این جزایر صورت گرفته و قرار است تفاهمنامه‌ای در این حوزه در کارگروه یادشده تدوین و به امضای رئیس کمیسیون امنیت ملی، وزیر راه و شهرسازی و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران برسد و در نهایت نظارت بر اجرای آن بر عهده کمیسیون خواهد بود و ما تا پایان تأمین کلیه نیازهای شهرستان بوموسی این موضوع را پیگیری کرده و بازدیدهای نظارتی خود را ادامه می‌دهیم.