kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
هفته چهارم مرحله مقدماتی جام جهانی 2026

ایران با برتری برابر قطر به دروازه صعود نزدیک شد قلعه‌نویی: فوتبال ما باید راهش را پیدا کند

تیم ملی فوتبال ایران در چهارمین دیدار مرحله مقدماتی خود برابر قطر به پیروزی رسید تا شانس صعودش به جام جهانی ۲۰۲۶ افزایش پیدا کند. این برد با دو نمایش متفاوت از تیم ملی به دست آمد.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر روز سه‌شنبه در هفته چهارم از گروه A انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در ورزشگاه راشد شهر دبی امارات برگزار شد و با برتری ۴ بر یک ایران به پایان رسید. معز علی (۱۷) برای قطر و سردار آزمون (۴۲ و ۴۸) و محمد محبی (۶۵ و ۸+۹۰) برای ایران گلزنی کردند.
ایران در این بازی با ترکیب علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، علی نعمتی، میلاد محمدی، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی، سید محمد کریمی (۹۰- محمدجواد حسین نژاد)، محمد محبی (کارت زرد)، مهدی قایدی (کارت زرد- ۷۶ علیرضا جهانبخش)، مهدی طارمی (۹۰- شهریار مغانلو) و سردار آزمون (۸۵- محمد قربانی) به میدان رفت.
امیر قلعه نویی برای این بازی تصمیم گرفت ترکیب کاملاً تهاجمی را با حضور همزمان بازیکنانی نظیر سردار آزمون، مهدی طارمی، مهدی قایدی و محمد محبی وارد میدان کند تا آنها بتوانند قهرمان دو دوره متوالی جام ملت‌های آسیا را شکست دهند. ملی‌پوشان فوتبال ایران بازی را بسیار تهاجمی شروع کردند و توانستند در همان دقایق ابتدائی فشار مضاعفی روی دروازه قطر ایجاد کنند اما هرچه از زمان بازی گذشت شاگردان لوپز با حفظ توپ و ارسال‌های عرضی و طولی خود باعث شدند تا دفاع ایران عقب بازی کند و فاصله خطوط سه‌گانه شاگردان قلعه نویی بیش از پیش شود. همین امر در دقیقه ۱۷ باعث شد تا ارسال بلند مدافع قطر به معز علی برسد تا این بازیکن با شوت سرکش خود دروازه ایران را باز کند. 
پس از این گل تیم ملی شوک کوتاهی را تجربه کرد تا با گذشت زمان با فریادهای قلعه نویی به خود بیاید و با ارسال از جناحین روی دروازه برشم ایجاد خطر کند تا در نهایت آزمون روی سانتر نورافکن و ضربه سر قدرتمند خود بتواند بازی را به تساوی بکشاند. در آخرین لحظه‌های نیمه اول نیز کرنر اکرم عفیف با ضربه سر بازیکن قطر باعث به لرزه درآمدن تیر دروازه تیم ملی ایران شد. این پایان کار در نیمه اول نبود تا محبی در آخرین ثانیه تیر دروازه قطر را بلرزاند اما با بدشانسی ایران باعث پیروزی در نیمه اول نشود.
شب درخشان آزمون
نیمه دوم در شرایطی برای ایران آغاز شد که شاگردان قلعه نویی خیلی زود شوک را به حریف واگذار کردند و این بار هم سردار آزمون برای تیم ملی گل زد. در دقیقه ۴۸ ارسال از سمت راست با دفع ناقص و سپس برخورد دروازه‌بان قطر با مدافع این تیم همراه شد تا توپ سرگردان مقابل سردار آزمون فرود بیاید و او با یک ضربه آرام گل دوم را به ثمر برساند. تیم ملی ایران که در نیمه دوم بهتر از قبل شده بود، با نمایشی قابل قبول دروازه قطر را بارها تهدید کرد و در شرایطی که تیم حریف برای جبران گل خورده و مساوی کردن بازی حمله می‌کرد، ایران در یک ضد حمله تیر خلاص را به قطر زد. در دقیقه ۶۵ فرار سردار آزمون پشت مدافعان قطر یک موقعیت عالی را برای گلزنی ایجاد کرد اما او در آستانه دروازه با پاس عرضی محبی را در موقعیت عالی با دروازه خالی گذاشت تا او با ضربه‌ای آرام سومین گل ایران را به ثمر برساند. 
کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران که بازی را از روی نیمکت شروع کرده بود در دقیقه ۷۶ وارد زمین شد و در همان ابتدا یک موقعیت عالی به دست آورد اما ضربه او راه به دروازه پیدا نکرد. با ورود علیرضا جهانبخش به زمین شرایط تهاجمی ایران سروشکل دیگری گرفت و موقعیت‌های بهتری نصیب ایران شد. قطری‌ها که بهمن سال گذشته در نیمه نهائی جام ملت‌های آسیا ایران را ۳ بر ۲ شکست دادند و فینالیست شدند، بعد از خوردن سه گل دیگر جانی برای حمله کردن نداشتند و هر چند تک موقعیت‌هایی درون محوطه جریمه ایران پیدا کردند اما در دقایق پایانی افت محسوسی داشتند و نتوانستند گل‌های خورده را جبران کنند.
