kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
ورود مقاومت به مرحله جدید جنگ

حزب‌الله: حمله به تل‌آویو آغاز راه است صهیونیست‌ها مناطق مسکونی را تخلیه کنند

حزب‌الله از ساکنان شهرهای شمالی در حیفا، طبریا و عکا خواست که برای حفظ جان خود مناطق نزدیک به تجمع نظامیان را ترک کنند، زیرا اشغالگران از مناطق غیرنظامی برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند. تحلیلگران با اشاره به این بیانیه و با اشاره به تهدید مسئول حزب‌الله به اینکه «حمله به تل‌آویو آغاز راه است» این را نشان از ورود مقاومت لبنان به مرحله جدید نبرد می‌دانند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
بیانیه‌ای متفاوت
حزب‌الله پس از مدت‌ها خویشتنداری حالا گویا مرحله جدیدی از نبرد را با رژیم آپارتاید اسرائیل آغاز کرده است، رژیمی که هیچ حد و مرزی در وحشی‌گری و هدف قرار دادن غیرنظامیان ندارد. جنبش مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ اخیر خود از آغاز دور جدیدی از حملات خود علیه رژیم اشغالگر در مناطق غیرنظامی خبر داد. اتاق عملیات حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از ساکنان برخی مناطق در شمال اراضی اشغالی خواست که برای حفظ جان خود در مناطق نزدیک به تجمع نظامیان اشغالگر در شهرهای اشغالی را ترک کنند. در این بیانیه آمده است که ارتش اشغالگر در شهرهای اشغالی حیفا، طبریا، عکا و سایر در شمال فلسطین اشغالی منازل شهرک‌نشینان را برای اهداف نظامی استفاده می‌کند و پایگاه‌های نظامی خود را از آنجا برای جنگ علیه لبنان مدیریت می‌کنند که هدف نیروهای مقاومت خواهد بود. این بیانیه می‌افزاید: «از شهرک‌نشینان می‌خواهیم برای حفظ جانشان این مناطق را تخلیه کنند.» گفتنی است که حزب‌الله لبنان همچنان به عهد و وعده خود با شهید «سید حسن نصرالله» متعهد است که شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی تا توقف جنگ علیه غزه و لبنان، خالی از شهرک‌نشینان باقی خواهند ماند.
حمله به تل‌آویو آغاز راه است
همچنین مسئول روابط عمومی حزب‌الله لبنان اولویت اصلی این حزب را شکست دادن دشمن خواند و تأکید کرد که حمله به تل‌آویو ابتدای راه جنگ است. «محمد عفیف» مسئول روابط عمومی حزب‌الله لبنان در کنفرانسی مطبوعاتی درخصوص تازه‌ترین تحولات میدانی به ویژه ایستادگی نیروهای مقاومت در جبهه زمینی در جنوب لبنان، از برخی رسانه‌های داخلی لبنان که اقدام به انتشار اخبار و شایعات رژیم صهیونیستی در چهارچوب جنگ روانی ضد مقاومت و ملت لبنان می‌کنند، انتقاد کرد. وی ابراز داشت که بهانه تراشی‌های موهوم اسرائیل درخصوص انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله دیگر بر هیچ کسی پوشیده نیست. عفیف در عین حال تأکید کرد که جنگ در ابتدای راه است و صحبت در مورد بهره‌برداری‌های سیاسی از این جنگ خیلی زود است، اما همه باید بدانند که دشمن تنها برای منافع خودش کار می‌کند. مسئول روابط عمومی حزب‌الله لبنان اولویت مطلق حزب‌الله را شکست دادن دشمن و مجبور کردن آن به توقف تجاوز خواند و تأکید کرد که اشغالگران مانع از امدادرسانی به محبوس شدگان زیر آوار به‌ویژه در منطقه المریجة در ضاحیه می‌شوند و این کار با همدستی و فشار سیاسی سفیر آمریکا در بیروت انجام می‌شود. آن‌طور که مهر نوشته است، وی حمله به نیروهای یونیفل در جنوب لبنان را محکوم کرد و گفت که سازمان ملل و جامعه جهانی در قبال این رفتار خطرناک چه واکنشی از خودشان نشان می‌دهند؟
مرحله جدید/ معادله بازدارندگی آتشین
رای الیوم در مطلبی با اشاره به بیانیه اتاق عملیات مقاومت لبنان آورده است: «این بیانیه در وهله نخست تصویری روشن از روند تحولات جنگ به افکار عمومی لبنان و جهان عرب درباره جبهه جنوب لبنان داد که در آن به ناکامی دشمن صهیونیست در پیشروی در چند محور اشاره کرده و مقاومت ضربات دردناکی به آن وارد کرده‌اند. این بیانیه به اقدامات نمایشی دشمن در ورود به برخی منازل در مرز برای عسک‌برداری برای راضی کردن صهیونیست‌ها اشاره کرده است. در این بیانیه همچنین به ارتباط قوی و اتخاذ تصمیمات نظامی از رهبری مقاومت به اتاق عملیات و فرماندهان میدانی جنگ اشاره شده است که همه آروز‌های اسرائیل برای از بین بردن فرماندهی مقاومت را نقش بر آب کرد و نشان داد که مقاومت ابتکار عمل را به دست گرفته است و نظم برقرار و خطوط میان تصمیم‌گیری و اجرا در میدان برقرار است.»
