kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶
در حیاط دولت مطرح شد

سخنگوی دولت: در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی از ۱۲ به ۲۴ میلیون افزایش یافته است

سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد: در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی از ۱۲ به ۲۴ میلیون افزایش یافته است.
 
 
 
 
اعضای کابینه چهاردهم پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌های آنها پاسخ دادند.
در این گزارش، مشروح گفت‌وگوهای سید کامل تقوی‌نژاد دبیر هیئت دولت، امیر سرتیپ نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان، محسن پاک‌نژاد وزیر نفت، شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ علیرضا زاکانی شهردار تهران، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، ستار‌ هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ حسین سیمایی صراف وزیر علوم و شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور آمده است.
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت بیان کرد: دولت در جلسه چهارشنبه بودجه را به صورت کامل خواهد بست و آماده تحویل به مجلس می‌شود. در بودجه بر عدالت‌محوری تاکید می‌شود که در بهداشت، درمان و آموزش عدالت مدنظر باشد تا اقشار دهک‌های پایین، آسیبی نبینند.
وی اعلام کرد در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی از ۱۲ به ۲۴ میلیون افزایش یافته است.
سخنگوی دولت درباره اعتراض بازنشستگان برای پرداخت نشدن معوقات آنها، گفت: یک راه این است که بگوییم که همین الان حق بازنشستگان را می‌دهیم. یک وقت می‌گوییم ظرف بودجه محدود است. باید واقعیات را به جامعه گفت و اولویت‌بندی انجام دهیم. در برنامه و بودجه همین اولویت‌بندی در حال انجام است، ولی نباید بار اضافه برای دولت ایجاد شود. هیچ نقص و خللی متوجه مردم نیست و دستبوس ‌پرستاران، گندمکاران، معلمان و بازنشستگان هستیم، ولی ظرف بودجه دولت محدود است. ما اعتراض مردم را می‌بینیم‌، اما باید در پرداخت‌ها اولویت‌بندی کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره گران شدن نان در برخی نانوایی‌ها، خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه افزایشی در نرخ آرد و گندم وجود نداشته و فقط افزایش نرخ دستمزد انجام شده است. تعزیرات برای مدیریت بازار وارد عمل خواهد شد و اگر نیاز باشد توان استفاده از قوه قهریه خود را دارد. تاکید می‌کنم که آنچه موجب افزایش قیمت نان شد، افزایش دستمزد بود، نه افزایش قیمت گندم و آرد. بر سر معیشت مردم با کسی شوخی نخواهم داشت.
مهاجرانی درباره تحریم ایرلاین‌های ایرانی، اظهار کرد: ایران یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن را شاهد بوده و ما ۸ سال برای دفاع از خاک خود جنگیدیم و قربانی سلاح شیمیایی هستیم و سردشت مورد بمباران سلاح‌های شیمیایی قرار گرفت ولی با این شرایط همچنان می‌گوییم ما داعیه‌دار صلح و پیشگام صلح هستیم.
وی ادامه داد: اما آنها باید در برخی موارد پیشقدم شوند. وقتی هواپیمایی تحریم می‌شود، چه می‌توان کرد؟ همه تلاش دولت و حاکمیت برای ایجاد صلح در منطقه است. سفرهای اخیر عراقچی نشان می‌دهد تلاش وی برای ایجاد صلح است. امیدوارم آنها کاری نکنند که توان نظامی ایران را ببینند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: دنیا بداند این دم شیر است، آن را به بازی مگیر. ایران را در مظان امتحان قرار ندهند، چون نتیجه بدی خواهند گرفت. ایران برای دفاع از خود با هیچ کسی شوخی ندارد.
وی افزود: وقتی هواپیمایی تحریم می‌شود، اگر پرواز انجام شود اجازه فرود نمی‌دهند یا اگر فرود بیاید، هواپیما توقیف خواهد شد. مردم در جریان باشند توقف پروازها به‌خاطر تحریم‌های طرف مقابل است. درست‌ترین تصمیم دولت این بود که پروازها را کنسل کند.
  وزیر نفت: حادثه پالایشگاه شوشتر
 احتمالا ناشی از قصور عامل انسانی است
محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت هم در جمع خبرنگاران، گفت: در جلسه هیئت وزیران مباحث عمومی مربوط به بودجه و روابط مالی شرکت ملی نفت با دولت مطرح شد. نقش حمایتی رئیس‌جمهور و سایر اعضا در ارتباط با موضوع نفت همچنان باقی ماند. وی با اشاره به حادثه شوشتر، اظهار داشت: پالایشگاهی غیردولتی در شهرک صنعتی شوشتر با مجوز بهره‌برداری از وزارت صمت، دچار حادثه شد. اتفاق افتاده در این پالایشگاه شاید ناشی از قصور راننده‌ تانکر بود. راننده هنگام بارگیری باید اصولی را رعایت می‌کرد که نکرد، البته حادثه به سرعت مهار شد. آخرین آمار تعداد تلفات و خسارت را ندارم.
