kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

لبنان تنها نیست قالیباف با پیام رهبری به بیروت رفت

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی پیش از عزیمت به ژنو، به دعوت مقامات لبنان و به قصد گفت‌وگو با همتای لبنانی خود و ابلاغ پیام رهبر انقلاب به بیروت رفت. 
 
 
 
سرویس سیاسی -
 
محمدباقر قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی روز گذشته به دعوت مقامات لبنان وارد بیروت شد. قالیباف در بدو ورود به فرودگاه بیروت، گفت: عازم سفر به ژنو هستم اما تصمیم گرفتم به دعوت نبیه بری، رئیس ‌مجلس لبنان ابتدا به بیروت بیایم تا پیام مردم ایران، مسئولان، رهبری و ریاست جمهوری ایران را به مردم لبنان برسانم و اعلام کنم ما مثل همیشه کنار ملت و دولت لبنان و جریان مقاومت هستیم و در شرایط سخت مثل گذشته در خدمت آنان هستیم. در ادامه این سفر، برای شرکت در نشست IPU به ژنو سفر خواهم کرد و پیام مظلومیت مردم غزه و لبنان را به آنجا خواهم برد تا آنها را نسبت به وظایف خودمان و خودشان در عرصه بین‌المللی برای حمایت از مردم مظلوم آگاه کنم تا حامی مظلومیت ملت لبنان و فلسطین باشیم.
گفتنی است، به طور کلی سفر شخصیت‌های بلندپایه سیاسی به مناطق جنگی دارای پیام سیاسی، راهبردی و امنیتی است. سفر قالیباف به لبنان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چنین پیامی را مخابره می‌کند؛ علاوه‌بر پیام سیاسی که حمایت تمام قد ایران را از جبهه مقاومت، بخصوص لبنان و غزه، به نمایش می‌گذارد؛ پیام معنوی این سفر که جنبه نویدبخش داشته و بر روحیه مردم مؤثر است از نظر اصحاب رسانه دور نمانده است. قالیباف نیز با حضور در میام مردم جنگ‌زده نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته است. 
با وجود تهدیدهای رژیم صهیونیستی، سفر رئیس ‌مجلس به بیروت یک «نمایش قدرت» محسوب شده و نشان‌دهنده جدّیت حمایت ایران از جبهه مقاومت است که در تمامی سطوح و شئون ساری و جاری است. بنابراین سفر به لبنان در چنین شرایطی چندوجهی است که جنبه سیاسی - معنوی آن بیش از بخش‌های دیگر رنگ گرفته و به چشم می‌آید. 
محمدباقر قالیباف در ادامه سفر به بیروت و بعد از دیدار با نبیه بری رئیس ‌مجلس لبنان، در نشست خبری گفت: امروز به بیروت آمدم تا سلام گرم ملت، دولت و مجلس ایران به‌ویژه پیام رهبر معظم انقلاب را به مردم لبنان برسانم که مطمئن باشید جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت کنار ملت و دولت لبنان و مقاومت در همه صحنه‌ها خواهد بود.
رئیس ‌مجلس در نشست خبری با اشاره به دیدارش با نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت لبنان بیان داشت: در ملاقات با آقای میقاتی گفتم که ملت و مردم ایران برای کمک به مردم آواره و جنگ‌زده لبنان و مجروحان آماده هستند تا زیر نظر دولت لبنان امکاناتی را برسانند لذا اگر دولت لبنان کریدور هوائی را برای بیروت فراهم کند، این کمک‌ها را در اسرع وقت به مردم می‌رسانیم.
رئیس ‌مجلس افزود: رژیم صهیونیستی و در رأس آن نخست‌وزیر گرگ‌صفتش چنین جنایاتی را مرتکب شدند و در این شرایط سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند. لازم است کشورهای اسلامی و همه انسان‌های آزادی خواه دنیا این جنایات را محکوم کنند و کمک به مردم اینجا در اولویت باشد.
