kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶

چرا مردم آمریکا را برده اسرائیل کرده‌اید؟! (یادداشت روز)

 
 
1- مؤسسه تحقیقاتی «شناخت خاورمیانه» (IMEU) اخیرا در گزارشی اعلام کرده است: «با گذشت بیش از یک سال از عملیات 7 اکتبر، آمریکا همچنان بیشترین کمک‌های مالی و تسلیحاتی را به اسرائیل داشته است. به‌طوری که در یک سال گذشته 50 هزار تن سلاح و بیش از 75هزار تن بمب به اسرائیل کمک کرده است. به عبارتی دیگر آمریکا 600 محموله سلاح در این یک سال به اسرائیل ارسال کرده است. یعنی میانگین 
هر 12 ساعت یک محموله سلاح!»
در ادامه این گزارش آمده است: «کنگره آمریکا ماه‌های گذشته بسته پیشنهادی بایدن مبنی بر کمک مالی 18 میلیارد دلاری به اسرائیل را تصویب کرد. در حالی که بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست با یک میلیارد دلار کاهش مواجه شد و به
9.2 میلیارد دلار رسید. علاوه‌بر کمک 18 میلیاردی، بایدن در ماه آگوست درخواست کمک 20 میلیارد دلاری دیگری به اسرائیل را به کنگره داد و هنوز منتظر تایید کنگره می‌باشد.»
2- بر اساس آماری که سایت «الخلیج آنلاین» چندی پیش منتشر کرد، آمریکا در نخستین روزهای جنگ علیه غزه، کمک نظامی به مبلغ ۱۴ میلیارد دلار برای پشتیبانی از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه اختصاص داده است. بر اساس این آمار، این مبلغ یک‌سوم بودجه مورد نیاز رژیم اسرائیل برای جنگ علیه نوار غزه بود که ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است. این ۱۴ میلیارد دلار بزرگ‌ترین کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی به صورت یک‌جا به‌شمار می‌رود.
این مبلغ یک‌دهم کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل از زمان تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی است. طبق گزارش آژانس توسعه جهانی آمریکا «ایالات متحده تاکنون ۳۱۰ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده است.» مجموع کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ میلادی حدود 310 میلیارد دلار است که از این مبلغ،
230 میلیارد دلار کمک‌های نظامی بوده و 80 میلیارد دلار دیگر نیز به سایر نیازهای ساکنان سرزمین‌های اشغالی اختصاص داشته است. میزان کمک‌های نظامی سالیانه آمریکا به رژیم صهیونیستی حدود ۴ میلیارد دلار است. این میزان هزینه، یک میلیارد دلار بیشتر از بودجه آمریکا برای مبارزه با بحران اقلیمی است. 
3- مؤسسه «واتسون»، متعلق به دانشگاه «براون» در آمریکا اخیرا در گزارشی اعلام کرده است: «هزینه‌های ایالات متحده برای عملیات نظامی اسرائیل و مربوط به آن در منطقه، بالغ بر
22،76 میلیارد دلار است. البته، این تخمین محافظه‌کارانه است، زیرا شامل بودجه تصویب شده کمک امنیتی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بودجه تکمیلی برای عملیات منطقه‌ای و هزینه‌های تخمینی عملیات بوده و هزینه‌های اقتصادی دیگری را شامل نمی‌شود.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «در چارچوب بیش از 22،76 میلیارد دلاری که دولت ایالات متحده برای یک سال جنگ هزینه کرده است، باید منتفعان خاص از فروش تسلیحات را نیز در نظر گرفت و به رابطه بین سازندگان تسلیحات آمریکایی مانند بوئینگ، RTX، لاکهید مارتین و جنرال داینامیکس و دولت اسرائیل پرداخته شود. دولت ایالات متحده این روابط تجاری را یکی از دلایل تداوم تامین سلاح و تجهیزات نظامیان خارجی از جمله ارتش اسرائیل تلقی می‌کند.»
4- مجله آمریکایی «تبلت» اخیرا در گزارشی نوشته است: «کمک ایالات متحده به اسرائیل، یارانه پرسود به سازندگان تسلیحات آمریکایی است. به عنوان نمونه، طی سال گذشته، «بوئینگ» یکی از تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی بوده که تجهیزات نظامی را به اسرائیل و همچنین به دیگر متحدانش در خاورمیانه (غرب آسیا) و اوکراین صادر کرده است.»
