kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶
نقشه استعمار برای زنان - بخش بیستم

نگاه اهانت‌آمیز غرب به زن

 
 
 
 سیدمحمدحسین راجی
 در ادامه یادداشت پیشین، می‌خواهیم به پیامدهای آزادی زنان به سبک غربی با محوریت نگاه اهانت‌آمیز به زن بپردازیم.
بزرگ‌ترین صنعت تجاری غیرقانونی دنیا تجارت انسان است و زنان و حتی دختران بزرگ‌ترین قربانیان این تجارت حیوانی هستند. فرهنگ غربی با آموزه‌های منحط خود وجود متعالی انسانی را در حد وجود حیوانی تقلیل داده و بزرگ‌ترین ظلم‌ها را به انسان‌ها و مخصوصا زنان روا داشته است. گوشه‌ای از این نتایج این نوع نگاه اهانت‌آمیز به زن را در موارد پیش‌رو بررسی می‌کنیم.
زن به عنوان کالا (زن در رسانه‌ها و زن در تبلیغات)
سازمان جهانی یونیسف در گزارشی با عنوان «زنان کالا نیستند» به مسئله بهره‌برداری جنسیتی از زنان و دختران اشاره کرده است:
هر 10 دقیقه در جایی از دنیا، یک دختر نوجوان بر اثر خشونت می‌میرد. تقریباً از هر پنج دختر یکی از آنها حداقل یک بار در زندگی خود مورد آزار جنسی قرار گرفته است.... گزارشی از طرف انجمن روانشناسی آمریکا در مورد جنسی شدن دختران در رسانه‌ها نشان داد که دختران بیشتر از پسران به شیوه جنسی - حالت‌های بدنی یا حالت‌های چهره که حاکی از آمادگی جنسی است- به تصویر کشیده می‌شوند. در مطالعه رسانه‌های مکتوب، محققان دانشگاه وسلیان دریافتند که هنگامی که زنان در تبلیغات مجلات مردانه ظاهر می‌شدند، در 76 درصد مواقع بروز جنسیتی آنان مورد توجه قرار می‌گرفت.... 
وبگاه مطالعاتی GRIN در خلاصه‌ای از بخش‌های کتاب «فرهنگ جنسیت‌زده در آمریکا» که در سال 2018 به چاپ رسیده است، نکات قابل ملاحظه‌ای درباره تاثیر نگاه جنسیتی و کالامحور بر زندگی زنان آمریکایی بیان کرده است. در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:
«اگر موهای شما زیبا نیستند، بقیه موارد به سختی اهمیت پیدا می‌کنند.» در جامعه امروز ثابت شده است که مردان از زنان امتیاز بیشتری دارند. نقش جامعه در عینی‌سازی جنسی زنان، به‌ویژه در رسانه‌ها و تبلیغات‌، دائماً در حال افزایش است... ثابت شده است که عینی‌سازی جنسی زنان تأثیرات بسیار منفی نه‌تنها در زنان بزرگسال بلکه در دختران جوان نیز دارد. بزرگ‌ترین عامل در شیء‌گرایی جنسی زنان، تبلیغات، رسانه‌ها و مردان هستند....
نویسنده مقاله در روزنامه گاردین که در سال 2007 به چاپ رسیده، این نکته را تصریح کرده است که هیچ‌گونه جای تعجب نیست اگر مردان به زنان به عنوان یک کالای جنسی می‌نگرند؛ زیرا رسانه‌ها و حتی خود زنان به فراگیرتر شدن این نگاه کمک کرده‌اند. برای مثال یکی از وبسایت‌های معروف، دارای صفحات ارزیابی اندام‌های زنان است این تصاویر توسط خود دختران و زنان و به صورت کاملا داوطلبانه به اشتراک گذاشته شده است.
بر اساس مطالعات جدید که در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، هند و برخی دیگر از کشورها بر روی بهترین فیلم‌های اخیر انجام گرفته است، زنان در نقش‌های اول بیشتر به عنوان یک کالا نقش‌آفرینی کرده‌اند و کماکان یک ابزار جنسی هستند.
وبسایت تجاری weebly درباره انیمیشن‌ها و کارتون‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان می‌نویسد:
در فیلم‌های دیزنی مضمون رایج این است که درباره زنان بیش از عقلشان به ظاهرشان بها داده می‌شود. حتی بیشتر، زنان باهوش اغلب مورد تمسخر قرار می‌گیرند.
