یک کارشناس رسانه:
لزوم روایتسازی مستمر از مقاومت (اخبار ادبی و هنری)
بنا به گفته پژوهشگر رسانه و فضای مجازی؛ اطلاعرسانی بموقع باعث انسجام و همبستگی ملی در برابر اهداف شوم رسانههای معاند میشود و آنان را در رسیدن به اهداف پلیدشان ناکام میگذارد. بر این اساس روایتسازیهای جدید در دنیای کنونی از الزامات رسانه است.
علیرضا آلداود، پژوهشگر رسانه و فضای مجازی درباره عملکرد رسانه ملی در اطلاعرسانی حمله رژیم جعلی صهیونیستی در گفتوگو با خبرنگار کیهان اظهار کرد: در ساخت روایت قاعدهای وجود دارد و طرفی برنده است که اولین و بهترین روایت را با سرعت و با رعایت جوانب و اصول حوزه خبر و رسانه منتشر کند. صداوسیما نیز در حوزه پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در عملیات صادق یک، دو و همچنین در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کشورمان در چند شب گذشته توانست روایت نخست را بسازد. وی افزود: روایت نخست در فضای فعلی که دشمن از بیرون مرزها به کشور حمله میکند اهمیت زیادی دارد. اطلاعرسانی بموقع باعث انسجام و همبستگی شده و در برابر رسانههای دشمن که کارشان ساخت اخبار جعلی است پیروز میشود. هرقدر سرعت عمل رسانه بالاتر، عینیتر و ملموستر باشد مخاطب بیشتری اخبار و محتوا را میپذیرد و بهاصطلاح دشمن را در جریانسازی اخبار ناکام میگذارد. آلداود گفت: صداوسیما به لطف خدا در ایام اخیر توانست با بهرهگیری از خبرنگاران خوب و آموزشدیدهای که داشت آنتن را به سمت مردم ببرد و با ساخت روایت از خیابانها با مردم همراه شد.
این کارشناس رسانه درخصوص بازنمایی قهرمانان و شهدای محور مقاومت در رسانه ملی گفت: رهبران و شهدای محور مقاومت در شرایط منطقه و شرایط جهان در خط مقدم حوزه رسانهای ایران و جبهه مقاومت ایفای نقش میکنند. یکی از مهمترین کارهایی که صداوسیما انجام داد، بازنمایی صحیح از چهرههای رهبران جبهه مقاومت اعم از شیعه و اهل سنت بود.
وی به ثمرات این اقدام شایسته اشاره کرد و گفت: بازنمایی رهبران محور مقاومت باعث همبستگی اقوام شیعه و سنی در داخل کشورمان نیز شده است.
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: تعادل در پرداختن به شهدای مقاومت باعث شد که صداوسیما در داخل کشور و حتی در سطح منطقه توازن برقرار کرده و کارنامه قابل قبول و درخشانی ارائه دهد.
وی استمرار در ساخت روایتها را مهم دانست و گفت: مهمتر از کارنامه خوبی که صداوسیما دارد، استمرار در ساخت روایتهای جذاب مهم است تا مخاطب بتواند در این جنگ شناختی مدام احساس کند که هدف، خبر صرف نیست و در قالبهای مختلف برنامهسازی و فضای مجازی باید به سمت روایتسازیهای مستمر رفت.