در دقیقه ۸۲ تیم ملی فوتبال ایران توسط محبی و جهانبخش به سمت دروازه حریف حمله کردند که پاس محبی در عرض را جهانبخش به گل تبدیل کرد اما کمک داور به نشانه آفساید پرچمش را بالا برد تا کار به بازبینی تصاویر کشیده شود. در بازبینی صحنه آفساید محبی تایید شد تا گل ایران مردود شود. در دقایق پایانی این فرصت برای مهدی طارمی فراهم شد که جزو گلزنان این دیدار باشد اما در شرایطی که با دروازه‌بان قطر تک به تک بود توپ را به بدن او زد تا تنها یک کرنر نصیب تیم ملی کشورمان شود. در دقیقه ۹۰ شهریار مغانلو که لحظاتی قبل به زمین آمده بود دروازه قطر را باز کرد اما او هم در موقعیت آفساید به گل رسید.
در شرایطی که تیم ملی ایران نیمه دوم کاملاً متفاوتی داشت و تا دقایق پایانی دروازه حریف را به خطر انداخت، محمد محبی در هشتمین دقیقه از وقت‌های اضافه چهارمین گل را به ثمر رساند تا تیم ملی کشورمان انتقام بهمن سال گذشته در نیمه نهائی جام ملت‌ها را از حریف بگیرد.
 قلعه‌نویی: از نوع بازی تیمم راضی هستم 
امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پایان این بازی به خبرنگاران گفت: ابتدا این پیروزی را باید به تک تک اعضای تیم و سپس ملت شریف ایران تبریک بگویم. از تک تک هوادارانی که چه از تلویزیون و چه از نزدیک ما را تماشا کردند تشکر می‌کنم. طرفدارانی که وقتی عقب افتادیم باز هم ما را تشویق کردند. فکر می‌کنم یکی از روزهای خوب ما بود. چهار گل زدیم و چندین موقعیت گل هم داشتیم که نشد. در مجموع بازی خیلی خوبی بود. به قطر هم تبریک می‌گویم که فوتبال بازی کرد. یکی از بهترین بازی‌های گروه بود که آسیا از این بازی لذت برد. 
او به دیدار نیمه نهائی جام ملت‌های آسیا که با باخت ایران همراه بود اشاره کرد و گفت: ۳ بر ۲ باختیم که خیلی بدشانس بودیم. در آن دیدار یک توپ روی دروازه ما آمد و سه گل خوردیم و موقعیت‌های زیادی خراب کردیم. امروز خط دفاع ما بسیار خوب بود و تله‌گذاری خوبی داشتیم و توانستیم سرعت بازی را بالا ببریم. به همه تبریک می‌گویم. شاید در این برد، کمترین نقش را من داشتم. به مهدی تاج رئیس فدراسیون و دیگر همکاران تبریک می‌گویم و از آنها تشکر می‌کنم که در شرایط سخت کمک می‌کنند تا فوتبال ایران راهش را پیدا کند. این برد در ادامه راه به ما کمک می‌کند. یکی دو روز می‌توانیم شادی کنیم و پس از آن باید به فکر بازی‌های بعدی با قرقیزستان و کره شمالی باشیم. امیدوارم بتوانیم با بازی‌های خوب، دل مردم ایران را شاد کنیم. 
سرمربی تیم ملی ایران به نقد منتقدانش پرداخت و خطاب به آنها گفت: بزرگ‌ترین تیم‌های دنیا هم یکنواخت نمی‌توانند بازی کنند ولی جاهایی که باید به ما کمک می‌کردند، با تبر ما را زدند که این موضوع جای نگرانی دارد.پیشکسوتانی مانند بهتاش فریبا، حسین فرکی و... در شرایط سخت ما را راهنمایی کردند. از کسانی مثل حسن روشن که از ما انتقاد می‌کند و همه پیشکسوتانی که دلشان برای فوتبال می‌سوزد تشکر می‌کنم.
قلعه نویی گفت: تعجب من از آقای جبلی (رئیس سازمان صداوسیما) است. چرا به برخی افراد فضا می‌دهد که اظهارنظر کنند؟ ما خیلی ایراد داشتیم ولی باز هم در نهایت خوشحالم که توانستم با یک بازی خوب ۳ امتیاز بگیریم. ان‌شاءالله با دو برد خوب بتوانیم صعود زودهنگامی به جام جهانی ۲۰۲۶ داشته باشیم. 
سرمربی تیم ملی در پاسخ به اینکه چه اتفاقاتی در جریان تمرینات بین بازی ازبکستان و قطر رخ داد، گفت: زمانی که به عنوان سرمربی تیم ملی در یک اجلاس در هلسینکی شرکت کردم، در مورد تیم‌سازی و شخصیت مربی و نوع مربی صحبت شد که خیلی شاخصه‌ها وجود داشت. دو موضوع را خیلی تکرار می‌کردند که اول ساختار دفاعی باید خوب باشد و دیگری اینکه چه تعداد موقعیت ایجاد می‌شود. گفته بودم که نگران نیستم چون تیمم ایجاد موقعیت می‌کند. وقتی تیم ایجاد موقعیت نکند یا گل نزند باید نگران شد ولی مثل روز برایم روشن بود که موقعیت‌های زیادی را می‌توانیم خلق کنیم. 
قلعه نویی تاکید کرد: مقابل قرقیزستان، امارات و ازبکستان موقعیت‌های زیادی داشتیم. در بازی با امارات می‌توانستیم همین نتیجه امروز را به دست بیاوریم اما موفق نشدیم. من از نوع بازی تیمم راضی هستم چون هم در ساختار دفاعی و هم ایجاد موقعیت عالی هستند. بازیکنان باید قدر موقعیت‌ها را بدانند.