مهم‌ترین بخش بیانیه اتاق عملیات حزب‌الله این است که در آن اعلام شد که منازل شهرک‌نشینان در برخی شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی به محل استقرار افسران و نظامیان و نیز پایگاه نظامی تبدیل شده است که پایگاه‌های نظامی که جنگ علیه لبنان از آن اداره می‌شود در داخل شهرک‌ها در شهر‌های بزرگی مانند حیفا، طبریا، عکا و دیگر شهرهاست و این منازل و پایگاه‌های نظامی، هدف موشکی و هوائی مقاومت اسلامی است و شهرک‌نشینان به این مراکز برای حفظ جان خود تا اطلاع ثانوی نزدیک نشوند. رای الیوم آورده است: «این بخش از بیانیه به مثابه ورود جنگ به مرحله جدید است. این در مقابل اطلاعیه‌های ارتش اسرائیل است که از آن به عنوان بهانه‌ای برای بمباران و ویرانی منازل در بیروت، ضاحیه، بقاع و جنوب استفاده می‌کند و آنچه می‌توان برداشت کرد این است که مقاومت به کشتار‌های اسرائیل و حملات به منازل واکنش نشان خواهد داد و این اماکن در شهر‌های بزرگ هدف قرار خواهد گرفت. مشابه حملاتی که اسرائیل انجام می‌دهد. حزب‌الله وارد معادله ویرانی در برابر ویرانی شده و جنگ به مرحله شکستن استخوان‌ها رسیده است که طی آن اسرائیل تلفات و خسارت خواهد داد.»
این رسانه نوشت: «محافل لبنانی این بیانیه را خطرناک قلمداد کردند که اسرائیل باید تاوان سنگین بدهد. این چالشی بزرگ برای نتانیاهوست که وعده بازگشت شهرک‌نشینان را به شمال طی چند هفته داده است و هم اکنون با موج بزرگ‌تری از فرار از شهر‌های اصلی مانند عکا، حیفا و طبریا رو‌به‌رو است.» در این بیانیه همچنین به عهد مقاومت با دبیرکل شهید حزب‌الله مبنی بر عدم بازگشت شهرک‌نشینان به شمال تا توقف جنگ غزه و لبنان اشاره کرده که گواهی بر این است که مقاومت از سقفی که دبیرکل شهید حزب‌الله قرار داده، عقب‌نشینی نخواهد کرد. رای الیوم نوشت: «جنگ وارد مرحله جدیدی شده و مقاومت معادله بازدارندگی آتشین را در پیش گرفته و حملات سنگین پهپادی و موشکی گواه این مدعاست.»
ضرب شست مقاومت
این روزها جنوب لبنان و روستاهای نزدیک مرز فلسطین اشغالی صحنه هنرمندی رزمندگان لبنانی است؛ نظامیان اشغالگری که هر بار برای ورود به منطقه یا روستایی با چند کشته و زخمی مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند. اتاق عملیات مقاومت اعلام کرد که اشغالگران در عملیات دیروز خود در تصرف هیچ یک از تپه‌های استراتژیک که قصد پیشروی به سوی آن‌ها را داشتند، موفق نبوده‌اند و هشدار داد که خانه‌ها و پایگاه‌هایی که افسران و سربازان در شهرها و شهرک‌های تخلیه شده از آن‌ها استفاده می‌کنند هدف حملات موشکی و پهپادی قرار خواهند گرفت. ارتش اسرائیل پس از اینکه متحمل ضربات سنگین از سوی رزمندگان شد، در ۲ روز گذشته تلاش کرده است تا محورهای پیشروی جدیدی را در بخش غربی، از سمت ایجاد کند.
