kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد:

زیرساخت‌های حمل‌ونقل در چابهار ناقص است

 
 
 
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: بجز حوزه بندری، 
در حوزه‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای زیرساخت‌های حمل‌ونقل در چابهار کامل نیست. 
«حمیرا ریگی» در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه برای توسعه هر بخشی لازم است ابتدا زیرساخت‌های آن فراهم شود، افزود: یکی از این زیرساخت‌های مهم برای منطقه آزاد چابهار، فرودگاه است و در کنار آن توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای اهمیت دارد. 
او افزود: اکنون به‌جز حوزه بندری، در حوزه‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای زیرساخت‌ها کامل نیست. راه‌آهن این منطقه هنوز به راه‌آهن سراسری وصل نشده، اما طرح آن چند سالی است که شروع شده و امید می‌رود این مهم در سال جاری محقق شود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه توسعه منطقه آزاد چابهار می‌تواند ورود به بازارهای جهانی را تسهیل کند، تصریح کرد: زیرساخت حوزه دریایی در این منطقه نسبت به جاده‌ای و هوائی جلوتر است و دو اسکه تجاری چابهار ظرفیت هشت میلیون و 500 هزار تنی را برای تخلیه و بارگیری فراهم کرده است.
ریگی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی حضوری بسیار فعال در منطقه دارد و خط مستقیم از چابهار به بنادر مهم هند، چین و امارات برقرار است و کشتی‌ها به صورت منظم در رفت و آمد هستند.
او از تلاش برای ایجاد قطب ترانشیپی در بنادر منطقه آزاد خبر داد و گفت: هر چند این موضوع جوابگوی نیازها نیست، اما به ترانزیت کمک می‌کند. ترانشیپ به معنی انتقال کالا از مبدا به مقصد واسط و سپس به مقصد نهائی است.
 چابهار همچنان در انتظار هندوستان
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره وضعیت حضور هندوستان در چابهار یادآوری ‌کرد: هندی‌ها یکی از سرمایه‌گذارانی هستند که برای سرمایه‌گذاری در حوزه بندری این منطقه ورود کرده‌اند و در این زمینه یک قرارداد ۱۰ ساله امسال بین کشورمان و هندوستان در جهت توسعه زیرساخت‌های بندری منعقد شد.
ریگی درباره وضعیت سرمایه‌گذاران هندی ادامه داد: این سرمایه‌گذاران در مرحله نخست در بحث اپراتوری و توسعه بندر چابهار ورود خواهند داشت. در این راستا مذاکراتی با سفیر هندوستان در تهران انجام شده و اقبال بسیار خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری؛ هم در بخش‌های زیرساختی و هم سایر سرمایه‌گذاری‌ها انجام داده‌اند.
 نقش کلیدی در کریدور شمال- جنوب
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه بحث توجه به چابهار باید از دو بُعد ملی و بین‌المللی باشد، ادامه داد: در بعد ملی، این منطقه می‌تواند نقش بسیار کلیدی در توسعه محور شرق کشور در راستای -کریدور شمال- جنوب داشته باشد. در بعد بین‌المللی، چابهار می‌تواند به عنوان یک بازیگر نوظهور در پهنه اقیانوس هند نقش‌آفرینی کند و همچنین پل ارتباطی کریدورهای بین‌المللی نقش‌آفرین باشد.
ریگی افزود: این امر مورد توجه خیلی از کشورهای خارجی است تا بتواند این نقش پل را برای ارتباط بین کشورهای آسیای جنوب شرقی از این طریق و کردیدور شمال جنوب بتواند به کشورهای محصور خشکی سی‌آی‌اس و اورآسیا و قفقاز و همچنین به اروپا ارتباط داشته باشد.
او ادامه داد: از سویی دیگر، می‌توان همسایگان شمالی، غربی و شرقی کشورمان را از طریق چابهار به اتحادیه آفریقا ارتباط داد و این مسیری برای کاهش هزینه کشورها است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره امکان صادرات محصولات پتروشیمی از این منطقه، اظهار داشت: مطرح شدن چابهار به عنوان قطب سوم پتروشیمی کشور، موضوع بسیار مهمی است که در گذشته اتفاق افتاد. اکنون واحد‌های مختلف پتروشیمی در این منطقه داریم که هشت واحد از آنها فعالانه در حال ساخت‌وساز و انجام عملیات خود هستند.