kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
متکی در نشست اتحادیه بین‌المجالس آسیایی: 

به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای آتش‌بس در غزه هستیم

رئیس هیئت نمایندگان عضو IPU مجلس گفت: تلاش داریم تا یک قطعنامه جامع با محوریت آتش‌بس، تبادل زندانیان و خروج نیروهای متجاوز از غزه آماده شده و به تصویب برسد.
 
 
 
 
منوچهر متکی، رئیس هیئت نمایندگان عضو IPU با اشاره به بخشی از سخنرانی خود در نشست اتحادیه بین‌المجالس آسیایی(APA)، مسئله اساسی یک سال اخیر را شرایط ویژه حاکم بر منطقه غرب آسیا عنوان کرد و گفت: امروز مردم بی‌گناه و مظلوم از جمله زنان و کودکان در کرانه باختری و لبنان توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران می‌شوند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی‌رغم کارشکنی شورای امنیت، سازمان ملل قطعنامه‌ای در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها تصویب کرد، اظهار کرد: با این حال IPU در اجلاس‌های قبلی خود که در آنگولا و ژنو برگزار شده بود، نتوانست در این خصوص به یک تصمیم واحد برسد، از این‌رو باید حتماً در این اجلاس به یک نتیجه واحد برسیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در نشست APA یک نماینده از ایران و یک نماینده از کشور دیگری انتخاب شدند تا روی متن قطعنامه ماده اضطراری کار کنند، گفت: رئیس ‌مجلس نیز در نشست اتحادیه بین‌المجالس آسیایی گزارش جامعی ارائه کرد که از سفر خود به بیروت داد و گفت که بسیار مهم و حاوی پیام حمایتی از سوی ایران برای کمک به جریان مقاومت بود.
متکی ادامه داد: همچنین رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در جریان سخنرانی خود به بیان واقعیات منطقه پرداخت تا تصمیم‌گیری مناسبی در پایان نشست در خصوص حل مسئله فلسطین انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم همچنین با اشاره به پیشنهاد خود در گروه بین‌المجالس آسیایی، عنوان کرد: پیشنهاد تعیین نمایندگانی برای ایجاد یک کمیته اضطراری مرتبط با فلسطین و لبنان از سوی ایران داده شد و جمع‌بندی دبیرکل گروه بین‌المجالس آسیایی این بود که کمیته فلسطین با نایب‌رئیسی فلسطین و نمایندگی ایران تشکیل شود تا به این مسئله کمک کنیم.
وی در ادامه با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از یافته‌های اینشتین برای ساخت بمب هسته‌ای که علیه مردم هیروشیما استفاده شد، عنوان کرد: کشورها بدون توجه به تعهدات خود در قبال علم و انرژی باعث وقوع فجایعی همچون انفجار وسایل ارتباطی می‌شوند که درواقع یک وسیله خدماتی برای رفاه مردم بوده، اما اکنون یک اقدام تروریستی را رقم زده است که باید از سوی کشورها محکوم شود.
رئیس هیئت نمایندگان عضو IPU مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در جریان گفت‌وگوهای خود تلاش داریم تا یک قطعنامه جامع با محوریت آتش بس، تبادل زندانیان و در کنار آن خروج نیروهای متجاوز از غزه آماده شده و به تصویب برسد.
  نبویان: برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز
 و در راستای NPT است 
خبر دیگر اینکه، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، عضو مجلس شورای اسلامی در اتحادیه بین‌المجالس جهانی در سخنرانی خود در کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌المللی IPU در مورد مسائل هسته‌ای ایران، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح‌آمیز و در چهارچوب حقوق و تعهدات آن ذیل معاهده NPT است. ایران یک عضو متعهد NPT است و به موجب موافقتنامه جامع پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین و گسترده‌ترین بازرسی‌های آژانس را میزبانی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد بازرسی‌های آژانس در مقیاس جهانی در ایران انجام شده است، ادامه داد: مقایسه فعالیت‌های کاملاً صلح‌آمیز ایران به عنوان یک عضو NPT با فعالیت‌های کره شمالی که از معاهده NPT خارج شده و مبادرت به ساخت تسهیلات هسته‌ای کرده است، مقایسه‌ای نادرست و غیرمنصفانه است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حق بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در NPT برای همه به رسمیت شناخته شده و هیچ چیزی نمی‌تواند به این حق خدشه وارد کند.
نبویان مجدداً بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز و در راستای کلیه حقوق مشروع ذیل معاهده NPT و اینکه هیچ‌گونه تهدید علیه محیط زیست و سلامت انسان ایجاد نمی‌کند، تأکید کرد.
