kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۶۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
اظهارات مقام مسئول وزارت کشاورزی نشان داد

مصوبه افزایش قیمت محصولات لبنی پس از تکذیب سازمان حمایت!

 
 
 
پس از آنکه سازمان حمایت، لغو قیمت‌گذاری چهار محصول لبنی و افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات با مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت را تکذیب کرد، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد‌کشاورزی از اعلام قیمت‌های جدید ظرف 72 ساعت آینده خبر داد.
روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: با عنایت به اخبار منتشره به نقل از دبیر انجمن صنایع لبنی ایران مبنی بر لغو قیمت‌گذاری چهار محصول لبنی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و افزایش ۳۰ درصدی محصولات لبنی، طی اطلاع واصله از مسئولان تنظیم بازار و سازمان حمایت، هیچ‌گونه مصوبه و مجوزی از مراجع فوق یا سایر دستگاه‌های ذی‌مدخل، در این خصوص صادر نشده است و اخبار فوق مورد تایید نیست.
این اطلاعیه پس از اظهارات دبیر انجمن صنایع لبنی صادر شد. «رضا باکری» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود: از تاریخ هفتم مهر ماه سال جاری قیمت محصولات لبنی 30 درصد افزایش یافت که شامل 14 درصد افزایش ناشی از تغییر قیمت شیرخام و 16 درصد هزینه‌های سربار تولید است.
وی افزود: تولیدکنندگان بر این‌ اساس مجاز به اصلاح قیمت هستند که این نرخ‌ها توسط سازمان حمایت بازنگری و در صورت نیاز اصلاح می‌شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی در ارتباط با اعلام قیمت چهار محصول لبنی مشمول قیمت‌گذاری تنظیم‌بازاری، اظهار داشت: چهار محصول تنظیم‌بازاری لبنی دیگر قیمت تنظیمی ندارند و نرخ‌گذاری محصولات لبنی تابع یک رشد قیمت منطقی است.
باکری گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نرخ‌های جدید صنایع مختلف را با در نظر گرفتن گروه چهار و بر اساس قیمت تمام‌شده محاسبه کرده است و در جلسه‌ای که به‌زودی با صنایع لبنی برگزار می‌شود، نرخ‌های صنایع بررسی در صورت نیاز اصلاح می‌شود.
وی ابراز کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، در سال قبل همه محصولات لبنی به گروه چهار کالایی منتقل شدند اما این مصوبه در سال گذشته مسکوت ماند تا اینکه در سال جاری سازمان حمایت این مصوبه را فعال کرده است.
چهار قلم محصولات لبنی تنظیم‌بازاری شامل پنیر 400گرمی UF (اولترا فیلتراسیون)، ماست دبه دو و نیم کیلوگرمی، شیر یک‌لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی 900 گرمی بود که شواهد نشان می‌دهد دیگر نرخ‌گذاری دستوری درباره آنها اعمال نمی‌شود.
تشدید برخورد با گران‌فروشی لبنیات 
آغاز شد
در حالی که سازمان حمایت موضوع صدور مجوز افزایش قیمت را تکذیب کرده بود، روز گذشته «مسعود امرالهی» مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: قیمت چهار قلم کالای لبنیاتی مدنظر در ستاد تنظیم بازار مطرح و درباره آن بحث شد. پس از تایید قیمت‌ها ظرف 72 ساعت آینده در سامانه 124 بارگذاری خواهد شد.
وی در گفت‌وگو با صدا و سیما افزود: یک‌سری از کالاها هم با افزودن ویتامین دی و چنین افزودنی‌هایی تولید می‌شود که در ستاد تنظیم بازار درخصوص آنها هم بحث صورت گرفت و قیمت این محصولات هم تغییر یافت.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم هم اظهار داشت: بعد از تغییرات قیمتی که در لبنیات عرضه شده در بازار مشاهده شد، به تمام استان‌ها ابلاغ شده است که با هرگونه گران‌فروشی لبنیات برخورد شود که بعد از صحبت‌های انجمن صنایع لبنی درباره نحوه قیمت‌گذاری نظارت‌های ما تشدید شده است.
امرالهی گفت: چهار قلم محصول تنظیم بازار معیار مصرف مردم است و در این زمینه با کسی تعارف نداریم و با تعزیرات حکومتی نیز گشت مشترکی برای برخورد با این گران‌فروشی‌ها انجام می‌شود.
وی افزود: صنایع لبنی باید دوباره عرضه چهار محصول لبنی تنظیم بازار را آغاز کنند و تا زمانی که سازمان حمایت نرخ‌های جدیدی برای لبنیات اعلام نکنند ملاک ما نرخ‌های قبلی است.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: شیر خام کالای یارانه‌ای است و برای تولید این محصول از نهاده‌های یارانه‌ای استفاده می‌شود، در نتیجه صنایع نیز باید چهار قلم کالای تنظیم بازاری را به صورت مکفی تولید کنند.