طبق تحلیل‌های صورت گرفته بر اساس 500 فیلم برتر سینما، 30 درصد از زنان در هنگام بازی در فیلم‌ها، یک نمایش همراه با لباس‌های آشکار جنسی داشته‌اند. حدود 26 درصد از زنان نیز به صورت نیمه‌برهنه در نقش‌های خود بازی کرده‌اند.
قاچاق زنان
انجمن روان‌شناسان آمریکا در گزارش خود در سال 2017 به مسئله قاچاق زنان در آمریکا پرداخته است و به این نکته اشاره کرده است که اکثریت افرادی که به دلیل کار و تجارت جنسی قاچاق می‌شوند زنان و دختران هستند. زنان و دختران قاچاق شده با میزان بالایی از خشونت جسمی و جنسی، از جمله قتل و شکنجه، سوءاستفاده، شرایط وحشتناک کار و زندگی و محرومیت شدید هنگام حمل‌ونقل مواجه هستند. مشکلات جدی روانی ناشی از قاچاق، از جمله اضطراب، افسردگی، رفتار خودزنی، عقاید خودکشی و خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل از جمله تبعات قاچاق زنان در غرب است.
طبق گزارش جدید دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد‌، اکثریت قریب به اتفاق تمام قربانیان قاچاق انسان - حدود 71 درصد - زنان و دختران و یکسوم آنها کودکان هستند.
مرکز حقوق تولید مثل جهانی در گزارشی که درباره موضوع قاچاق زنان منتشر کرد، با اشاره به در دست نداشتن آمار کافی در ارتباط با این جرم، به برخی از یافته‌های تحقیقاتی جدید اشاره کرد:
- سالانه حدود 4 میلیون زن و دختر در سراسر جهان خریداری یا فروخته می‌شود؛ یا به روسپیگری اجباری، بردگی و یا ازدواج اجباری وادار می‌شوند.
- سالانه حدود 45 تا 50 هزار زن به ایالات متحده آمریکا قاچاق می‌شوند.
- فقط در اروپای غربی، سالانه حدود 500000 زن و دختر از کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای اقتصاد داخلی به عنوان برده تجارت می‌شوند.
- دختران 13 ساله (عمدتاً از آسیا و اروپای شرقی) به عنوان «عروس سفارش پستی» قاچاق می‌شوند. در بیشتر موارد، این دختران و زنان ناتوان، منزوی و در معرض خطر خشونت هستند.
خیریه جهانی کودکان در آمار شوک‌آوری درباره قاچاق کودکان در سطح جهان به این نکته اشاره کرده است که 66 درصد از قربانیان قاچاق کودکان دختران هستند. همچنین 99 درصد قربانیان قاچاق شده برای سوء‌استفاده‌های جنسی زنان و دختران می‌باشند.
 کمپین «دنیای بدون استثمار» یک مجموعه از سازمان‌ها و افراد است که به دنبال پایان دادن به قاچاق انسان و بهره‌کشی جنسی هستند. این مجموعه در گزارش سال 2020 خود به گوشه‌ای از آمار عجیب بهره‌کشی و تجارت جنسی در ایالات متحده آمریکا پرداخته است. بخشی از این آمار بدین شرح است:
- 1220 مورد قاچاق انسان در سال 2015 به آژانس‌های اجرای قانون ایالت‌ها گزارش شده است. از این موارد‌، 81درصد مربوط به قاچاق جنسی و 19درصد مربوط به قاچاق نیروی کار بوده است.
- در سال 2014، حدود 570 کودک به جرم تن فروشی دستگیر شدند که 75 نفر از آنها زیر 15 سال بودند. میانگین سنّی ورود دختران در تجارت جنسی که در یک مطالعه 2015 برآورد شده است، برابر با 14 سال است. برای بسیاری از کودکان در مطالعات دیگر، سن اولین بهره‌کشی 11 سال یا کمتر از آن بود.
- 92 درصد از زنان قاچاق شده، مورد خشونت جسمی مانند تیر خوردن، خفه شدن، سوزاندن، ضرب و شتم، چاقو خوردن و... قرار گرفته‌اند و 42درصد  از آنها حداقل یک بار اقدام به خودکشی کرده‌‌اند.