عضو مجلس شورای اسلامی در اتحادیه بین‌المجالس جهانی گفت: در شرایطی در جهان امروز به سر می‌بریم که رژیم اسرائیل برای تسلط بر منابع طبیعی منطقه غرب آسیا با بهره‌گیری از کمک‌های بی‌شائبه بازیگران مسئولیت‌ناپذیر مانند ایالات متحده آمریکا ماشین کشتار بی‌وقفه خود را در سرزمین‌های فلسطین اشغالی و لبنان به‌کار گرفته تا اثری از زندگی و شرایط حیات انسانی در این منطقه مهم جهان باقی نماند.
وی با بیان اینکه این رژیم اشغالگر با جنایت علیه بشریت در فلسطین و لبنان درصدد است تا سرزمین‌های منطقه را از ساکنان بومی آن پاکسازی کند، ادامه داد: رژیم اشغالگر در طول یک سال اخیر پس از قتل عام بیش از ۴۲ هزار زن و کودک و پیر و جوان و مردم غیرنظامی فلسطین، با نسل‌کشی کامل درصدد است تمامی منابع آبی فلسطینیان و تأسیسات تصفیه آب در غزه را نابود نمایند، هم اکنون مردم بی‌گناه و مظلوم غزه امکان دسترسی به آب سالم را از دست داده‌اند؛ همین سناریو در لبنان در جریان است.
نبویان با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست، افزود: تا چه زمانی باید نظاره‌گر قتل عام کودکان و زنان بی‌گناه فلسطین و لبنان توسط رژیم اسرائیل باشیم، این رژیم اخیراً دبیرکل سازمان ملل را نیز تهدید کرده است. بر همین اساس پیشنهاد می‌گردد به عنوان اولین اقدام عملی، رژیم اسرائیل که توسط دیوان بین‌المللی دادگستری محاکمه شده، از عضویت در IPU اخراج و به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه گردد.
  تلاش می‌کنیم قطعنامه محکومیت اسرائیل
 در «اجلاس IPU» به تصویب برسد
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، عضو هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی، همچنین با اشاره به نشست رؤسای مجالس کشورهای اسلامی در حاشیه این اجلاس، گفت: این نشست با حضور رئیس ‌مجلس امارات، عمان و نماینده فلسطین و محمدباقر قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی برگزار شد و موضوع محوری آن مسئله مظلومیت ملت فلسطین و لبنان و عمق جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بود.
وی افزود: در دیدار آقای بوغالی با رئیس ‌مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و تحقق آتش‌بس تاکید شد. همین طور به این نکته اشاره شد که توجه رژیم صهیونیستی به فلسطین و لبنان نیست، بلکه هدف این رژیم تضعیف و نابودی امت اسلامی است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، تاکید کرد: هیچ دشمنی برای امت اسلامی بالاتر از یهود نیست.
وی در خصوص تلاش هیئت ایرانی و تعدادی دیگر از کشورهای اسلامی برای صدور قطعنامه‌ای برای محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: در تلاش هستیم قطعنامه اضطراری در این خصوص به تصویب برسد و امیدواریم به همت کشورهای اسلامی به تصویب مجمع عمومی اجلاس IPU برسد. 
 ثابتی: تا زمانی که اسرائیل باشد
 دنیا رنگ آرامش را نخواهد دید
علاوه‌بر اخبار فوق، امیرحسین ثابتی، نماینده مردم تهران در سخنرانی خود اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU)، اظهار کرد: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که به دلیل وجود رژیم آپارتایدی و فاشیستی اسرائیل، امنیت و صلح در جهان به مفهومی خیالی و دست‌نیافتنی تبدیل شده است و به واسطه جنایات آنها، مفاهیمی مانند آزادی و حقوق بشر معنای واقعی خود را از دست داده است. وی ادامه داد: جالب است که آمریکایی‌ها می‌گویند اسرائیل نمونه‌ای موفق از لیبرال دموکراسی در خاورمیانه است. این موفقیت در چیست؟ در آزادی و حقوق بشر یا در قتل عام و جنایت؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که اسرائیل وجود دارد، دنیا رنگ و بوی آرامش را نخواهد دید.
  اعضای هیئت پارلمانی ایران در اجلاسیه IPU
صدای مردم مظلوم غزه و لبنان هستند
ثابتی همچنین در گفت‌وگویی در حاشیه نشست کمیته‌های IP که در ژنو در حال برگزاری است، گفت: فضای عمومی اجلاسیه IPU که نمایندگان مجالس قریب به ۱۸۰ کشور دنیا حضور دارند، دو قطبی است؛ مانند هر جای دیگری که یک دو قطبی خیر و شر وجود دارد. بسیاری از کشورهای غربی مانند اوکراین و متحدانش می‌گویند چرا سازمان‌های بین‌المللی برای جنگ اوکراین و روسیه کاری نمی‌کنند و بسیاری از کشورهای دیگر و عمدتاً کشورهای مسلمان معتقدند مسئله اصلی امروز جهان، مسئله غزه است.
