kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶

پاسخ کوبنده به گزافه‌گویی نماینده نروژ منوچهر متکی: نماینده مردم باشید، نه جنایتکاران کودک‌کش

رئیس شورای اجرائی بین‌المجالس پارلمان ایران در پاسخ به گزافه‌گویی‌های نماینده نروژ در  یکصد و چهل و نهمین نشست مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی گفت: شما نماینده مردم نروژ هستید که این روزها در خیابان‌های اسلو علیه جنایات رژیم اسرائیل و حمایت از آزادی فلسطین تظاهرات برگزار می‌کنند. لطفاً نماینده مردم باشید و نه جنایتکاران کودک‌کش.
 
منوچهر متکی، رئیس شورای اجرائی بین‌المجالس پارلمان ایران در یکصد و چهل و نهمین نشست مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی که روز گذشته در ژنو برگزار شد، در پاسخ به گزافه‌گویی‌های نماینده نروژ در این اجلاس، گفت: در سخن‌های نماینده نروژ، دروغ‌هایی علیه کشور بنده گفته شد که باید پاسخی به آنها داده شود.
وی خطاب به نماینده نروژ بیان کرد: شما عملیات قهرمانانه هفتم اکتبر را تروریستی نامیدید در حالی که این کمترین و مشروع‌ترین پاسخ از سوی مظلومان حماس به جنایات 75 ساله اسرائیل بود.
متکی با بیان اینکه توجه شما را به قطعنامه‌های سال 1982 و 1990 مجمع عمومی سازمان ملل جلب می‌نمایم، ادامه داد: نروژی‌ها بهتر از دیگران می‌دانند که اگر جنایات اسرائیل با دیپلماسی و مذاکره قابل حل بود، توافق 30 سال قبل اسلو نتیجه می‌داد.
وی با بیان اینکه اسرائیل بی‌اعتنا از کنار تمامی این توافقات حداقلی گذشت، گفت: شما در اروپا آغازگر اسلام‌هراسی بودید و اگر امروز مخالفت با صهیونیست‌ها را در اروپا مشاهده می‌کنید، چرا باید هزینه آن را مردم فلسطین در قاره آسیا بپردازند.
متکی با ذکر این نکته که هزینه جنایات هیتلر در اروپا را باید کشورش بپردازد و نه قاره دیگر، در بیان نکته سوم در این موضوع، ادامه داد: از نماینده جوان نروژ می‌پرسم آیا بنای یادبودی برای 10 هزار کودک شهید فلسطینی و حدود 50 هزار زن و مرد و انسان بی‌گناهی که در فلسطین و لبنان در بمباران خلبانان اسرائیلی جانشان را از دست دادند، برپا کرده‌اید؟ وی خطاب به نماینده نروژ در این اجلاس ادامه داد: آقای بورتن موئه 48 ساله! شما نماینده مردم نروژ هستید که این روزها در خیابان‌های اسلو علیه جنایات رژیم اسرائیل و حمایت از آزادی فلسطین تظاهرات برگزار می‌کنند. لطفاً نماینده مردم باشید و نه جنایتکاران کودک‌کش.
متکی در بیان نکته چهارم در این بخش اظهار کرد: از نماینده نروژ می‌پرسم آیا جنایت رژیم صهیونیستی در ترور رهبر فلسطینیان، اسماعیل هنیه در تهران، بمباران ساختمان کنسولی ایران در دمشق و کشتار هزاران نفر در انفجار پیجرها در لبنان و ترور رهبر حزب‌الله، سید حسن نصرالله را محکوم کرده‌اید؟ که از پاسخ تلافی‌جویانه ایران ابراز ناراحتی می‌کنید.
وی در پایان بیان کرد: به نروژ و نماینده جوانش توصیه می‌کنم در سخن گفتن با ملت متمدن و بزرگ ایران مودب باشید و در سمت درست تاریخ بایستید.
 حجت‌الاسلام نبویان: تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی خطر جدی برای امنیت منطقه است
خبر دیگر اینکه، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نماینده پارلمان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی نیز در حاشیه این اجلاس در ژنو، گفت: تسلیحات هسته‌ای رژیم تروریستی اسرائیل خطر جدی برای امنیت در منطقه است اما به راستی چه کشورهایی برخلاف معاهده NPT به این رژیم غاصب سلاح هسته‌ای دادند؟ ادامه حضور سلاح‌های هسته‌ای و تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای غیرپادمانی رژیم غاصب صهیونیستی، بمب ساعتی برای امنیت کشورهای عضو معاهده در منطقه بوده و اتخاذ تدابیری فوری برای مقابله با این تهدید جدی ضروری است، این در حالی است که آمریکا و برخی از کشورهای غربی با اعمال استانداردهای دوگانه در اجرای مفاد منع اشاعه در دستیابی به سلاح هسته‌ای به این رژیم غاصب، کمک کرده‌اند.
وی افزود: حملات و تجاوزات غیرقانونی رژیم غاصب اسرائیل علیه همسایگان خود، کشتار غیرنظامیان ازجمله زنان و کودکان در فلسطین و نیز بی‌اعتنایی نسبت به درخواست‌های جامعه جهانی برای توقف خونریزی مردم بی‌گناه، گواه روشنی بر تهدیدات ناشی از چنین رژیم متجاوزی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. 