وزیر نفت گفت: متاسفانه در حوادث این‌چنینی معمولا نیروی انسانی نقش دارد.
پاک‌نژاد با اشاره به تمهیدات وزارت نفت برای گازرسانی به مناطق شمال شرق کشور، خاطرنشان کرد: با راهکارهایی شامل افزایش تولید در مناطق مستعد و تسهیل فرآیند انتقال گاز از مناطق تولید‌کننده به مناطقی مثل شمال شرق کشور تلاش داریم زمستان را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم.
 واکنش وزیر دفاع به تحویل سامانه تاد به اسرائیل
امیر سرتیپ نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: سامانه تاد، یک سامانه ضدبالستیک است و جدید هم نیست و قبلاً نیز بوده است.
وی افزود: ما این قبیل اقدامات دشمن را در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی وجود ندارد.
وزیر دفاع تصریح کرد: هیچ‌کدام از تهدیدات رژیم صهیونیستی جدید نیست.
 وزیر آموزش و پرورش:
 ارز مورد نیاز کاغذهای وارداتی تامین می‌شود
همچنین، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آقای عارف معاون اول رئیس‌جمهوری جلسه ویژه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز کاغذهای وارداتی برگزار کردند، دستورات لازم را دادند و الان در حال پیگیری هستیم.
وی یادآور شد: چاپ کتاب‌های درسی سال آینده را هم از ۱۵ شهریور آغاز کردیم و بخشی هم چاپ شده‌اند.
علت آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد 
از نظر شهردار تهران
خبر دیگر اینکه، علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره علت آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد، گفت: شخصی به صورت ناایمن جوشکاری می‌کرده که جوشکاری به انبار چسب سرایت کرده و آتش‌سوزی رخ داده است. آتش‌سوزی فوق‌العاده شدید بود. ما عمده ایستگاه‌های آتش‌نشانی را بسیج کردیم. جانفشانی آتش‌نشانان و لطف خدا موجب شد که آتش سرایت نکند. ۲۰۰ مغازه سوخت و سه نفر که فوت شدند، خودشان خود را محبوس کردند. ۷ نفر هم مجروح شدند. وی خاطرنشان کرد: آنجا نیاز به بازبینی اساسی دارد تا ساماندهی پیدا کند. شهرداری در بسیاری موارد تنهاست. در گذشته ما به آنجا برای ساماندهی مراجعه کرده بودیم ولی نیاز است همه دستگاه‌ها قبول مسئولیت کرده تا ساماندهی شود.
شهردار تهران افزود: ۱۶ هزار ساختمان بالای ۶ طبقه در تهران داریم که طبق هدف‌گذاری که کردیم، در حال بررسی همه این ساختمان‌ها برای اولین بار هستیم. قبلا فقط آتش‌نشانی بررسی می‌کرد، اما الان هشت دستگاه در حال بررسی هستند که سه دستگاه داخل شهرداری است. بیش از ۵ هزار واحد بررسی شده‌اند و مشخص شده کدام واحدها پرخطر هستند و کدام واحدها نیاز به بازسازی دارند.
زاکانی ادامه داد: پاساژ علاالدین هم مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه این شده که نیاز به استحکام و نوسازی دارد. شادآباد هم اخطار گرفته بود. در حال بررسی بیمارستان‌ها هم هستیم.
 وزیر فرهنگ: در خصوص هنرمندان ممنوع‌الکار تجدیدنظر کلی خواهد شد
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در جمع خبرنگاران بیان کرد: بخشی که به عنوان هنرمندان ممنوع‌الکار تلقی می‌شوند، موارد مختلفی دارد. تمام این موارد در این دوره جدید مورد بررسی  قرار خواهد گرفت و یک تجدید‌نظر کلی صورت خواهد گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارشاد برنامه‌ای برای قانونمند کردن سبک موسیقی رپ دارد، بیان کرد: در این حوزه‌ها باید اجازه داد تا معاونت هنری مستقر شوند. مجموعه جدید که استقرار پیدا خواهد کرد موضوعاتی که مقداری مورد تفاوت نظر هستند، تعیین تکلیف خواهد شد. انتصاب معاونت‌ها در حال طی کردن مسیر خود است. تا آخر مهر‌ماه تعیین تکلیف خواهد شد. مسیر انتصابات در وهله اول به استعلام‌ها باز می‌گردد که در این دوره سه‌گانه شده و مقداری طول کشیده است. از سوی دیگر خود کمیته انتصابات نیز فعال است.
