kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
به بهانه پایان پخش سریال «طوبی»

دختـری که قهرمـان شد

 
 
 
مجموعه تلویزیونی «طوبی» سرانجام با فراز و فرودهای فراوانی که طی ۵۴ قسمت آن برای مخاطبان داشت در حالی به ایستگاه پایانی رسید که آنچه از ابتدا به عنوان ساخت این سریال اعلام شده بود، تحقق یافت. آن هم بازنمایی اشتراکات دو ملت مسلمان ایران و عراق بود که به‌گونه‌ای متفاوت روایت شد.
 در بخش پایانی مجموعه تلویزیونی «طوبی» شاهد فضائی معنوی و عرفانی از عشق طوبی و خانواده‌اش به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بودیم که در‌نمایی زیبا به سمت حرم مطهر سرور و سالار شهیدان به تصویر کشیده شد. اگرچه «طوبی» شخصیت اصلی این ماجرا به عنوان دختری مبارز و مقاوم در این مجموعه درخشیده و در قامت یک قهرمان ظاهر شد. اما این فقط اصل قصه ماجرای «طوبی» نبود چراکه عوامل تولید مجموعه تلویزیونی «طوبی» فراتر از این موضوع در اندیشه تبیین اعتقاداتی بودند که در قلب تک تک شیعیان و مسلمانان جهان جای دارد و آن هم ابراز ارادت به مردی بزرگ و آزاده از سلاله پاک پیامبر عظیم‌الشأن اسلام یعنی سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام. در واقع «طوبی» در پی احیای ارزش‌های اسلامی و باورهای دینی بود. در مسیر روایت داستان این مجموعه هم شاهد بودیم که ظلم به هیج وجه پایدار نیست و نابود خواهد شد. 
نمونه آن هم متلاشی شدن رژیم بعث عراق و سرنگونی صدام و کاراکترهایی که در نقش آدم‌های رژیم بعث و وفادار به صدام در مجموعه «طوبی» ظاهر شدند بود که در این مجموعه به تصویر درآمد. به‌گونه‌ای که در جریان پخش «طوبی» می‌بینیم که در نهایت به دستور قائد اعظم حزب منفور بعث‌ عراق یعنی صدام کافر برخی از آدم‌ها که به صدام وفادار نبودند به جوخه‌های اعدام سپرده و کشته شدند. همین‌طور از سوی دیگر هم شخصیت «طوبی» دختر جسور و بی‌باک این قصه پرماجرا هم که برای زندگی خود و خانواده‌اش در ایران و در عراق و در فرآیندهای مختلف این قصه واقعی  تحت ظلم و ستم ماموران امنیتی ساواک در ایران و حزب بعث در عراق، متحمل ماجراهای ریز و درشت می‌شود به تأسی از راه و مرام سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین‌(ع) تا آخرین نفس با ظالمان زمان می‌جنگد تا حق به پیروزی برسد و باطل به زباله‌دان تاریخ سپرده شود. در نهایت و در بخش‌های پایانی این روایت پر ماجرا، او به آنچه در دل دارد و آن هم عشق به سیدالشهداست می‌رسد که در بخش پایانی مجموعه تلویزیونی «طوبی» مخاطبان و بیننده‌های تلویزیون شاهد اتفاقاتی هستند که غیرقابل باور است اما حقیقت دارد. چرا که در سکانس‌های پایانی عشق به امام حسین(ع) و اعتقاد به باورهای دینی و احترام به ارزش‌های اسلامی سبب می‌شود که باردیگر «طوبی» همه اعضای خانواده‌اش را در کنار خود داشته باشد و تمامی آن غصه‌ها و قصه‌ها برای طوبی به پایان می‌رسد. جایی که طوبی درمی‌یابد که برای همه آنچه با همه توان خود تلاش کرده و جنگیده، دوباره به‌دست آورده است و آن در واقع ایمانی است که با عشق به سیدالشهدا رقم خورده است. 
 به هرحال مجموعه «طوبی» را اگر از دیدگاه معنوی بخواهیم تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که برای رسیدن به باورهای دینی و اعتقادات مذهبی بایستی سختی‌های زیادی را متحمل شد و در این راه گاهی انسان با مشقت‌هایی رو‌به‌رو می‌شود که نبایستی بشکند و لذا می‌بایست پایدار و مقاوم به مسیرش ادامه دهد. ‌همان کاری که «طوبی» قصه ما کرد و در آخر هم به همه چیز رسید و ثابت کرد که برای آزادی و گرفتن حق بایستی مانند سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام عمل کرد. بنابراین «طوبی» در این مجموعه، درس فداکاری، ایستادگی، مبارزه تا آخرین نفس و ایثار و جانفشانی و همچنین صبر و تحمل را برافراشت و نشان داد که برای رسیدن به حق و عدالت باید فداکاری کرد و همه مادیات و تعلقات زندگی و دنیایی را کنار گذاشت و تنها به خدا توکل کرد.
 بنابراین آنچه در مجموعه تلویزیونی «طوبی» اتفاق افتاد، قهرمان سازی از یک شخصیت به نام «طوبی» نبود بلکه از منظر دیگری به طوبی به عنوان یک بانوی سخت‌کوش، فداکار و با ارزش‌های اسلامی و معتقد به باورهای دینی بود که به نوبه خود از این منظر می‌توان «طوبی» را یک قهرمان قلمداد کرد. به نوعی در مجموعه «طوبی» تصویری از یک بانوی فداکار ایرانی که در مسیر زندگی پر فراز و نشیب خود علیه ظلم و ستم مبارزه کرد روایت شده است که در نوع خود کم نظیر است. در واقع «طوبی» را می‌شود در یک بیت زیبا تعریف کرد و آن هم معرفی یک بانوی مبارز مسلمان ایرانی که برای احیای دین الهی و ارزش‌های اسلامی و زیارت مرقد مطهر سرور و سالار شهیدان کربلا‌،‌ مال‌، جان و خانواده‌اش را فدا می‌کند و با پای پیاده طریق حسین(ع) تا کربلا را طی می‌کند تا به معشوقش برسد. پلان آخری که از او یک آزاده فارغ از همه زرق و برق‌های دنیوی می‌سازد که با دیدار گنبد مقدس مرقد مطهر سیدالشهدا اشک شوق از چشم‌هایش سرازیر می‌شود و عشقی بی‌پایان که هنوز آغاز است و در واقع چهره‌ای واقعی از یک طوبای قهرمان با ارزش‌های اسلامی و باورهای دینی که در قاب پایانی شبکه یک سیما ثبت می‌شود. 
رسول شمالی ورزنده