قالیباف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تصمیمات دولت و ملت لبنان در این زمان حمایت خواهد کرد.
در این راستا انتقال پیام و امیدبخشی به مردم لبنان، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی با حضور در منطقه البسطه بیروت (بیروت غربی)، گفت: بدون شک ایران همیشه حامی ملت لبنان و فلسطین بوده و هست.
قالیباف تاکید کرد: وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از مردم در رسیدگی به آنها و ارسال امکانات در حوزه رسیدگی به مجروحان است و ان‌شاءالله در بازسازی اینجا کمک می‌کنیم.
  بازتاب سفر قالیباف به بیروت
با توجه به شرایط کنونی منطقه و در نظر گرفتن وضعیت جبهه مقاومت، هر سفری که توسط مقامات و مسئولین سیاسی به مناطق جنگ‌زده انجام شود، علاوه‌بر بازتاب خبری بر معادلات و محاسبات سیاسی - امنیتی منطقه تاثیرگذار است و پیام و پیامد آن مورد تحلیل و بازتاب رسانه‌ای قرار خواهد گرفت. 
یکی از تفاسیری که از این سفر در میان مردم لبنان به سرعت شایع شد از این قرار است: «همرزم ژنرال [سردار] سلیمانی در میان تهدیدات اسرائیل خودش هواپیما را تا فرودگاه بیروت هدایت کرده و حالا زیر گشت‌زنی پهپاد‌های اسرائیلی از مناطق بمباران شده ضاحیه که به لحظه لحظه در خطر بمباران‌های جدید است بازدید می‌کند». 
همچنین، مهدی محمدی، مشاور رئیس ‌مجلس در امور راهبردی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «سفر به بیروت در میانه هنگامه‌ای که آتش و دود تجاوز دشمن را حتی از پنجره هواپیما می‌توان دید، افتخاری بزرگ است. پیام این سفر این است: مقاومت استوار و سربلند ایستاده و دشمن روز خوش نخواهد دید». 
مجتبی زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این اقدام رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: «پرواز پزشکیان به قطر بعد از وعده صادق ۲، پرواز وزیر خارجه و نمایندگان مجلس به بیروتِ جنگ زده و به‌خصوص خطبه نصرِ امام خامنه‌ای پس از تهدیدات باند جنایتکار؛ اینک کلکسیون تحقیرهای نتانیاهو با کاپیتانی پروازِ خط تهران-بیروت با خلبانی رفیق 
حاج قاسم و حاجی‌زاده و عزیمتش به مناطق جنگی تکمیل شد». 
علاوه بر اشخاص فوق، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس درباره سفر قالیباف به بیروت، گفت: رفتار رئیس‌ مجلس کاملاً سنجیده و شجاعانه و پیام‌های متعدد دارد؛ اول اینکه نظام جمهوری اسلامی نظامی مقتدر و توانمند است، نظامی که ریشه‌های عمیقی دارد و ساختار آن به‌شدت تنومند و توانمند است.
در نهایت باید اذعان داشت که حضور رئیس ‌مجلس ایران در لبنان، هنگامی که بیروت به طور مداوم مورد تهاجم است، به معنای حمایت ایران از آرایش سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی جبهه مقاومت است. اسرائیل امروز نزدیک بودن زوال خود را درک کرده و برای حفظ موجودیت دست‌وپا می‌زند اما در همین حال الگوی «نظم جدید» را مطرح کرده و سیاستِ پیشینِ «هلال خضیب» را دنبال می‌کند. از این‌رو ممکن است آتش‌افروزی رژیم موقت صهیونیستی به کشورهای دیگر منطقه نیز کشیده شود؛ لذا حمایت نظامی، سیاسی و معنوی از آرایش و چیدمان کنونی منطقه باید سرلوحه هر حکومت دوراندیشی باشد چرا که تمامیت‌خواهیِ رژیم اشغالگر یک ویروسِ پاندمیک است و در یک‌جا و یک ناحیه ساکن و راکد نخواهد ماند.