kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
کسب 7 مدال طلا، نقره و برنز

موفقیت تاریخی تیم ملی امید کشتی آزاد ایران برای اولین بار قهرمان جهان شد

تیم ایران برای اولین بار عنوان قهرمانی رقابت‌های کشتی آزاد زیر 23 سال جهان را به دست آورد.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
رقابت‌های کشتی آزاد زیر 23 سال قهرمانی جهان روزهای 4 لغایت 6 آبان ماه در شهر تیرانا کشور آلبانی برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط مهدی یوسفی در وزن 79 کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن 92 کیلوگرم، امیررضا معصومی در وزن 125 کیلوگرم به مدال طلا، مهدی حاجیلوئیان در وزن 97 کیلوگرم به مدال نقره، علی مؤمنی در وزن 57 کیلوگرم، ابراهیم خواری در وزن 61 کیلوگرم و عباس ابراهیم‌زاده در وزن 70 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت و در مجموع 3 طلا، یک نقره و 3 برنز از 10 وزن به دست آورد. 
تیم ایران برای نخستین بار در تاریخ رقابت‌های زیر 23 سال جهان، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. این در حالی است که چند روز قبل هم فرنگی‌کاران ایران به عنوان قهرمانی این مسابقات رسیده بودند و بدین ترتیب کشتی‌گیران ایران در هر دو بخش روی سکوی قهرمانی قرار گرفتند. در رده‌بندی تیمی ایران با 158 امتیاز در جایگاه نخست ایستاد، آذربایجان با 98 امتیاز دوم و ژاپن نیز با 98 امتیاز سوم شد.
 طلاهای ایران چگونه به‌دست آمد؟
سه طلایی ایران در این رقابت‌ها مهدی یوسفی، امیرحسین فیروزپور و امیررضا معصومی بودند. در وزن 79 کیلوگرم مهدی یوسفی در دور اول با نتیجه 11 بر صفر اووِن مارتین از کانادا را مغلوب کرد. وی در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر رافائلی از ایتالیا را شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهائی شد. یوسفی در این مرحله با نتیجه 11 بر صفر ایوان ‌هاراشوک از اوکراین را شکست داد و به نیمه نهائی راه یافت. یوسفی در این مرحله با نتیجه 12 بر یک ماساکی ساتو از ژاپن را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه 12 بر 5 از سد فنگ لیو از چین گذشت و به مدال طلا دست یافت. 
در وزن 92 کیلوگرم امیرحسین فیروزپور پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 13 بر 1 آیون دمیان از مولداوی را از پیش رو برداشت و به مرحله یک چهارم نهائی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 3 بر 1 از سد گیوی بلیاتزه از یونان گذشت و به مرحله نیمه نهائی راه یافت. فیروزپور در این مرحله با نتیجه 8 بر 2 فاتح آلتونباش از ترکیه را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه 11 بر 4 جاکوب کاردناس از آمریکا را از پیش رو برداشت و به مدال طلا دست یافت.  در وزن 125 کیلوگرم امیررضا معصومی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر کومار آنیروده از هند را شکست داد و به مرحله یک چهارم نهائی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 10 بر صفر عبداله کوربانوف از روسیه را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهائی راه یافت. معصومی در این مرحله با نتیجه 10 بر صفر لوکاس استوددارد از آمریکا را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه 11 بر صفر آلن خوبولوف از بلغارستان را مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت. 
 عملکرد ۲ طلایی ایران از نگاه اتحادیه جهانی کشتی
دیروز اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی درخصوص نمایش خیره‌کننده امیرحسین فیروزپور و امیررضا معصومی نوشت: 2 سال پس از کسب اولین قهرمانی زیر 23 سال، امیررضا معصومی و امیرحسین فیروزپور به ترتیب در وزن 125 و 92 کیلوگرم قهرمانی خود را در جهان این بار در آلبانی تکرار کردند. معصومی که حالا 6 عنوان قهرمان جهان در رده‌های سنی را در کارنامه دارد، با برتری 41 بر صفر از حریفان خود، عملکرد برتر دیگری در این مسابقات به نمایش گذاشت. معصومی یک ماه پیش عنوان قهرمانی زیر 20 سال جهان را نیز به دست آورده بود.
معصومی با آرنج چپ مصدوم، روز شنبه در فینال به مصاف آلن خوبولوف قهرمان زیر 23 سال اروپا رفت و با یک مسترکلاس دیگر و کشتی تهاجمی با نتیجه 11 بر صفر پیروز شد. این مدال طلا ششمین مدال این کشتی‌گیر 20 ساله در مسابقات جهانی رده سنی و دومین مدال زیر 23 سال بود.
او امیرحسین زارع دارنده مدال نقره المپیک را به عنوان بزرگ‌ترین رقیب داخلی خود در اختیار دارد و سال آینده باید او را شکست دهد تا نماینده ایران در تیم بزرگسالان باشد. امیرحسین فیروزپور هم دومین قهرمانی زیر 23 سال جهان را به دست آورد تا مجموع مدال‌های او به 5 برسد. فیروزپور که برای حضور در المپیک پاریس به وزن 97 کیلوگرم رفته بود، در ابتدای امسال به وزن 92 کیلوگرم بازگشت.