kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
پزشکیان در دیدار اعضای شورای راهبردی سیستان و بلوچستان:‌

مسائل استان سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه در دولت در حال پیگیری است

رئیس‌جمهور در دیدار اعضای شورای راهبردی استان سیستان و بلوچستان ضمن شنیدن گزارش تفصیلی از ظرفیت‌ها، منابع، فرصت‌ها، نیازها و چالش‌های استان، به تبیین و تشریح رویکرد و برنامه ویژه دولت برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های این منطقه در راستای توسعه متوازن کشور پرداخت.
 
 
 
 
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در دیدار اعضای شورای راهبردی استان سیستان و بلوچستان، با اشاره به رویکرد و نگاه ویژه دولت چهاردهم به منطقه جنوب شرق به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق در چشم‌انداز توسعه کشور گفت: استان سیستان و بلوچستان به واسطه قرار گرفتن در مسیر پروژه بزرگ و بین‌المللی کریدور شمال - جنوب و هم‌جواری با منطقه راهبردی مکران از ظرفیت‌های بالایی در توسعه کشور برخوردار است و بر همین اساس مسائل و چالش‌های این استان با نگاهی ویژه و در ذیل کارگروهی تخصصی به صورت هفتگی در دولت در حال پیگیری است.
وی در ادامه یکی از راهکارهای مهم در حل مشکلات کشور را تمرکززدایی از تهران و هدایت منابع و جمعیت به سمت خلیج ‌فارس با توجه به ظرفیت‌های عظیم جغرافیایی و اقتصادی این منطقه عنوان کرد و افزود: یکی از ایده‌های دولت چهاردهم برای توسعه متوازن کشور توجه به اقتصاد دریامحور و توسعه سواحل مکران است.
رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مرزها در تعاملات تجاری، ‌اقتصادی و فرهنگی با همسایگان به عنوان یکی از اولویت‌های دولت تصریح کرد‌: موضوع مهم خنثی‌سازی تحریم منوط به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های و امکانات موجود در کشور است که بهره‌گیری از فرصت و ظرفیت مرزها در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود و دولت نیز برای بهره‌مندسازی بیشتر کشور از این ظرفیت اعطای اختیارات ویژه به استانداران استان‌های مرزی را در دستور کار قرار دارد.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود تلاش حداکثری برای تقویت یکپارچگی و انسجام در استان سیستان و بلوچستان بر اساس رویکرد دولت با میدان دادن به نخبگان و مدیران توانمند فارغ از دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی را مورد تأکید قرار داد و به شورای راهبردی پیشنهاد کرد به منظور ایجاد هم‌دلی و هم‌گرایی بیشتر در پیگیری و حل مسائل استان از مشارکت نخبگان اهل سنت سیستان و بلوچستان به عنوان شخصیت حقیقی در این شورا استفاده شود.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور اعضای شورای راهبردی سیستان و بلوچستان به ارائه گزارشی تفصیلی از ظرفیت‌ها، منابع، فرصت‌ها، نیازها و چالش‌های استان پرداخته و همچنین اقدامات صورت گرفته در راستای حل مشکلات مردم این منطقه را تشریح کردند.
طالب جنگ نیستیم اما از حقوق خود دفاع خواهیم کرد
همچنین پزشکیان در جلسه هیئت وزیران با اشاره به تجاوز اسرائیل به حریم هوائی کشورمان گفت: مردم عزیز ما و نظام جمهوری اسلامی در 45 سال گذشته نشان داده‌اند که هیچ‌گاه در برابر هیچ متجاوزی کوتاه نمی‌آیند.
وی با بیان اینکه امروز جنایت‌های رژیم صهیونیستی به همه جهانیان ثابت شده است، افزود: امروز جهانیان شاهد هستند که حامیان این رژیم اشغالگر که در راس آنها آمریکاست، دم از حقوق بشر و آزادی می‌زنند، اما در برابر به خاک و خون کشیده شدن ده‌ها هزار زن و کودک از سوی این رژیم سفاک سکوت کرده‌اند! آیا این کودکان تروریست بوده‌اند، آیا بستن راه غذا و دارو به روی مردم مظلوم غزه جزو اصول جنگ و جهان متمدن است؟
رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز وجدان‌های بیدار در جهان از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های این رژیم سفاک متنفرند.
پزشکیان در ادامه با تاکید بر حق پاسخگویی ایران در برابر حمله رژیم صهیونیستی گفت: ما طالب جنگ نیستیم، اما از حقوق ملت و کشورمان دفاع خواهیم کرد؛ ما پاسخ‌ مناسبی به تجاوز‌ رژیم صهیونیستی خواهیم داد.