5- دولت آمریکا با وجود کسری شدید بودجه، سالانه هزینه‌ای میلیاردی به رژیم صهیونیستی اختصاص می‌دهد که این موضوع باعث اعتراض مالیات‌دهندگان آمریکایی شده است.کسری بودجه آمریکا 1،7 تریلیون دلار است و روزانه ۱۰ میلیون و چهارصد هزار دلار از جیب آمریکایی‌ها برداشته شده و به رژیم صهیونیستی کمک می‌شود. 
در حقیقت مالیات مردم آمریکا نقش مهمی در تامین این کمک‌ها داشته است. هر مالیات‌دهنده در آمریکا سالانه 26 دلار کمک نظامی به اسرائیل می‌کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مالیاتی که مردم آمریکا برای اسرائیل پرداخت می‌کنند، برابر با هزینه ساخت
۴۷ هزار مدرسه در ایالات متحده است. از سوی دیگر اگر این پول بین ۳۰ میلیون جمعیت زیر خط فقر آمریکا توزیع می‌شد، به هر نفر 10 هزار دلار می‌رسید.
6- سناتور «برنی سندرز» چندی پیش گفت: «هر روز، 
هر سال و هر دهه، مردم فلسطین با چالش‌های خشونت‌آمیز اشغال رو‌به‌رو هستند. خشونتی که میلیاردها دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی، بخشی از هزینه آن را تأمین می‌کند.»
7- «متیو دزموند» جامعه‌شناس آمریکایی، سال گذشته در کتاب خود با عنوان «فقر در ایالات متحده» می‌نویسد: «در ایالات متحده، از هر 9 نفر یک نفر و از هر 8 کودک یک نفر به طور رسمی فقیر محسوب می‌شوند... در آمریکا، مالیات کامل از کارگران و کارمندان با درآمد متوسط و پایین گرفته می‌شود. از این‌رو، بار هزینه‌های مالی در این کشور بر دوش کسانی است که درآمد متوسط و پایین دارند، در حالی که ثروتمندان از مزایای قوانین مالیاتی بهره می‌برند.»
8- چندی پیش شبکه CBS آمریکا یک نظرسنجی در داخل این کشور با موضوع کمک ایالات متحده به اسرائیل انجام داد. نکته قابل تأمل اینجاست که حدود دو سوم شرکت‌کنندگان، مخالف کمک آمریکا به رژیم صهیونیستی بودند. 
در طول سال‌های اخیر و پیش از عملیات طوفان‌الاقصی نظرسنجي‌هاي متعددي بين مردم آمريكا درباره رابطه كشورشان با رژيم صهيونيستي انجام شده است. نتيجه اكثر آنها هم 
يك‌ چيز بوده؛ اينكه مردم آمريكا دوست دارند كشورشان كمك مالي به رژیم صهیونیستی نداشته باشد. اما هيچ‌وقت به اين خواسته مردم اهميتي داده نشده است.
9- «جان مرشایمر» استاد مشهور روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو در کتاب «لابی اسرائیل» می‌نویسد: «اداره آمریکا با لابی آیپک که تحت تأثیر یک کشور[رژیم] دیگر است، هیچ نفع راهبردی برای مردم آمریکا نداشته و تنها موقعیت واشنگتن را تضعیف می‌کند.»
10- طبق جدیدترین نظرسنجی اکونومیست، ۱۴درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله آمریکایی از اسرائیل و کشتار کودکان در غزه حمایت کرده‌اند و در سوی مقابل، ۳۳درصد از جوانان آمریکایی از مردم فلسطین حمایت کرده‌اند؛ این نظرسنجی نشان می‌دهد که «نسل ضدصهیونیستی در آمریکا در راه است.»
به عقیده صاحب‌نظران و تحلیل‌گران، اگر حمایت‌های سیاسی، تسلیحاتی و نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی نبود، این رژیم قادر به ارتکاب این همه جنایت در غزه و لبنان نبود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در بیش از یک سال اخیر، بنا بر آمار رسمی، 42 هزار نفر را به شهادت رسانده است.
واقعیت این است که دولت آمریکا، با مصرف کردن مالیات مردم این کشور برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی، در حقیقت مردم آمریکا را برده اسرائیل کرده است. مسئله‌ای که با واکنش منفی شهروندان آمریکایی مواجه شده است و این واکنش منفی و اعتراض، روز به روز در حال گسترش است. 
مسعود اکبری