kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
آذر ماه در قم برگزار می‌شود

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری با حضور علمای طراز اول جهان اسلام

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری با حضور علمای طراز اول جهان اسلام، آذرماه سال‌جاری در شهر قم برگزار می‌شود.


روز گذشته، نشست خبری کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با حضور آیت‌الله محسن اراکی دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دبیر اجلاس عمومی این کنگره و حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی رئیس ستاد برگزاری این کنگره برگزار شد.
آیت‌الله اراکی در این نشست خبری با بیان اینکه این کنگره یک رویداد علمی و فکری بسیار مهم و بی‌سابقه در جهان اسلام است، گفت: چنین کنگره‌ای که جمع علمای اسلام در آن حضور پیدا کرده و نسبت به جریان‌های تکفیری موضع واحدی را ابراز دارند و صاحب‌نظران جهان اسلام از نظر علمی و منطقی جریان‌های تکفیری را تبیین کند در حوزه‌ علمیه قم بی‌سابقه است.
وی با بیان اینکه امروز 3 عامل با اهداف گوناگون از جریان‌های تکفیری حمایت می‌کنند، افزود: یکی از این عوامل استکبار جهانی است که با دو انگیزه از این جریانات حمایت می‌کند. نخستین انگیزه آنها مقابله با پیدایش امت واحده اسلامی است که انقلاب اسلامی پایه‌های نخست آن را بنا نهاد و از امام خمینی تا رهبری معظم انقلاب و علمای حوزه دغدغه آن را داشتند.
اراکی ادامه داد: بیش از یک قرن است که علمای طرازاول جهان اسلام اعم از شیعه و سنی شعار امت واحده را می‌دهند و این ایده با انقلاب اسلامی و گسترش آن و سپس با شکل‌گیری بیداری اسلامی در دسترس قرار گرفت و این امر موجب شد که جهان سلطه به این فکر بیفتد که سلطه‌گری آنها در تهدید قرار گرفته و باید با آن مقابله کنند.
دبیر کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری به دیگر انگیزه جهان سلطه در حمایت از جریان‌های تکفیری اشاره کرد و گفت: گسترش اسلام در جهان غرب به صورت فراگیر در اروپا و آمریکا و رشد مراکز اسلامی در این کشورها موجب شد تا غرب برای جلوگیری از این رشد دست به کار شود و به ایجاد، گسترش و پشتیبانی گروه‌های تکفیری اقدام کند.
وی عامل دیگر را نظام‌های مرتجع منطقه دانست و افزود: این نظام‌های مرتجع با دیدن بیداری اسلامی آینده استبداد و سلطه‌گری خود را در منطقه در خطر دیدند و برای حفظ قدرت خود راهی جز تقویت و ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تکفیری نیافتند.
آیت‌الله اراکی عامل سوم در ایجاد، حمایت و پشتیبانی نیروهای تکفیری را رژیم صهیونیستی معرفی کرد و گفت: رژیم صهیونیستی با دیدن انقلاب اسلامی در مرزهای خود به واسطه جبهه مقاومت موجودیت خود را در خطر دید و برای مقابله با‌ آن از جریان‌های تکفیری حمایت کرد.
دبیر کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصل جریان افراطی تاریخ دیرینه‌ای در جهان اسلام و از زمان امام علی (ع) و خوارج دارد، تأکید کرد: ویژگی امروز تکفیری‌ها حمایت این 3 عامل از جریان افراط است.
وی افزود: امروز جریان‌های تکفیری همه موجودیت جهان اسلام اعم از عقاید، وحدت، اقتصاد، سیاست و امنیت جهان اسلام را مورد تهدید قرار دادند.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: در قلب اسلام و در کشورهایی چون سوریه، عراق و لبنان می‌توانستیم شاهد رشد علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و نقش مؤثر این کشورها در جهان اسلام باشیم اما این کشورها با چالش تکفیری‌ها مواجه شدند و از ایفای این نقش وا ماندند.
دبیر کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری ابراز امیدواری کرد: کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری در سطح متفکران و مفتیان جهان اسلام ابعاد جریان‌های تکفیری را تبیین کند و موضع واحدی را اعلام دارد، موضعی که از اندیشه‌های پیامبر اکرم نشأت گرفته است.
 به گزارش فارس،آیت‌الله اراکی با اشاره به وظایف علما در الگوبرداری از سنت رسو‌ل‌الله تصریح کرد: این کنگره علمی است و رنگ سیاسی ندارد و بزرگترین مراجع شیعه و متفکران حوزه علمیه قم آن را برگزار می‌کنند که در رأس آنها آیت‌الله مکارم شیرازی قرار دارد که این کنگره زیر نظر ایشان برگزار می‌شود و آیت‌الله سبحانی یکی دیگر از مراجع قم دبیری علمی آن را برعهده دارند.
وی افزود: این کنگره با حضور علمای سنی و شیعه و علمایی از مذاهب دیگر اسلامی از 83 کشور جهان، آذرماه در شهر قم برگزار می‌شود.