وی ادامه داد: اگر تجاوزهای رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایش ادامه یابد، تنش‌ها گسترش خواهد یافت و می‌دانیم که آمریکا، اسرائیل را برای این فجایع تحریک می‌کند. آنها قول داده بودند که در برابر خویشتن‌داری ما جنگ را تمام کنند، اما به قول‌شان عمل نکردند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود شهادت 4 تن از نیروهای پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران را به خانواده‌ها، ارتش و همه نیروهای نظامی کشور تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: همچنین حادثه تروریستی تفتان را به خانواده‌های این شهدا و نیروهای انتظامی تسلیت می‌گویم و از مقامات ذی‌ربط می‌خواهم که مسببان این جنایت را به سزای اعمال‌شان برسانند. امیدوارم کشور ما از این بحران‌ها و طوفان‌ها به سلامت عبور کند.
پزشکیان همچنین در جلسه هیئت وزیران از تلاش‌های سید عباس عراقچی و دیپلماسی فعال وزارت خارجه در روزهای اخیر به صورت ویژه تقدیر و تشکر کرد.
امروز دولت و مجلس در کنار یکدیگر هستند
 تا کشور را به جایگاه واقعی خود برسانند
علاوه‌بر اینها، رئیس‌جمهور در دیدارهای جداگانه‌ای میزبان اعضای مجمع نمایندگان استان‌های قزوین، گلستان،‌ کرمانشاه و اعضای فراکسیون شمال غرب کشور بود و در این دیدارها با تأکید بر اینکه تحقق شعار وفاق ملی در کشور نیازمند کار و حل مشکلات مردم است، گفت: امروز باید با وفاق و پرهیز از دعواهای گروهی و جناحی، به سمت حل مشکلات مردم حرکت کنیم. امروز دولت تلاش کرده در تصمیمات خود، از نگاه سیاسی فاصله بگیرید تا بتواند شعار وفاق را تحقق بخشد.
وی با تقدیر از همراهی و هم‌دلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان معرفی وزرای پیشنهادی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تفاوتی بین دولت و مجلس نیست؛ همه در کنار یکدیگر هستیم تا بتوانیم کشور را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس گفت: سعی کردیم در موعد مقرر و بدون تاخیر لایحه بودجه را به مجلس برسانیم؛ اعداد و ارقام در این لایحه واقعی دیده شده است تا در آینده دچار کسری و یا مشکلاتی نظیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران و بازنشستگان به وجود نیاید.
پزشکیان ضمن تبیین راه‌حل‌های اجرائی برای رهایی از مشکلات و موانع در کشور گفت: دشمن از روز اول سعی کرد تا با ترور و ایجاد رعب و ترس مانع از ایجاد وحدت و انسجام داخلی در کشور شود و کام مردم را تلخ کند، اما ما باید با ایجاد همکاری با یکدیگر، گره از مشکلات مردم باز کرده و مانع از تحقق اهداف آنان شویم.
وی با اشاره به اینکه امروز رژیم صهیونیستی از دستیابی به اهداف خود بازمانده گفت: اسرائیلی‌ها تا دیروز به دنبال بازگشایی سفارت‌خانه در کشورهای عربی بودند، اما امروز همان کشورها اقدامات وحشیانه آنان را محکوم می‌کنند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در کنار مقاومت دلیرانه، دیپلماسی نیز مسیر آنان را فلج کرده است گفت: امروز باید به حق از آقای دکتر قالیباف و آقای دکتر عراقچی بابت همه تلاش‌هایی که در این مدت انجام دادند تشکر کنیم.
پزشکیان با تأکید بر سخنان نمایندگان مجلس مبنی بر فعال کردن ظرفیت کشورهای همسایه برای تحقق گشایش‌های اقتصادی در کشور و استان‌های مجاور تصریح کرد: امروز باید سعی کنیم از ظرفیت کشورهای همسایه نظیر کشور‌های برادر و دوست ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و عراق و نیز ارمنستان، با ایجاد بازارهای مرزی مشترک، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف بهره بگیریم.
وی با بیان اینکه امروز مشکلات عدیده کشور با ایجاد ناترازی در حوزه‌های مختلف گره خورده گفت: همه ما باید به دنبال رفع ناترازی‌های ایجاد شده در همه حوزه‌ها باشیم؛ امروز ما در آب، برق، گاز، محیط زیست و سایر موارد ناترازی داریم. می‌توانیم با از بین بردن این ناترازی‌ها، حامی اقشار محروم جامعه باشیم و در کنار آن به سمت رونق تولید حرکت کنیم.
در ابتدای این دیدارها تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان‌ها ضمن تقدیر از مواضع رئیس‌جمهور در حمایت از جبهه مقاومت، صداقت مثال‌زدنی به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداختند. کمبود منابع آبی، اشتغال و عدم سرمایه‌گذاری در استان، مشکلات راه‌های مواصلاتی بین شهری، افزایش قیمت نهاده‌های دامی، مشکلات آب شرب روستاها، مالیات استانی، رونق گردشگری، کمبود سرانه پزشکی و مشکلات درون استانی، بخشی از گفت‌وگوی نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور بود.