kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
عراقچی خطاب به گوترش: 

به هرگونه ماجراجویی اسرائیل پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده می‌دهیم

دبیرکل سازمان ملل متحد با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی رایزنی و گفت‌و‌گو کردند.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
در تماس تلفنی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آخرین تحولات منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این گفت‌وگو، وزیر خارجه کشورمان با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی ناشی از ادامه نسل‌کشی در غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست همه ظرفیت‌های این نهاد بین‌المللی را به منظور توقف جنایات و تجاوزات رژیم اسرائیل و ارسال کمک‌های بشردوستانه به لبنان و غزه به‌کار گیرد. عراقچی با تکرار موضع اصولی کشورمان مبنی بر ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه، تصریح نمود که جمهوری اسلامی ایران در عین تلاش همه‌جانبه برای حراست از صلح و امنیت منطقه، از آمادگی کامل برای پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده به هرگونه ماجراجویی از سوی رژیم صهیونیستی برخوردار است. وی تاکید کرد که مسئولیت عواقب گسترش ناامنی در منطقه بر عهده این رژیم و حامی اصلی آن یعنی ایالات متحده آمریکا خواهد بود. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه در پی ادامه حملات اسرائیل به غزه و لبنان، بر تلاش برای دستیابی به راه‌حل سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ و لزوم امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و آوارگان ناشی از جنگ غزه و لبنان تاکید کرد.
گوترش با تاکید بر اهمیت حفاظت از حاکمیت لبنان، ادامه استقرار نیروهای صلحبان این نهاد در جنوب لبنان با وجود تهدیدهای متوجه این نیروها را در همین راستا ارزیابی کرد. به گزارش مشرق، دو طرف همچنین پیرامون اوضاع یمن و وضعیت انسانی در این کشور به تبادل نظر پرداختند.
هشدار عراقچی نسبت به 
ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها
سید عباس عراقچی، شامگاه سه‌شنبه ۲۴ مهر، در تماس تلفنی با ژان نوئل بارو وزیر امور خارجه فرانسه آخرین تحولات منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
به گزارش ایرنا، عراقچی در این گفت‌وگو بر ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی به لبنان تاکید کرده و نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در منطقه هشدار داد. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به وضعیت وخیم آوارگان خواستار رفع موانع ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های انسانی بین‌المللی به آوارگان گردید. به گزارش ایرنا، عراقچی در روزهای اخیر در گفت‌وگوهای تلفنی با مقامات اروپایی و دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی هشدار داده و از آمادگی کامل ایران برای پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده به رژیم اشغالگر قدس خبر داد.
عراقچی: کشورهای منطقه 
رژیم صهیونیستی را 
وادار به توقف جنگ‌افروزی کنند
عراقچی چهارشنبه ۲۵مهرماه با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار و در خصوص مهم‌ترین مسائل و تحولات منطقه‌ای تبادل‌نظر کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران راجع به وضعیت امنیتی منطقه و تلاش‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، بر ضرورت همکاری و همبستگی بیشتر کشورهای منطقه و جهان اسلام جهت وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی و جنگ‌افروزی تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با ابراز نگرانی و اندوه شدید از وضعیت بسیار ناگوار مردم آواره غزه و لبنان که اکنون از امکانات اولیه برای ادامه زندگی نیز محروم شده‌اند، خواستار بسیج همه ظرفیت‌های کشورهای اسلامی جهت جمع‌آوری و ارسال کمک‌های انساندوستانه شد. پادشاه اردن نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جاری در منطقه و خطرات و عواقب جدی ناشی از گسترش دامنه منازعه و ناامنی بر همه کشورها، بر عزم اردن برای هرگونه مساعدت و مشارکت در ابتکارات و روندهای معطوف به حفظ ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد. طرفین همچنین بر اراده دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه و استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌ها در خصوص تحولات منطقه در راستای کمک به حفظ امنیت و ثبات در منطقه تاکید کردند.
تأکید وزرای خارجه ایران و اردن 
بر توقف جنایات صهیونیست‌ها
 برای حراست از صلح در منطقه
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین، با ایمن الصفدی معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه پادشاهی اردن دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، موضوعات مورد علاقه طرفین در روابط دوجانبه و تحولات جاری منطقه مورد تبادل نظر و مشورت قرار گرفت. عراقچی ضمن مروری بر وضعیت بحرانی منطقه در نتیجه تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم گسترده آن به لبنان، بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اشغالگر و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات و امنیت منطقه در راستای منافع ملت‌های منطقه تاکید کرد. ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز با ابراز نگرانی شدید از وخامت شرایط امنیتی منطقه، موضع کشورش مبنی بر ضرورت پایان دادن به کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و لبنان و نیز توقف تجاوزات علیه لبنان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه را مورد تاکید قرار داد. 
طرفین همچنین بر اهمیت بسیج کشورهای منطقه و جامعه جهانی جهت کمک به آوارگان در غزه و لبنان و سوریه تاکید کردند. اسماعیل بقایی ‌هامانه نیز در پیامی که در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت با اشاره به خبر دیدار عراقچی و ایمن الصفدی معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن نوشت: در این دیدار ضمن مرور روابط دوجانبه، آخرین وضعیت منطقه با توجه به تشدید جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان مورد بحث قرار گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ضرورت توقف جنایات و تجاوزات اسرائیل برای حراست از صلح منطقه مورد تأکید طرفین بود.
به گزارش ایرنا؛ این هفتمین مقصد از سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه در راستای تداوم تلاش‌های دیپلماتیک ایران به منظور توقف جنگ غزه و لبنان است.