ژاپن
راهکاری برای کاهش انتشار کربن حاصل از قطارها
وزارت ترابری ژاپن در نظر دارد از سال مالی ۲۰۲۵ که از آوریل آینده شروع میشود، با تغییر از گازوئیل به سوختهای زیستی، سیاستی را برای کاهش انتشار گاز دیاکسیدکربن حاصل از قطارها وضع کند.
به گزارش ایسنا، در نشستی با مقامات و گردانندگان راهآهن ژاپن، این وزارتخانه سیاست خود برای تغییر مرحله به مرحله از سوخت دیزلی به سوختهای زیستی تهیهشده از اوگلنا و روغنهای آشپزی مصرفشده را توضیح داد.
گردانندگان بزرگ ژاپنی، قطارهایی را طراحی کردهاند که از سلولهای سوختی هیدروژنی استفاده میکنند. اما به دلیل هزینههای بالا و زمان طولانی موردنیاز برای استفاده تجاری با مشکل روبهرو شدهاند. در مقایسه با پیلهای سوختی هیدروژنی، سوختهای زیستی میتوانند به سرعت در تمام قطارهای موجود بدون تغییرات عمده در تجهیزات، استفاده شوند. از ماه سپتامبر، دولت ژاپن در حال اجرای آزمایش یک قطار تجاری با استفاده از سوختهای زیستی در خط «گانتوکو» در استان «یاماگوچی» متعلق به راهآهن غرب ژاپن بوده است. به گزارش اناچکی، وزارت ترابری ژاپن قصد دارد نتایج این آزمایش را با شرکتهای راهآهن به اشتراک بگذارد. همچنین هدف آن، مطالعه راههایی برای سادهسازی روندِ معرفی و استفاده از سوختهای زیستی برای گردانندگان قطارهاست.