چالشهای آموزش و پرورش با انبوهسازان مسکن در موضوع تأمین مدرسه
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه قانون، انبوهسازان را مکلف به تامین فضای آموزشی در ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی کرده است، گفت: در این بخش ما مشکلات فراوانی داریم.
عباس زارع در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در موضوع انبوهسازیها، مانند آنچه در منطقه ۲۲ تهران اتفاق افتاده است، قانونگذار صراحتا انبوهسازان را مکلف کرده در ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی، یک فضای آموزشی تأمین کند، اظهار داشت: در این بخش با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و تحقق این امر به سادگی امکانپذیر نیست، نهایتا برای اینکه تراکم کلاسهای درس در این بخشها کاهش یابد، دولت وارد عمل میشود و نسبت به تأمین فضای آموزشی مورد نیاز اقدام میکند.
زارع با بیان اینکه خیرین نقش اساسی در توسعه فضاهای آموزشی استان تهران دارند، افزود: با هدایت معاونت مشارکتهای مردمی اداره کل سازمان نوسازی، در سال اخیر، مجموع تعهدات خیرین مدرسهساز معادل هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان شده یعنی خیرین در حدود ۳۰ درصد منابع مالی پروژههای آموزشی تحویلی کمک میکنند.
تهران دارای بالاترین آمار تحویلی مدارس
به آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه از نیمه نخست سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۷۷ مدرسه با سه هزارکلاس درس در
۳۸۶ هزار متر مربع برای بهرهمندی ۹۰ هزار دانشآموز استان تهران توسط جهادگران مدرسهساز در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران احداث شده است، ادامه داد: سال گذشته بالاترین آمار تحویلی مدارس کشور مربوط به استان تهران بود که توانستیم ۱۱۱ مدرسه با هزار و ۲۷۶ کلاس درس در ۱۶۷ هزار متر مربع زیربنا را احداث و تحویل ادارات آموزش و پرورش دهیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه در سال جاری نیز ساخت ۷۳ مدرسه با ۸۰۰ کلاس درس در زیربنای بیش از ۱۰۲ هزار مترمربع برای استفاده ۲۴ هزار دانشآموز در برنامه است، گفت: با فعالیت شبانهروزی در عرصه ساخت فضاهای آموزشی؛ سرانه فضاهای آموزشی استان تهران که پیش از سال گذشته ۳.۸۰ مترمربع به ازای هر دانشآموز بود، اکنون به ۵.۱۶ مترمربع تا پایان مهرماه ۱۴۰۳ رسیده است.
نیاز به 13 هزار کلاس درس جدید
برای رسیدن به میانگین سرانه فضای آموزشی
زارع بیان داشت: میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور اکنون به ازای هر دانشآموز ۵.۲۸ مترمربع است و استان تهران دارای میانگین ۵.۱۶ مترمربع است و برای رسیدن به سرانه کشوری، نیاز است تا 13 هزار کلاس درس جدید در استان تهران احداث شود، این نیاز هماکنون با سرعت بخشی به ساخت پروژههای آموزشی در حال انجام است و با توجه به بالا بردن حجم ساخت مدارس استان تهران، موفق شدهایم سرانه فضاهای آموزشی را سال به سال افزایش دهیم که نوید روزهای خوبی را دارد.
وی با بیان اینکه به طور کلی تأمین اعتبارات حوزه مدرسهسازی از طریق تخصیص اعتبارات ملی، استانی و خیرین انجام میپذیرد و سالانه تعداد قابل توجهی کلاس درس جدید و نوساز به مجموعه فضاهای آموزشی استان تهران اضافه میشود، اظهار داشت: مکاتبات لازم برای تأمین اعتبارات این بخش با سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران، استانداری تهران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به انجام رسیده است تا بتوانیم در بازههای مشخص در برنامه هفتم توسعه، به تدریج این نیاز را تأمین کنیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که باید از تمام ظرفیتها نیز استفاده شود، افزود: این توان در مجموعه وجود دارد که در صورت تأمین اعتبارات لازم، با یک برنامهریزی صحیح و مناسب در مدت زمان بسیار کمی فضاهای آموزشی مورد نیاز ساخته شوند.
ساخت هر کلاس درس
چیزی حدود 2/5 میلیارد تومان هزینه دارد
زارع با بیان اینکه منابع اعتباری اداره کل به صورت اعتبارات ملی، استانی و خیرین است که هرساله از هر کدام از این منابع، اعتباراتی تخصیص مییابد، ادامه داد: به طور میانگین و با در نظر گرفتن هزینههای امروزی، ساخت هر کلاس درس چیزی حدود ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دارد زیرا ساخت فضای آموزشی به عنوان ساختمانهای با حساسیت بالا از دستورالعملهای خاصی پیروی میکند و با ساختمانهای مسکونی بسیار متفاوت است، همین تفاوت باعث شده که در حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، مدارس استقامت و ایستایی بسیار خوبی داشته باشند و مردم و نیروهای امدادی همواره مدارس را به عنوان کانونهای امن در این حوادث معرفی میکنند.
تأمین فضاهای آموزشی شهرهای جدید
بر عهده شرکتهای عمران
وی با بیان اینکه مطابق آنچه قانون پیشبینی کرده است، تأمین فضاهای آموزشی در شهرهای جدید، به عهده شرکتهای عمران شهرهای جدید و به صورت کلی به عهده وزارت راه و شهرسازی است و این اداره کل فقط به موضوع نظارت عالیه بر ساخت آنها نظارت دارد، گفت: با توجه به احداث ساختمانهای بلندمرتبه در سایتهای مسکن مهر و ورود جمعیت ساکن به این ساختمانها، همواره کمبود فضای آموزشی در این بخشها احساس میشود اما همکاری نزدیکی در این بخش انجام شده و کارها در حال انجام است.