شاخص تفکیک عبادات واقعی از عادات (سلوک عارفانه)
اخلاق معنایش این است که اراده خودش را بر عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد، یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد. حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد (دیگر) خوب نیست! مثلا ما باید نماز بخوانیم، اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نمازخواندن انجام میدهیم؟ اگر این طور است، معلوم میشود که کار ما به خاطر امر خداست. اما اگر ربا را میخوریم، و در عین حال نماز را هم با نافلههایش میخوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم میکنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمیشود، میفهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است.(1)
____________
1- اسلام و نیازهای زمان، شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 1، ص 211