kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
به میزبانی ایران برگزار شد

حضور ۹ کشور در رزمایش دریایی آیونز همزمان با تهدیدهای آمریکا و اسرائیل

رزمایش مرکب دریایی آیونز 2024 که با حضور ناوگروه‌های روسیه و عمان و نمایندگان 6 کشور دیگر به میزبانی نیروی دریایی ارتش در حال برگزاری است، به نمادی از شکست تهدیدهای آمریکا و اسرائیل بدل گشته است.
 
 
 
 سرویس سیاسی-
 
رزمایش مرکب دریایی سمپوزیوم نیروهای دریایی اقیانوس هند که به اختصار آیونز نامیده می‌شود از روز گذشته با حضور شناورهای روسیه و عمان و نمایندگان از عربستان سعودی، هندوستان، تایلند، پاکستان، قطر و بنگلادش آغاز شده است.
برگزاری این رزمایش در شرایطی صورت گرفته است که در هفته‌ها و روزهای اخیر رژیم صهیونیستی در سایه حمایت حامیان غربی و حضور پرتعداد نیروی دریایی آمریکا در منطقه غرب آسیا، در فراری رو به جلو و در لاف ناشی از استیصال، کشورمان را به پاسخ به عملیات وعده صادق 2 تهدید کرده است.
به گزارش ایرنا، در چنین شرایطی، خبر برگزاری رزمایش دریایی IONS۲۰۲۴ که با حضور 8 کشور مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به همراه نیروی دریایی ارتش و سپاه اجرائی می‌شود، ضمن ابطال این سناریو، بار دیگر اثبات کرد که ایران در شرایط حساس فعلی در منطقه تا چه اندازه از اعتبار جهانی و تاثیرگذاری بین‌المللی برخوردار است.
حضور شناورها و ناوگروه‌های روسیه و عمان در این رزمایش، از سوی دیگر نشانگر بی‌اعتباری تهدیدات توخالی اسرائیل و آمریکا برای بازیگران بین‌المللی و قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساس کنونی است.
 دریادار ایرانی: ایران متولی دو کمیته امنیت دریایی 
و اقدامات بشر دوستانه آیونز است
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه برگزاری رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ 
(IONS Maritime Exercise 2024) و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «به برکت انقلاب اسلامی و خون پاک شهدای عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی امنیت اقیانوس هند، رزمایش مرکب دریایی آیونز را در شمال اقیانوس هند برگزار می‌کند». 
وی با اشاره به حضور نمایندگان کشورهای مختلف در این رزمایش گفت: «تعدادی از کشورهای عضو آیونز به صورت حضوری با اعزام یگان‌های شناوری و ناظر و برخی دیگر به صورت بر خط در این رویداد مهم مرتبط با امنیت تجارت دریایی و اقتصاد جهانی حضور دارند». 
فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: «قطعا در این رزمایش تجارب قابل توجهی را به اعضا منتقل خواهیم کرد که این بخشی از برنامه‌های ابداعی جمهوری اسلامی ایران است». 
امیر دریادار ایرانی همچنین افزود: «نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امنیت شمال اقیانوس هند را برای کشتیرانی و ناوگان تجاری کشور برقرار کرده‌اند و با اقتدار شاهرگ اقتصادی کشور فعال است. همچنین به تمامی شناورهایی که در این محدوده تردد دارند، در صورت درخواست کمک و یاری خواهیم رساند». 
وی تأکید کرد: «حضور ما در دریاها به خودی خود امنیت‌آفرین است و به لطف خداوند متعال، خطوط کشتیرانی در امنیت کامل قرار دارد». 
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دو کمیته امنیت دریایی و اقدامات بشر دوستانه آیونز را بر عهده‌ دارد و به درستی در حال انجام آن هستیم.
 دریادار دوم تاج‌الدینی: رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ به میزبانی ایران آغاز شد
خبر دیگر اینکه، امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز۲۰۲۴«IMEX2024»، در نشست خبری این رزمایش که در منطقه یکم دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اعلام کرد که این رزمایش با محوریت نیروی دریایی راهبردی ارتش و مشارکت نیروی دریایی سپاه پاسداران، دریابانی فراجا و اداره بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین کشورهای روسیه، عمان، عربستان سعودی، هندوستان، تایلند، پاکستان، قطر و بنگلادش آغاز شده است.
امیر دریادار دوم تاج‌الدینی افزود: در این رزمایش مرکب دریایی، تعدادی از نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به عنوان عضو و ناظر شرکت دارند و تعدادی دیگر نیز با اعزام یگان‌های شناوری در برگزاری رزمایش مشارکت دارند.
سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز خاطرنشان کرد: این رزمایش شامل برگزاری جلسات تخصصی و کارگاه‌های انتقال تجارب به ابتکار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای انجام تمرینات تخصصی توسط یگان‌های شرکت‌کننده در حین عزیمت به دریا خبر داد و گفت: شناورها و یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش مرکب دریایی آیونز پس از رسیدن به محدوده تعیین شده، سناریوهای مختلفی از جمله کنترل حریق، عملیات جست‌وجو و نجات و مهار لکه نفتی را اجرا خواهند کرد.
امیر دریادار دوم تاج‌الدینی یادآور شد: نشست و گردهمایی نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند از سال ۲۰۰۸ به ابتکار نیروی دریایی هندوستان آغاز شده و هدف آن افزایش همکاری‌های دریایی برای مقابله با چالش‌های امنیتی غیر سنتی و سازمان یافته است.
وی تصریح کرد: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به همراه نیروی دریایی هندوستان ریاست دو کمیته امنیتی و کمیته اقدامات بشر دوستانه را برعهده ‌دارد.
به گزارش مهر، سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز تصریح کرد: شعار این رزمایش «با هم برای اقیانوس هند امن و ایمن» طراحی شده و نه کشور از جمله ایران از میان اعضای کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای ناظر در آن شرکت دارند. پیام این رزمایش صلح، دوستی، همدلی و مشارکت جمعی اعلام شده است.