kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
یک چهارم آمریکایی‌ها پیش‌بینی کردند

وقوع جنگ داخلی در آمریکا پس از اعلام نتایج انتخابات

 
 
 
سرویس خارجی-
چیزی حدود ده روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یک‌چهارم مردم این کشور از بروز جنگ داخلی پس از اعلام نتایج نگرانند. بسیاری معتقدند، ترامپ در صورت شکست، نتایج را نخواهد پذیرفت.
«جنگ داخلی» طی چند سال گذشته- به ویژه پس از ظهور فردی در مختصات ترامپ در فضا سیاسی آمریکا- به کلیدواژه رسانه‌ها و جریانات سیاسی در آمریکا تبدیل شده است. تشدید فضای دوقطبی، افزایش خشونت سیاسی و در عین حال مسلح بودن میلیون‌ها آمریکایی که از وضعیت موجود ناراضی‌اند و معتقدند دموکراسی در این کشور به خوبی کار نمی‌کند، نگرانی‌ها را از بروز «جنگ داخلی» افزایش داده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد مردم آمریکا نگران حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 15 آبان این کشور هستند و بسیاری حتی معتقدند ترامپ چه انتخابات را ببازد چه ببرد، آمریکا مستعد شروع دورانی از بی‌ثباتی سیاسی است. همین چند روز پیش بود که رئیس‌جمهور آمریکا حرف از لزوم بازداشت و زندانی کردن ترامپ زد و صراحتاً اعلام کرد که «باید ترامپ را زندانی کنیم.»
حالا نتایج نظرسنجی مؤسسه «یوگاو» هم احتمال وقوع جنگ داخلی پس از انتخابات 15 آبان را تایید می‌کند. طبق این نظرسنجی، حدود یک‌چهارم مردم آمریکا معتقدند پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور احتمالا جنگ داخلی به وقوع می‌پیوندد. این نظرسنجی در حالی انجام شده که حامیان دونالد ترامپ و کامِلا هریس یک نگرانی مشترک درباره بروز جنگ داخلی در آمریکا پس از انتخابات دارند. بر اساس این نظرسنجی تعداد قابل‌توجهی از آمریکایی‌ها می‌ترسند که انتخابات به خشونت سیاسی منجر شود و ۶درصد نیز گفته‌اند که بروز جنگ دوم داخلی در آمریکا «به احتمال زیاد» رخ می‌دهد، در حالی که ۲۱درصد گفته‌اند «شاید» اتفاق بیفتد. به گزارش ایسنا این نظرسنجی همچنین شکاف عمیقی در جامعه آمریکا را نشان می‌دهد، طوری که ۸۴درصد از رای‌دهندگان موافق بودند که آمریکا نسبت به ۱۰ سال پیش دچار انشقاق شده است.
شهریورماه گذشته نیز وبگاه شبکه خبری «فاکس‌نیوز» از افزایش خرید «پناهگاه‌های مجلل ضد بمب» توسط عده‌ای از ثروتمندان آمریکایی در بحبوحه افزایش ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور خبر داده بود. به گزارش تسنیم این شبکه محافظه‌کار آمریکایی در گزارشی به نقل از یک شرکت سازنده پناهگاه زیرزمینی در «دالاس» در ایالت تگزاس با بیان اینکه شاهد افزایش خرید این پناهگاه‌ها از سوی عده‌ای از مشتری‌ها بوده، اضافه کرده بود که ناآرامی‌های اجتماعی عده زیادی از آمریکایی‌ها را نگران کرده است.
رای به جنگ هسته‌ای!
«رابرت اف.کندی جونیور» که مردادماه گذشته با کناره‌گیری از انتخابات از ترامپ حمایت کرد هم در جدیدترین ویدئوی کارزار انتخاباتی خود با حمله به کامِلا هریس گفت، آنهائی که به هریس رای می‌دهند برای یک جنگ هسته‌ای جهانی رای می‌دهند. ایسنا در این‌باره به نقل از شبکه خبری راشاتودی نوشت، رابرت اف.کندی جونیور در این پیام ویدئویی گفت: «یک رای امروز شما به کامِلا هریس یعنی یک رای به دیک چنی که او هم در دوران خودش به ما درباره جنگی دروغ گفت که به مرگ میلیون‌ها نفر منجر شد.» به گفته کندی، «چنی» در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش پسر (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹) نومحافظه‌کاری پیشرو بود و باعث شد تا جنگ آمریکا در عراق در ۲۰۰۳ آغاز شود که به کشته‌شدن یک‌میلیون عراقی و ۴۸۰ نیروی آمریکایی و سربازان متحد آمریکا منجر شد. وی افزود آمریکا مدعی شده بود که برای یک اقدام پیشگیرانه در مقابل تسلیحات کشتارجمعی عراق این جنگ را آغاز می‌کند اما هیچ سلاح کشتارجمعی وجود نداشت. این در اصل یک دروغ نومحافظه‌کارانه بود. وی با اشاره به اینکه روسیه تسلیحات هسته‌ای بیشتری نسبت به آمریکا دارد و در برخی موارد سلاح‌های بهتری هم دارد، خاطرنشان کرد که آمریکا تنها چند هفته پیش به جنگ نزدیک شد، زمانی که بایدن تقریبا به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های آمریکایی علیه روسیه و مسکو را داد. کندی همچنین گفت سخنرانی هریس در کنوانسیون حزب دموکرات در اوت (مردادماه) برای پذیرش کاندیداتوری حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد که اگر انتخاب شود، برای اثبات خود جنگی به راه می‌اندازد. جنگ اتمی ظرف ۲ ساعت جان ۵.۸میلیارد نفر را می‌گیرد و آنهائی هم که زنده می‌مانند آرزو می‌کنند که ای کاش می‌مردند.