نماینده پارلمان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی خاطرنشان کرد: در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی ازجمله سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم همراه با حمایت برخی از کشورهای عضو ازجمله آمریکا، این رژیم را برای ایجاد تهدیدات هسته‌ای علیه کشورهای منطقه جسور کرده است. 
حجت‌الاسلام نبویان متذکر شد: اخیراً مقامات عالی‌رتبه رژیم، ایران و منطقه غزه را به حملات هسته‌ای تهدید کرده‌اند. این به وضوح تهدید جدی ناشی از چنین رژیمی و اهمیت مهار چنین تهدیدی را به شیوه‌ای بسیار سریع نشان می‌دهد. ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در غرب آسیا نه‌تنها یک هدف مهم بلکه یک ضرورت راهبردی است. تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای رژیم غاصب اسرائیل مورد توجه قرار نگیرد، خطر اشاعه بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا و فراتر از آن ادامه خواهد داشت. 
وی همچنین افزود: از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران قویاً به استفاده صلح‌آمیز از انرژی و فناوری هسته‌ای، همان‌طور - که در ماده 4 NPT اشاره شده است - باور دارد، همچنین جمهوری اسلامی ایران معتقد است که پارلمان‌ها می‌توانند نقش بسزایی در خلع سلاح هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی ایفا کنند. از نظر ایران، این نقش می‌تواند شامل مواردی از قبیل تصویب قوانین، نظارت بر سیاست‌ها، تقویت دیپلماسی و آگاهی بخشی باشد. 
  ثابتی: منابع سازمان ملل
 برای پایان دادن به خشونت‌ اسرائیل اختصاص یابد
علاوه‌بر اخبار بالا، امیر حسین ثابتی، نماینده پارلمان ایران در نشست کمیته دائمی امور سازمان ملل با موضوع سیستم تأمین مالی سازمان ملل که در محل برگزاری یکصد و چهل و نهمین مجمع بین‌المللی اتحادیه بین‌المجالس جهانی(IPU) در ژنو برگزار شد، گفت: تأمین مالی سیستم سازمان ملل متحد، چالشی پیچیده و 
چند وجهی است که برای پرداختن به آن یک دیدگاه انتقادی لازم است. کمک‌های کشورهای عضو بر اساس فرمولی است که با وضعیت اقتصادی آنها مرتبط بوده که منجر به پرسش‌های مربوط به انصاف و برابری می‌شود. مکانیزم‌های فعلی بار نامتناسبی را بر دوش کشورهای در حال پیشرفت می‌گذارد، لذا بر نیاز به ارزیابی مجدد ساختار تأمین مالی موجود تاکید می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همکاران گرامی! با مشارکت فعال در فرآیند بودجه و نظارت بر تخصیص منابع به تعهدات بین‌المللی، پارلمان‌ها می‌توانند نقش مهمی در حمایت از اولویت‌بندی برنامه‌های پیشرفت ملی کشورهایشان ایفا کنند.
وی افزود: آقای رئیس؛ اجازه دهید موضوع مهمی را که کشور من و بسیاری دیگر با آن مواجه است به اطلاع شرکت‌کنندگان برسانم؛ UCM‌‌ها از دو جهت برای کشورهای تحت تحریم مضر هستند؛ اول اینکه قدرت اقتصادی کشورهای هدف را تضعیف می‌کنند و چالش‌هایی را در تأمین بودجه لازم ایجاد می‌کنند، ثانیاً مانع استفاده سیستم بانکی برای پرداخت بدهی‌های خود می‌شوند که در صورت عدم پرداخت بموقع یا تجاوز از حد مجاز، منجر به سلب حق رأی برای آن کشورها می‌شود، وضعیتی که گاهی شاهد آن هستیم.
ثابتی اضافه کرد: این اقدامات قهری یکجانبه بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی بوده و باید توسط جامعه بین‌المللی محکوم و متوقف شود و سازمان ملل متحد نقشی پیش‌رو در تضمین حفاظت از حاکمیت و حقوق همه ملت‌ها بر عهده بگیرد.
به گزارش مهر، نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خانم‌ها و آقایان؛ همان‌طور که ما در مورد فوریت اولویت دادن به تأمین مالی برای سیستم سازمان ملل فکر می‌کنیم، باید با جنایات و درگیری‌های جاری در مناطقی مانند غرب آسیا به‌ویژه اقدامات وحشیانه رژیم اسرائیل علیه مردم بی‌گناه غزه و لبنان نیز مقابله کنیم. اقدامات تروریستی اخیر انجام شده توسط این رژیم آپارتایدی و فاشیستی منجر به تلفات جانی و رنج قابل توجهی در میان مردم غیرنظامی، نقض قوانین بین‌المللی و اصول حقوق بشر شده است. ضروری است بودجه و منابع سازمان ملل برای پایان دادن به این اعمال خشونت‌آمیز و پاسخگویی مسئولان چنین جنایاتی اختصاص داده شود.