kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت خبر داد

چاقی و اضافه وزن در ۷۲ درصد زنان ایرانی

 
 
 
رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت با بیان اینکه ۷۲درصد زنان ایرانی چاقی و اضافه وزن دارند، درباره ریسک‌ فاکتورهای سلامت زنان توضیح داد.
به گزارش وبدا، ملیحه کیانفر با تاکید بر نقش کلیدی سلامت زنان در سلامت جامعه، اظهار داشت: ۴۹.۵درصد و تقریباً نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و توجه به سلامت آنان، ضرورتی انکارناپذیر است.
کیانفر افزود: اداره میانسالان وزارت بهداشت جامعه هدف
۳۰ تا ۵۹ سال و در واقع بیشترین جمعیت فعال زنان کشور را تحت پوشش و بررسی قرار می‌دهد. طبق مستندات، در زنان ۳۰ تا ۵۹ساله، بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سرطان پستان، سکته مغزی، دیابت، حوادث ترافیکی، بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا و سرطان روده بزرگ، است.
وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح سواد سلامت جامعه به خصوص زنان، ادامه داد: دو عامل مهم در کاهش ابتلا به بیماری‌ها و ارتقای سطح کیفیت زندگی زنان، تغذیه مناسب و تحرک بدنی کافی است.
رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت گفت: طبق آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۱درصد زنان ایرانی چاق هستند و فقط ۲۸درصد آنان، وزن متناسب و مابقی اضافه وزن نیز دارند. یعنی در مجموعه ۷۲درصد زنان ایرانی چاقی و اضافه وزن دارند.
کیانفر با تاکید بر لزوم فراهم‌سازی امکانات ورزشی در دسترس و استاندارد برای ورزش کردن زنان در سطح شهر و روستا، بیان داشت: به دلیل بافت فرهنگی کشورمان، بسیاری از زنان از ورزش کردن در پارک‌ها و فضاهای شهری عمومی امتناع می‌کنند، به همین دلیل لازم است که از سوی ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط، امکانات و زیرساخت‌های مناسب بانوان فراهم شود تا با آگاهی‌رسانی مناسب، آنان نیز بتوانند در برنامه روزانه خود، تحرک بدنی را جزو اولویت‌ها قرار دهند.