kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸
پیش‌بینی سیتی بانک آمریکا:

تشدید تنش‌ها در خاورمیانه نفت را به 120 دلار می‌رساند

سیتی بانک آمریکا پیش‌بینی کرد که احتمال اختلال در عرضه خاورمیانه، می‌تواند قیمت نفت خام را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.
 
 
 
 
به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، سیتی بانک روز دوشنبه ۲۳ مهر پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت برای سه ماه چهارم سال ۲۰۲۴ میلادی و سه ماه نخست سال ۲۰۲۵ را افزایش داد و به افزایش احتمال تشدید تنش‌ها و به‌دنبال آن احتمال اختلال در عرضه اشاره کرد. این بانک آمریکایی پیش‌بینی درباره قیمت نفت خام برنت برای سه ماه چهارم سال ۲۰۲۴ و سه ماه نخست ۲۰۲۵ را از ۸۰ دلار در هر بشکه به ۱۲۰ دلار در هر بشکه رساند.
این مؤسسه مالی آمریکایی اعلام کرد که پیش‌بینی ۷۴ دلاری برای نفت خام شاخص برنت در سه ماه چهارم و ۶۵ دلار در سه ماه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی را به‌دلیل ضعف بنیان‌های بازار نفت حفظ می‌کند.
سیتی بانک سناریوی کاهشی خود را که شامل عواملی همچون اجرای برنامه تعدیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اوپک‌پلاس (افزایش تولید نفت) از دسامبر (دی ماه) و کاهش ریسک عرضه نفت با احتمال ۲۰ درصدی می‌شود، حفظ کرده است.
بر این اساس قیمت نفت خام برنت برای سه ماه چهارم سال جاری میلادی را روی رقم ۶۰ دلار برای هر بشکه و برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی روی عدد ۵۵ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده است. قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال روز سه‌شنبه ۲۴ مهر با دو دلار و ۸۱ سنت افت به ۷۴ دلار و ۶۵ سنت به ازای هر بشکه رسید که پیش از این در ساعت‌های اولیه به ۷۴ دلار و ۲۶ سنت پایین‌ترین سطح از دوم اکتبر (۱۱ مهر) رسیده بود.
نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با دو دلار و ۷۲ سنت یا ۳.۷ درصد کاهش، ۷۱ دلار و ۱۱ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد. قیمت این شاخص در معاملات اولیه ۷۰ دلار و ۷۵ سنت برای هر بشکه و پایین‌ترین سطح از سوم اکتبر (۱۲ مهر) رسید.
سیتی بانک اعلام کرد که پس از بررسی رویدادهای مهم ریسک ژئوپلیتیک از دهه ۱۹۵۰، نکته اصلی این بود که رویدادهای تاریخی که به‌طور بالقوه یا بالفعل بر عرضه نفت تأثیر می‌گذارند، حداکثر بیش از یک‌سال ادامه نمی‌یابد.
 ایران صدرنشین افزایش تولید نفت اوپک
به گزارش ایرنا از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گزارش منابع ثانویه اوپک نشان می‌دهد ایران در ماه سپتامبر (شهریور) سه میلیون و ۳۱۶ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۱ هزار بشکه بیشتر از ماه اوت ۲۰۲۴ (مرداد) بوده است.
براساس گزارش منابع ثانویه، در ماه سپتامبر، ۱۲ عضو این سازمان ۲۶ میلیون و ۴۴ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۶۰۴ هزار بشکه کمتر از ۲۶ میلیون و ۶۴۸ هزار بشکه ماه اوت است.
بر اساس گزارش ماه سپتامبر اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه هشت میلیون و ۹۷۱ بشکه و عراق با تولید روزانه چهار میلیون و ۱۱۲ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه سه میلیون و ۳۱۶ هزار بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.
تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی در حالی ۲۱ هزار بشکه در روز بیشتر شده که تولید عربستان ۲۳ هزار بشکه و تولید عراق ۱۵۵ هزار بشکه در آن ماه کاهش داشته است.
این گزارش نشان می‌دهد ایران در بین کشورهای عضو اوپک بیشترین افزایش تولید نفت را در ماه سپتامبر به خود اختصاص داده و درحالی‌که مجموع تولید نفت اعضای اوپک دو و سه دهم درصد کاهش داشته است.
همچنین تولید نفت اعضای اوپک پلاس نیز در ماه سپتامبر ۴۷ هزار بشکه در روز افزایش داشته و از ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار بشکه در روز در ماه اوت به ۱۴ میلیون و ۶۰ هزار بشکه رسیده است. با این‌ حال، تولید نفت روسیه ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش در ماه گذشته میلادی نشان می‌دهد.
در مجموع کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس در ماه سپتامبر تولید نفت خام خود را با کاهش ۵۵۷ هزار بشکه‌ای از ۴۰ میلیون و ۶۶۱ هزار بشکه در ماه اوت به ۴۰ میلیون و ۱۰۴ هزار بشکه رسانده‌اند.
ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک پلاس) معاف هستند.
 افزایش تقاضای جهانی نفت خام در سال جاری
بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه سپتامبر، نسبت به ماه اوت ۲۰۲۴، چهار دلار و چهار سنت معادل پنج و دو دهم درصد کاهش‌ یافته است.
 قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۴، ۷۳ دلار و ۵۹ سنت ثبت شد، درحالی‌که این رقم در اوت ۲۰۲۴، ۷۷ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه بود.
میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۴، ۸۱ دلار و ۸۵ سنت بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت برای هر بشکه رسید که چهار دلار و ۸۲ سنت (شش درصد) بیشتر از ماه اوت ۲۰۲۴ است.
براساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (اکتبر)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۴ با یک میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود، مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۴، ۱۰۴ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است.
براساس گزارش اوپک، پیش‌بینی تقاضا برای نفت خام در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر ۱۰۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.
اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ روزانه یک میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه افزایش یابد و به مجموع ۱۰۵ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در روز برسد. این پیش‌بینی نسبت به ماه قبل از آن ۲۱۰ هزار بشکه کمتر است.