وی در ادامه تأکید کرد: در این میان تلاش تمام اعضای هیئت پارلمانی- دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در این اجلاسیه -که همزمان در نشست‌های مختلف در کمیته‌های مختلف حضور دارند- بر این است که صدای مردم مظلوم غزه، فلسطین و لبنان باشند، چرا که این نشست‌ها برای هر کشور یک فرصت است تا بتواند صدای خود را بیشتر به گوش دیگر اعضای اجلاسیه برساند.
ثابتی ادامه داد: مسئله اساسی اینجا‌ است که در مجمع بین‌المجالس جهانی (IPU) که تقریباً همه کشورهای دنیا اعم از کشورهای غربی، شرقی، مسلمان، غیرمسلمان، عرب، شرق آسیا و... حضور دارند، صدای مظلومان فلسطین و لبنان را به گوش آنها برسانیم.
نماینده مجلس ایران در مجمع بین‌المجالس جهانی(IPU) با اشاره به صحبت‌های خود در این مجمع در دفاع از مردم فلسطین، اضافه کرد: در فرصت کوتاهی که پیش آمد، بنده نطقی ارائه کردم مبنی بر اینکه با وجود اسرائیل دنیا رنگ آرامش را نمی‌بیند. در راستای همین هدف در دیگر نشست‌های موازی جنبی اجلاسیه تلاش شده این مسئله پیگیری شود و تا آنجا که بنده اطلاع دارم، تقریباً نکات محوری تمام جلسات رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در رابطه با مسئله فلسطین است.
ثابتی تصریح کرد: تلاش دیگر نمایندگان مجلس ایران در اجلاسیه IPU مانند خانم آزاد، آقایان شارلی انویه‌تکیه، باقرزاده، متکی، نبویان و تقریباً هرکدام از نماینده‌ها که به نمایندگی از هیئت پارلمانی-دیپلماتیک ایران در این اجلاس حضور دارند، هم بر این است که چه در گفت‌وگوهای دوجانبه با دیگر هیئت‌ها و نمایندگان پارلمان کشورها و چه در مجامع عمومی که تریبون عمومی برای بیان مباحث را داریم، از حق مردم مظلوم غزه، فلسطین و لبنان دفاع کنیم.
وی تصریح کرد: تمام تلاش هیئت پارلمانی ایران در اجلاسیه IPU این است که بتوانیم در روز آخر یک قطعنامه به تصویب برسانیم که محتوای آن حمایت از مردم فلسطین و تلاش برای برقراری هر چه زودتر آتش‌بس باشد.
 سانسور سخنرانی نماینده ایران در نشست IPU 
در مورد جنایات اسرائیل
ثابتی علاوه‌بر این در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: «در نشست شورای بین‌المجالس (IPU) که در ژنو برگزار می‌شود، در زمان کمی که داشتم درباره جنایات اسرائیل صحبت کردم. البته وسط صحبت گفتند مشکل فنی در ترجمه ایجاد شده! نمی‌دانم چرا این مشکلات فقط برای هیئت پارلمانی ایران رخ می‌دهد! در فرصت‌های بعدی، باز هم صدای مظلومان غزه خواهم بود.»
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب آورده است: «جالب بود که نماینده پارلمان عراق هم تاکید داشت این مدل مشکلات فنی تا الان فقط برای ایران به‌وجود آمده! در قرن ۲۱ هم می‌خواهند با سانسور، صدای غیر از خودشان را قطع کنند، اما همزمان شعار دموکراسی و حقوق بشر از زبان‌شان نمی‌افتد.»
گفتنی است، در شرایطی رئیس (IPU)، نبود ترجمه همزمان را دلیل این اتفاق عنوان کرده که ماجرا فراتر از بحث مترجم بوده است و از آنجایی که نمایندگان ایران در سخنرانی‌های خود علیه جنایات صهیونیست‌ها و در حمایت از فلسطین و غزه صحبت می‌کنند، برای ترجمه همزمان سخنرانی نمایندگان ایران، همکاری‌های لازم صورت نمی‌گیرد. با وجود این، زمانی که نمایندگان کشورهایی چون اوکراین و دانمارک علیه روسیه صحبت کردند، هیچ مشکلی در ترجمه سخنرانی آنان به‌وجود نیامد.