 دبیر هیئت دولت: لایحه بودجه ۱۴۰۴ نهائی شد
همچنین، سید کامل تقوی‌نژاد، دبیر هیئت دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بررسی بودجه سال ۱۴۰۴ از صبح روز یکشنبه آغاز شده و هر روز بیش از ۷ ساعت بررسی آن در دستور کار دولت است.
وی تاکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه چهارشنبه دولت نهائی شد و در وقت مقرر قانونی به مجلس ارائه می‌شود.
 وزیر ارتباطات: کیفیت فعلی سرعت اینترنت
 به وضعیت منطقه بازمی‌گردد
ستار ‌هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اظهار کرد: هفته آینده جلسه‌ای با حضور خبرنگاران برگزار و درباره تمامی موضوعات مرتبط با وزارت ارتباطات از خدمات پست تا شبکه‌ اینترنت با آنان گفت‌وگو خواهیم کرد.
وی درباره وضعیت سرعت اینترنت کشور، گفت: این وضعیت مقداری به شرایط منطقه و وضعیت سایبری بازمی‌گردد و طبیعتاً گزارش دقیق و کارشناسی آن را هفته آینده با آمار و ارقام به خبرنگاران اعلام می‌کنیم.
وی درباره وضعیت بررسی لایحه حفظ حریم خصوصی کاربران در مجلس، اظهار کرد: این لایحه از صحن به کمیسیون‌ بازگشته و در کمیسیون در حال بررسی و نهائی شدن است. امیدوارم در آینده نزدیک جمع‌بندی شود.
 توضیح وزیر بهداشت درباره تقاضای مردم
 برای واکسن آنفلوآنزا
محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: واکسن هست، اما اینکه میزان تقاضای مردم چقدر باشد، تعیین می‌کند که زیاد شود یا کم.
وی با اشاره به وضعیت انسولین در داروخانه‌های کشور، اظهار داشت: انسولین چند مدل دارد. یک مدل که یک کشور خاص تولید و صادر می‌کند در همه جای دنیا از جمله ایران، کم است، اما بقیه انسولین‌ها هست.
ظفرقندی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قانون جمعیت و جوانی و تسهیلات پیش‌بینی شده در این قانون هم گفت: بودجه آنها باید تصویب شود که در جلسه بودجه درباره انواع و اقسام مدل‌ها مثل خوابگاه متاهلان و اقداماتی که برای جلوگیری از سقط جنین باید انجام شود و موارد دیگر، صحبت شد و باید کارهایش انجام شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمک‌های وزارت بهداشت ایران به مردم لبنان، بیان کرد: در حوزه درمان هر آنچه بتوانیم کمک می‌کنیم.
 وزیر ورزش و جوانان: تلاش می‌کنیم صد‌درصد
 ساخت ورزشگاه جدید توسط پیمانکاران ایرانی باشد
همچنین، احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت ساخت ورزشگاه فوتبال در تهران، بیان کرد: اکنون در مورد ساخت ورزشگاه جدید 190 هکتار زمین تحویل گرفته‌ایم. منتهی باتوجه به اینکه پروژه بزرگی است و تامین منابع آن مقررات قانونی خود را دارد، بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است. در مورد این‌گونه پروژه‌ها گزارش توجیه فنی و اقتصادی و پیوست فرهنگی آن حتما باید تهیه و کلیه این گزارش‌ها باید در دولت مطرح شود.
وی در ادامه اظهار کرد:  بعد از اینکه در دولت مطرح شد ما بایستی مجوزهای بالادستی در این رابطه را که طرح موضوع در جلسه سران قوه است، در دستور کار خود قرار دهیم. به صورت جدی برای ما این موضوع مهم است که پیگیری کرده و آن را به نتیجه برسانیم. در خصوص پیمانکار باید بگویم یک مجموعه داخلی و یک مجموعه خارجی، نه به صورت پیمانکار بلکه مجموعه خارجی به شکل تامین مالی ورود خواهد کرد. تمام تلاش ما این است که صد در صد کار پیمانکاری ورزشگاه توسط پیمانکاران ایرانی انجام شود.
 وزیر علوم: دانشجویان مشمول احکام انضباطی
 به کلاس‌های خود بازگشتند
حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که به کلاس‌های خود بازگشته‌اند دارید؟ گفت: احکام قضائی در خصوص دانشجویان به خاطر اتفاقات سال ۱۴۰۱ نداریم.
وی ادامه داد: پرونده‌هایی که داشتیم، همگی احکام انضباطی بودند که یک به یک بررسی شد و طی بخشنامه‌ای هم اعلام کردیم و همه دانشجویان به کلاس‌های خود بازگشتند.