ویرانی پایگاه ارتباطات ارتش اسرائیل
همچنین دیروز رسانه‌های اسرائیلی از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در مناطق مختلف شمال فلسطین اشغالی و شنیده‌شدن صدای چندین انفجار در صفد، حیفا و کرمئیل خبر دادند. تا جایی که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ناگزیر اعتراف کرد که پس از به صدا در‌آمدن آژیر هشدار بین دست‌کم ۳۰ راکت و موشک از لبنان به‌سوی شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. البته عملیات حزب‌الله محدود به این نبود، ارتش رژیم صهیونیستی بعد از پیشروی اندکی که به نظر می‌رسد به صورت تاکتیکی و برنامه‌ریزی شده از سوی حزب‌الله اجازه داده شده، در کمین مستحکم نیروهای مقاومت اسلامی لبنان گرفتار شده است. همچنین حزب‌الله لبنان اعلام کرد که حملات موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای جدیدی را به سرزمین‌های اشغالی انجام داده است؛ خبرها حاکی از اصابت موشک‌ها به کریوت و عکا است. از طرف دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی به ناتوانی خود در رهگیری یک پهپاد به پرواز درآمده از لبنان اذعان کرد. رسانه‌های عبری با بیان اینکه صدای انفجارها در تل‌آویو شنیده شده است، گزارش دادند که یک ساختمان در هرتزلیا در شمال تل‌آویو مستقیماً مورد اصابت قرار گرفته است. همچنین طبق گزارش این رسانه‌ها، جریان برق در هرتزلیا در شمال تل‌آویو قطع شده و هرتزلیا در تاریکی کامل فرو رفته است. در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شلیک دو پهپاد از لبنان رصد شد و پدافندهای هوائی توانستند یکی از این پهپادها را رهگیری کنند. همچنین حزب‌الله لبنان روز شنبه در چندین بیانیه از هدف قرار دادن مواضع نظامی، نیروهای پیاده نظام و یک دستگاه بولدوزر صهیونیست‌ها خبر داد.
دیگر میادین نبرد مقاومت
همزمان با رشادت‌های بی‌نظیر حزب‌الله لبنان، مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌های جداگانه از ۲ حمله پهپادی به جولان اشغالی خبر داد. مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد: رزمندگان مقاومت اسلامی عراق در ادامه رویکرد خود در برابر اشغالگران، در حمایت از مردم فلسطین و لبنان و در پاسخ به کشتارهای رژیم غاصب علیه غیرنظامیان اعم از کودکان، زنان و سالمندان صبح روز شنبه توسط نیروی هوائی به یک هدف حیاتی در جولان اشغالی حمله کردند. همچنین مقاومت اسلامی عراق در بیانیه دیگری اعلام کرد صبح دیروز با استفاده از پهپاد برای بار دوم هدفی حیاتی در جولان اشغالی را هدف قرار داد.
همچنین پایگاه آمریکایی التنف ۲ روز است که به دلیل ترس از عملیات مقاومت اسلامی در عراق، شاهد آماده‌باش زمینی و هوائی با گشت‌های زمینی در منطقه ۵۵ کیلومتری عراق است. از طرف دیگر، گروه‌های مقاومت با موشک‌های خود پایگاه آمریکا در میدان گازی کونیکو در شمال دیرالزور سوریه را هدف قرار دادند. منابع شبکه خبری «المیادین» اعلام کردند که گروه‌های مقاومت شامگاه جمعه با ۲ موشک پایگاه آمریکا در میدان گاز «کونیکو» واقع در شمال دیرالزور را هدف قرار دادند.
سایر رویدادها
بنابر اعلام منابع آگاه با آغاز تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، غزه برای نخستین بار از هفتم اکتبر به «صحنه نبرد فرعی» تبدیل شده و تمرکز نظامی صهیونیست‌ها به جبهه لبنان منتقل شده است.
رسانه آمریکایی با اشاره به گسترش جنایات رژیم صهیونیستی و تشدید تنش‌ها در غرب آسیا گزارش داد جنگ تمام‌عیار رژیم اشغالگر، بازدارندگی در مقابل ایران نخواهد داشت و متحدان از جمله حزب‌الله لبنان را نابود نخواهد کرد.
«شای لوی»، خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت «دنیل‌هاگاری»، سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر، روزنامه‌نگاران صهیونیست را به سمت اطراف نوار مرزی برده و آن‌ها فقط چند متر وارد خاک لبنان شدند. وی افزود: «ورود به چند متری لبنان چیزی است که من را شگفت زده نکرد. ارتش درباره رویدادی که به دلیل آن هلیکوپتر آپاچی مجبور شد مهمات خود را به داخل خاک اسرائیل پرتاب کند، به شما توضیحی نخواهد داد.»
ارتش رژیم صهیونیستی تهدید کرد آمبولانس‌ها در جنوب لبنان را به بهانه استفاده از آن‌ها برای انتقال نیروهای حزب‌الله هدف قرار می‌دهد.
۱۰ کشور عضو غیردائم شورای امنیت در بیانیه‌ای تأکید کردند هرگونه حمله عمدی به نیروهای حافظ صلح در لبنان (یونیفل) «نقض جدی قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت» است.
وزارت بهداشت لبنان دیروز از شهادت ٦٠ تن و زخمی شدن ۱۶۸ تن دیگر در حملات رژیم صهیونیستی خبر داد. همچنین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی صبح روز شنبه برای بیستمین روز متوالی چند منطقه در جنوب لبنان را هدف قرار دادند که در نتیجه آن ده‌ها شهید و زخمی برجای گذاشت.